MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

"Herpes øker risiko for MS" - gjør den det?

5 posters

Go down

"Herpes øker risiko for MS" - gjør den det? Empty "Herpes øker risiko for MS" - gjør den det?

Poste  Lierdama Tir 20 Apr 2010 - 15:58

En artikkel i Amagasinet sist fredag fikk meg til å stusse:

Røyking og herpes øker risiko for MS
At det utbredte Epstein-Barr-viruset øker risiko for å bli rammet av multippel sklerose, er kjent. Det samme gjelder røyking. Men en ny britisk studie viser at det fremfor alt er kombinasjonen som er skummel - røykere som ikke bærer dette viruset, løper ingen risiko overhode, mens bærere av det får risikoen fordoblet dersom de røyker. Studien er publisert i tidsskriftet Neurology.

Dette var rart, ikke bare tegnsettingen.
Har aldri hørt dette før.
Er det bare jeg som er uvitende, vet dere dette?


Sist endret av Lierdama den Tor 22 Apr 2010 - 9:34, endret 1 gang
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

"Herpes øker risiko for MS" - gjør den det? Empty Re: "Herpes øker risiko for MS" - gjør den det?

Poste  beate Tir 20 Apr 2010 - 17:40

Jeg leste også dette i A-magasinet. Det står herpes i overskriften, men ikke noe om herpes i teksten. Jeg tok det som en skrivefeil, at det skulle stå Epstein Barr og ikke herpes i overskriften. Men sikker er jeg ikke "Herpes øker risiko for MS" - gjør den det? Icon_question "Herpes øker risiko for MS" - gjør den det? Icon_question "Herpes øker risiko for MS" - gjør den det? Icon_question

beate


Til Toppen Go down

"Herpes øker risiko for MS" - gjør den det? Empty Re: "Herpes øker risiko for MS" - gjør den det?

Poste  Lierdama Tir 20 Apr 2010 - 18:18

Åssen virus er det da?
... og at det skal være en sammenheng?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

"Herpes øker risiko for MS" - gjør den det? Empty Re: "Herpes øker risiko for MS" - gjør den det?

Poste  Sussie Tir 20 Apr 2010 - 18:45

Jeg også leste om sammenhengen mellom herpes, røyking og MS et sted, husker ikke hvor, og da var ikke Epstein-Barr viruset nevnt. Men det er en interessant hypotese. Jeg lurer også på om det inbefatter passiv røyking "Herpes øker risiko for MS" - gjør den det? Icon_question :

Selv har jeg aldri røykt, men var utsatt for passiv røyking gjennom hele barndoms- og ungdomstida mi. Der var det bare å skygge banen hvis jeg ikke orket all røyken, men noe ble det jo gjennom så mange år. I tillegg har jeg hatt både munnherpes og kyssesyken. Altså tre mulige miljøfaktorer.... "Herpes øker risiko for MS" - gjør den det? Fresse

Jeg mener at Neurologi er et anerkjent tidsskrift, som tar inn forskning av god kvalitet. Så jeg håper de vet hva de driver med der. Og at forskerne fortsetter letingen..

Sussie


Til Toppen Go down

"Herpes øker risiko for MS" - gjør den det? Empty Re: "Herpes øker risiko for MS" - gjør den det?

Poste  Trippel Ons 21 Apr 2010 - 2:06

At ulike virus kan forårsake mange alvorlige sykdommer, er noe legene har mistenkt lenge. Sjekk den regla HER ! Derfor spiser jeg (uregelmesssig) Avent Garden. Alt jeg vet er at den tok knekken på mine munnsår. (Herpes simplex 2)
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

"Herpes øker risiko for MS" - gjør den det? Empty Re: "Herpes øker risiko for MS" - gjør den det?

Poste  Inger Johanne Ons 21 Apr 2010 - 13:54

Trippel linker til en lettlest artikkel i Dagens medisin. Når jeg leser den ser det for meg ut som det ikke er knyttet noe mellom MS og akkurat herpes?
De sier også at de gjenstår undersøkelser før en ser at dette er helt sikkert.

For øvrig er jeg også sikker på at jo mindre en belaster immunsystemet sitt med ekstraarbeid, som å ta seg av virus, bakterier og allergener, jo bedre er det for MS-en.

Hvis jeg finner mer om den artikkelen i Neurology, skal jeg skrive det her, og det håper jeg andre også gjør.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

"Herpes øker risiko for MS" - gjør den det? Empty Re: "Herpes øker risiko for MS" - gjør den det?

Poste  Sussie Ons 21 Apr 2010 - 14:54

Jeg tar oppfordringen, Inger Johanne. Prøvde først å gå direkte på "Neurology" fra Helsebiblioteket, men det blir for mye å søke gjennom. Er derfor inne på PubMed nå og søker på Herpes og MS, og det kommer som ventet opp en del forskning på ulike virus-infeksjoner og MS, både Epstein Barr viruset og Herpes, og også andre virusinfeksjoner. Alt fra ulike nevrologiske tidsskrifter.

Men her er det mye medisinske uttrykk som jeg ikke helt skjønner, så kanskje du som er sykepleier skjønner litt mer? Du kommer inne på Helsebiblioteket? Hvis ikke kan man visst også google direkte på tidsskriftet, tror jeg gjorde det da jeg satt med spes.oppgaven min. Men jeg skal prøve litt mer, bare jeg får hvilt hodet mitt litt først... "Herpes øker risiko for MS" - gjør den det? Icon_cyclops

Sussie


Til Toppen Go down

"Herpes øker risiko for MS" - gjør den det? Empty Re: "Herpes øker risiko for MS" - gjør den det?

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet