MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Fampyra til Norge nå!

4 posters

Go down

Fampyra til Norge nå! Empty Fampyra til Norge nå!

Poste  Trippel Tor 14 Okt 2010 - 20:05

Hadde det vært en ide å presse på (lobby-virksomhet, underskriftskampanje, etc) for å få Ampyra (gang-pillen) godkjent i Norge nå? For første gang har de klart å få frem et middel som hjelper både de med RR-MS, PP-MS og alle de i mellom, som har gangbesvær.

Kanskje er MS-forreningen allerede igang med dette, men jeg kan ikke finne noe på hjemmesiden annet en beskrivelse av Ampyra.

Jeg er klar over at man allerede nå kan bestille tablettene på godkjenningsfritak, men det er vel de færreste som har råd til en mndtl. utgift på 1350$! Ikke jeg i hvertfall.

Det må ikke bli med Ampyra som det har blitt med Tysabri, at regningen overlates til det enkelte sykehus. Dette er er middel som alle med behov må få tilgang til under blå-resept ordningen!


Sist endret av Trippel den Ons 3 Okt 2012 - 2:27, endret 1 gang
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fampyra til Norge nå! Empty Gangpillen i Norge nå. Heter Famyra på Norsk

Poste  Inger Johanne Tor 20 Okt 2011 - 10:07

http://www.ms.no/ms-og-samfunnet/gangpillen1/

Klikke på denne linken, så kan man lese det MS-forbundet la ut på hjemmesida si. Ampyra , som heter Fampyra på norsk. Nå får man den.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fampyra til Norge nå! Empty ("gåpillen")

Poste  LiseTone Lør 31 Mar 2012 - 13:43

Begynte jeg på i dag, det eneste jeg merker er at jeg er fryktelig svimmel, men det skal gå over etter en stund, så kryss fingrene for meg Wink
Det står kanskje om Fampyra et annet sted, men jeg orka ikke å lette Exclamation
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fampyra til Norge nå! Empty Re: Fampyra til Norge nå!

Poste  Inger Johanne Lør 31 Mar 2012 - 21:15

Trekker opp denne tråden.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fampyra til Norge nå! Empty Re: Fampyra til Norge nå!

Poste  Inger Johanne Lør 31 Mar 2012 - 21:18

Tråden om Fampyra ligger på "Symptombehandling" HER

Det kommer av at Fampyra, enda så stort et under den later til å være, ikke bremser selve sykdommen, men gjør at særlig det å gå fungerer bedre.

Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fampyra til Norge nå! Empty Re: Fampyra til Norge nå!

Poste  Trippel Ons 3 Okt 2012 - 2:25

Nå har jeg brukt Fampyra i litt over 4 uker og lurer på når jeg skal få gått så langt jeg klarer. Problemet mitt er at Fampyra og UC IKKE går sammen! Jeg bør derfor være helt tom i systemet før jeg legger ut på langtur, eller huke på meg ei lita drakjerre med en port-a-potti oppi. Very Happy Bruker nå dobbel dose av UC medisin i tillegg til Idoform +, men det ser ikke ut til å ha den ønskede effekten. Skal jeg altså bli nødt til å avbryte noe som jeg kjenner er bra for meg på grunn av den elendige UC'n? NEI, NEI, NEI! Jeg har kjøpt meg nye joggesko og de er ikke engang skitne under enda! Kan gå på tredemølle, men det blir ikke det samme, for der må jeg bruke rekkverket for ikke å miste balansen.
Er magen like ugrei i morgen skal jeg gi tredemølla en sjanse til og nekte hendene mine å røre rekkverket! Evil or Very Mad
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fampyra til Norge nå! Empty Re: Fampyra til Norge nå!

Poste  LiseTone Fre 5 Okt 2012 - 17:05

God bedring Trippel I love you
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fampyra til Norge nå! Empty Re: Fampyra til Norge nå!

Poste  Trippel Søn 7 Okt 2012 - 2:50

Går bedre nå, så vi får se om Fampyraen holder mål. Razz
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fampyra til Norge nå! Empty Re: Fampyra til Norge nå!

Poste  svarthyll Ons 2 Jan 2013 - 22:09

Jeg fikk pratet meg opp til 4,0 på skalaen, og er gjennom det første nåløyet for å få prøve tabletten. Har sløyfet treninga siden 20 november. Har bare vert å trent tre ganger siden da. Noen råd om hvordan jeg skal gå frem for å komme i mål? Jeg venter på plass på sykehuset hvor jeg skal prøves ut. gang test? hvor langt, hvor fort? Tror det kan vere balansen som hjelper meg gjennom neste nåløyet? jocolor
svarthyll
svarthyll


Til Toppen Go down

Fampyra til Norge nå! Empty Re: Fampyra til Norge nå!

Poste  Trippel Ons 2 Jan 2013 - 23:04

Hei Svarthyll. Ikke stress. Dersom du har kommet inn i gruppen som skal prøve Fampyra, så er det bare å gå den korte strekningen så godt du kan. Jeg ga 100% på begge testene og økte ganghastigheten med 100%! Prøvde ikke på noen måte å påvirke testresultatet - Fampyraen gjorde susen. Lykke til! Etter noen mndr. på Fampyra er jeg overbevist. Fampyra virker og er bra for meg. Very Happy
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fampyra til Norge nå! Empty Re: Fampyra til Norge nå!

Poste  svarthyll Ons 2 Jan 2013 - 23:55

Takker Trippel:)
svarthyll
svarthyll


Til Toppen Go down

Fampyra til Norge nå! Empty Fampya

Poste  svarthyll Fre 8 Feb 2013 - 23:36

Hm.. ferdig med utprøving og to gang tester. ca litt over 30% økning gang hastighet, stødigere. Funker som bare det, men hvor fort merket trippel og andre avslutning etter to uker med fampyra? Det var skremmende!! Ett døgn etter avslutning av fampyra var jeg tilbake til der hvor jeg var før jeg begynte med fampyra. Så brått at jeg virkelig la godt merke til hvordan jeg er uten fampyra. Jeg kommer til å få fampyra på blåresept!

Ser på andre forumet at der er mange som har det på samme måte som meg santa
svarthyll
svarthyll


Til Toppen Go down

Fampyra til Norge nå! Empty Re: Fampyra til Norge nå!

Poste  Trippel Søn 10 Feb 2013 - 0:33

Ja, beklagelig vis går effekten fort ut av kroppen. Det er derfor viktig å huske på at Fampyra ikke reparerer noe, men fungerer som et "reservedekk". Tar du det bort, og setter på det opprinnelige dekket, har du fortsatt en pungtering. Noen kur for å reparere det ekte dekket har de dessverre ikke funnet - ennå. Men jeg lever i håpet. Veldig glad for at du får Fampura på blå resept og at du har god effekt av den. Husk nå bare å ta rabletten til riktig tid hver dag og å holde den riktig avstanden - 12timer. Very Happy
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fampyra til Norge nå! Empty Re: Fampyra til Norge nå!

Poste  svarthyll Tir 26 Feb 2013 - 18:47

vel.... at jeg får fampyra på blåresept er vel å ta litt hardt i. kommende torsdag er det tre uker siden jeg var ferdig med utprøvingen av pillene, men den blå har ikke kommet ennå. vet andre har ventet mye lenger på den blåe alien
svarthyll
svarthyll


Til Toppen Go down

Fampyra til Norge nå! Empty Re: Fampyra til Norge nå!

Poste  Trippel Ons 27 Feb 2013 - 6:35

Jeg ser det er flere som må legge ut for tablettene, men at de så får refundert dette (etter søknad) når den blå kommer. Men det er mange penger å ha utestående.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fampyra til Norge nå! Empty Re: Fampyra til Norge nå!

Poste  svarthyll Tor 28 Feb 2013 - 23:10

Tror vi får bare ca 600,- Sleep
Viktigere å få resapten slik jeg kan starte opp igjen med vampyra--- tre uker uten, er lang tid, selv om jeg har fått tilskudd til ny bil;)
svarthyll
svarthyll


Til Toppen Go down

Fampyra til Norge nå! Empty Re: Fampyra til Norge nå!

Poste  svarthyll Tir 26 Mar 2013 - 23:12

Men det er absolutt verdt det, om det bare er overkommelige ting som må offres;) 24 dager til vedtak!!! Hvorfor skal det ta så lang tid? Jeg har egentlig ingen grunn til å klage, men gjør det likevel. Evil or Very Mad
svarthyll
svarthyll


Til Toppen Go down

Fampyra til Norge nå! Empty Re: Fampyra til Norge nå!

Poste  Trippel Søn 14 Apr 2013 - 4:53

Klart det er lov å klage! Jeg fikk resepten fra nevrologen og vedtaket fra HELFO på samme dag. Det var lenge før jeg hadde spist opp de jeg først fikk resept på (under utprøvingen). Vet ikke helt om det ble gjort en feil, men jeg fik Fampyra for 2mndr ved første gangs bruk. Tror kanskje det skulle vært to uker, men jeg klager ikke jeg. Very Happy
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fampyra til Norge nå! Empty Re: Fampyra til Norge nå!

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet