MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Spasmer og spastisitet

+11
Sussie
Vesle-Kari
Admin
sigrid64
fru tussi
Julestjerne
sarasara
sthauge
beate
Inger Johanne
Lierdama
15 posters

Side 1 av 2 1, 2  Next

Go down

Spasmer og spastisitet Empty Spasmer og spastisitet

Poste  Lierdama Tor 16 Apr 2009 - 15:47

Jeg er blitt anbefalt øvelser med Redcord (tau som henger fra taket) for å styrke forskjellig muskler rundt skuldrene som har betennelse.
Noen som har erfaring eller råd?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Inger Johanne Tor 16 Apr 2009 - 16:20

Jeg har brukt det, og likte det svært godt. Det gjorde at jeg fikk brukt og trent muskler som jeg ikke hadde fått "tak i" ellers fordi mindre svake muskler fikk støtte. Nå har jeg hørt at de utvikler en slags "Riste-Redcord", men det vet jeg mindre om, bortsett fra at det skal være bra for MS.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  beate Tor 16 Apr 2009 - 16:24

Jeg ble anbefalt Redcord av min fysioterapeut for å trene stabilitet samtidig med styrke. Redcord kan brukes til veldig mange forskjellige øvelser. Jeg kjøpte en forenklet løsning Redcord mini som kostet litt over tusen kroner. De har en egen hjemmeside www.redcord.no . Du må ha et sted å feste tauene f.eks. to kroker i taket. Jeg har mine tau festet på terrassen i to kroker i taket. Jeg har brukt tauene en del både til styrke og avslapning. Jeg er stiv i beina og det er veldig god avslapning å ligge på en seng med føttene inn i tauene og svinge med beina.

beate


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet Empty "Riste Redcord"

Poste  sthauge Tor 16 Apr 2009 - 16:40

Lars og jeg er med på litt forskning på vibrasjonslisten til Redcord. Teorien er at ved å vibrere muskulaturen under belasting, så aktiverer dette ubrukte nervebaner mellom hjerne og muskler. Behandles 45 minutter 2 ganger i uken. Resultatene så langt er ikke revolusjonerende, men jeg har får egen del fått bedre oppløft på beina og bedre balanse. Utfordringen er at denne effekten blir borte etter en stund uten behandling. Merket det i påskeferien. Derfor må det forskes mer. Det vi nå forsøker er å gjennomføre behandlingen over lang tid for å se om effekten da kan bli permanent, alternativt at den kan vedlikeholdes med behandling nå og da. Kan prøve å oppdatere på hvordan det går til sommeren. sunny
sthauge
sthauge


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  sarasara Søn 19 Apr 2009 - 16:08

Bare en liten kommentar, noen av oss er særlig følsomme overfor vibrasjoner. Det er såpass kjent at det til og med sto på et massasje-apparat som jeg skulle bruke til stive skuldre, "Skal ikke brukes ved MS". Bare det å ta rulletrapp gir så mye vibrasjoner at det ikke alltid er så godt for oss med MS.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Inger Johanne Søn 19 Apr 2009 - 17:17

Sånn er jeg også. Bra det forskes, at de ikke bare går på og selger. Men MS er jo så mye, det som er bra for en, er ikke bra for en annen.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Lierdama Søn 19 Apr 2009 - 21:32

Ja det er nok viktig å være obs.

Men ikke alle utfordringer vi har er relatert til MS heller.
Vil jo prøve å bedre de andre litt også.
Velge mellom pest eller kolera...?

Er av den formening at når jeg blir bedre i skuldrene vil det dermed også være bra for MS'n med henblikk på treningen.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Julestjerne Man 20 Apr 2009 - 0:16

Jeg er så "heldig" at jeg er "nesten" nabo til der de produserer disse "dingsene." Derfor har det seg slik at jeg har en liggende.

Jeg tror vi var noen av de første som tok dette apparatet i bruk (ehhh prøvde). Det er så lenge siden at vi nesten ikke visste hvordan dette skulle brukes. Embarassed

Min mann gjorde et stykke arbeid for produsenten - og dermed fikk han en slik.

Kroker kom på plass i bjelken i stua - og det var det.

Det var så mye tau og handtak og dill - og siden har den ligget på loftet.

Kanskje jeg burde finne den frem nå da: study
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet Empty Spasmer og spastisitet

Poste  fru tussi Søn 23 Aug 2009 - 20:21

Sliter så med urolige ben på kvelden, får ikke sove, og våkner av det om jeg ikke tar ekstra med smertestillende på kvelden, det eneste som virker er visst nozinan i mindre doser, men da er jeg jo så sløv dagen etter.
Ligger uansett veldig urolig med sånne små nesten kramer i bena, ikke hver kveld men minst en kveld i uka.

Har prøvd magnesium i en måned nå uten noen som helst effekt, noen andre gode forslag?
Ikke kaffe eller sånt sent heller.

fru tussi


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Inger Johanne Søn 23 Aug 2009 - 20:38

Kan du ikke forklare mer hva du mener med urolige ben? Det høres ut som du er spastisk. I såfall er det bedre å behandle spasmen enn å ta smertestillende. Jeg synes du skal snakke med legen din, helst nevrologen og finne ut hva som er årsaken. Nevrologen er også mye flinkere enn fastlegen til å finne smertelindrende medisin for personer med MS enn fastlegen.

Hvor mye magnesium tok du? Du må sikkert opp i max normaldose 600 mg for å få effekt. Du kan godt ta alt sammen om kvelden i det minste mesteparten.
Tilføyd i oktober 2010: Noen leger fraråder mer enn 400mg. Og så må en sjekke at en har normale blodsalter, det gjør de alltid ved litt grundig helsesjekk.

Smerter bør behandles i samråd med legen, men til du kommer dit: har du prøvd å blande Ibux og paracetamol. De forsterker hverandres effekt, men belaster kroppen på ulik måte.[i]


Sist endret av Inger Johanne den Ons 20 Okt 2010 - 14:37, endret 1 gang
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  sigrid64 Søn 23 Aug 2009 - 20:58

har litt samme prblemet tror jeg. Jeg sparker samboeren min om natta når jeg sover. Han plages veldig !

sigrid64


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet Empty Spasmer og spastisitet

Poste  Admin Lør 31 Okt 2009 - 13:26

Her kan du skrive og kommer med råd og tips angående spasmer og spastisitet. (Pga flytting av innlegg kom dessverre denne innledningen litt ned på siden)

Spasmer: Ufrivillig muskelsammentrekninger f.eks urolige bein

Spastisitet: Stivehet

Admin
Admin


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Vesle-Kari Tir 10 Nov 2009 - 20:28

Stiv er eg alltid, men i tillegg får eg spasmar rett som det er.
Om dagen ikkje verre enn at eg kan leva med dei,
men om nettene kan det vera ganske slitsamt ikkje å få ro til å sova.
Er det ille, tek eg fem mg diazepam (Stesolid, Vival o.l.) Det hjelper musklane
å slappa av.
Bruker det nesten aldri om dagen.
Har brukt magnesium, og det hjelper, men for meg virka det etter kvart på magen,
så eg har tatt ein pause.

Vesle-Kari


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Inger Johanne Tir 10 Nov 2009 - 21:06

Hvis det virker på magen, kan det hende det hjelper å skifte type. Velg i såfall en type der magnesiumen er bundet til noe annet. ( Det kan du se ved å lese på boksen, der står det magensiumaspartat, magensiumcitrat osv )
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet Empty Hjelp.....

Poste  Sussie Ons 9 Des 2009 - 17:27

Våknet i natt, strakk hele kroppen (glemte meg helt Spasmer og spastisitet Icon_redface ), og fikk min til nå verste krampe i leggen. Vekket gubben, jeg klarer ikke bite smertene i meg. Men det ga seg etterhvert, og jeg sovnet igjen. Da jeg våknet hadde jeg den kjempekulen bak på leggen (føltes slik ihvertfall), og tærne mine hadde vridd seg i vonde spasmer. Normalt gir jo spasmene seg etter en stund, men nå har jeg hatt det sånn i hele dag, og det gjør så vondt Spasmer og spastisitet Icon_sad. Fikk krampe i den andre leggen også, utpå dagen i dag, så jnå eg har "kuler" i begge leggene. Jeg måtte droppe turen til Drammen jeg hadde planlagt. Nytter ikke å kjøre bil når jeg har det sånn...

Så jeg har tatt det med ro i hele dag, men det er like ille, og jeg lurer på hva jeg skal gjøre hvis det er like ille i morgen... Bruker Neurontin, skal jeg øke på den, eller be om noe annet som løser opp spasmene? Baklofen har jeg hørt om..? Eller kan dette klassifiseres som et schub som kan trenge kortison? Får krysse fingrene at det gir seg etterhvert, hvis ikke må noe gjøres...

Sussie


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Trippel Ons 9 Des 2009 - 20:45

Jeg vil tro Baklofen er tingen her. Ved å dosere riktig, blir musklene avslappet uten å bli slappe. For mye Baklofen gjør musklene for svake.

Når det gjelder kramper, er det for oss som det er for aktive idrettsutøvere - vi må strekke ut skikkelig. Enten ved at vi gjør det selv, eller at vi får hjelp.

For kramper på baksiden av leggen

Når du får hjelp:
Ligg i sengen eller sitt i en stol mens benet rettes 90 grader ut fra kroppen hjelperen presser tærne opp.

Når du strekker ut alene:
Stå oppreist og len deg mot en vegg. Stå vendt mot veggen med et skritts avstand, len deg mot veggen med håndflatene og press hælene i gulvet. Dersom du ikke merker noe, står du for nærme veggen og må gå lenger unna.

På alle strekkøvelser er det viktig at man tøyer ut i myke tak. Prøv litt, slapp av, prøv litt til neste gang osv. osv.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Sussie Ons 9 Des 2009 - 21:53

Takk for gode råd Spasmer og spastisitet Icon_smile Baklofen visste jeg jo om, så jeg får ta en tur til legen i morgen hvis jeg ikke blir bedre. Utstrekking av kramper derimot, var helt nytt for meg. Når det står i som verst er det umulig å prøve å gjøre noe, det er for vondt (for meg kan det fint sammenlignes med rier - og jeg har født tre barn), men nå som det "kun" er en kul igjen i leggen, kan jeg prøve å strekke ut...

Sussie


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Trippel Tor 10 Des 2009 - 1:12

Hei igjen
Jeg har erfart at jeg må reagere raskt med kramper, slik at de ikke får "satt seg". Glemmer meg bort i blandt og gjør som du - strekker meg godt, helt til det "smeller til" Shocked .

Kan lukke øynene og huske den gode følelse ved å strekke seg ubekymret i sengen før en lett slengte beina over siden og sto opp. Uten problemer!!

Strekke seg kan en jo fortsatt, men det må gå gradvis. Very Happy
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Inger Johanne Tor 10 Des 2009 - 1:40

Spør fastlegen din om det går an å få litt bedøvelse ( Lidokain) i muskelene med knute på. Men da kan det hende du ikke kan gå beina i hele tatt etterpå. Men det kan kanskje kupere det? Jeg vet om en dame som fikk låste muskler i nakken til å slippe en liten stund på den måten.

Du kan også prøve osteopat, f. eks Roger på Drammen Sportsklinikk. Ja, kanskje jeg heller ville gjort det? Osteopater kan få orden på muskler som har låst seg. Også om det skyldes spasmer.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Sussie Fre 11 Des 2009 - 19:32

Hei igjen... Nå har kulene i leggen(e) sluppet taket, men tærne gjør i helv... vondt Spasmer og spastisitet Icon_twisted Spasmer og spastisitet Icon_twisted Venter nå på at gubben skal komme hjem med Baklofen, så jeg får startet med det.
Håper det virker fort, fort, fort...

Sussie


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Trippel Fre 11 Des 2009 - 22:20

Jeg bruker få kramper under fotsålene. Bare en ting som gjelder da - strekke, strekke og strekke. Begge deler gjør like vondt, både krampene og strekkingen, men vondt skal vondt fordrive sies det. Twisted Evil
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Inger Johanne Fre 11 Des 2009 - 22:29

Det er der du kan på proff hjelp av en osteopat.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Edle Fre 12 Feb 2010 - 2:26

Jeg plages ofte med kramper i leggene oppå ankeleddene og under foten, Vet ikke om dette er samme type kramper som dere, men jeg tar, får min mann til og hente ett håndkle eller varmeflaske med varmt vann. Har ett handkle rundt , for ikke og brenne meg. Det hjelper på meg.

Edle


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Inger Johanne Fre 12 Feb 2010 - 10:36

Både varme og kulde kan hjelpe mot spasme. Mange mener kulde kan ha bedre effekt, men det er det jo bare å prøve seg fram med. I siste tilfeller legger du isbiter i en plastpose og håndle utenpå. ( Eller snø, når dette finnes.)
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Lierdama Fre 12 Feb 2010 - 10:48

Hvem skulle vel tro at jeg ville komme med sånt, men se her:
Godt råd mot kramper er å legge et såpestykke (gjerne i papiret sitt) i sengen.
Det har hjulpet meg og mange andre.
Ungene her i huset har hatt såpestykke i sengen under oppveksten mot voksekramper.

En kompis av meg hadde ikke tro på dette og ville ikke prøve.
Men kona hans lurte såpa i fotenden av senga uten at han visste noe:
han syns det merkelig at krampene var borte helt av seg selv...
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 1 av 2 1, 2  Next

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet