MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Symptomer på MS ?

5 posters

Go down

Symptomer på MS ? Empty Symptomer på MS ?

Poste  lenacathrine Søn 10 Jan 2010 - 20:24

Har ikke fått diagnose enda ,men har hatt betennelse på synsnærven (06) og nå de siste tre uker sviktende bein mister liksom følelsen med jevne mellomrom,mest det høyre beinet.Nå merker jeg også det samme i høyre arm og halve hodet.Venter på henvisning til MR .Er det noe jeg bør dra på feks legevakt med ? noen som har erfaring med tilsvarende ? Føler meg litt alene med dette ....
lenacathrine
lenacathrine


Til Toppen Go down

Symptomer på MS ? Empty Re: Symptomer på MS ?

Poste  Trippel Søn 10 Jan 2010 - 21:49

Hei Lenacathrine og velkommen til oss. Dersom det er MS du har kommer det også ann på hvilken type MS. Skal ikke være lett dette her. Symptomer på MS ? Icon_wink Den mest vanlige kjennetegnes av såkalte schub eller anfall. En betennelse på synsnerven blir av mange definert som et schub. Redusert muskelkontroll og følelsesforandring er også et annet tegn. De kan komme hvr for seg og sammen. Noen nevrologer gir kortisonbehandling ved alle schub, mens andre kun gir ved større funksjonsutfall. Kortison kurerer ingenting, men det kan forkorte tiden schubet varer og kanskje gjøre det litt lettere. Jeg har hatt noen schub, men ikke reist på legevakta. De kan rett og slett for lite om sånt der. Du må til en nevrolog. Har du kontakt med en nevrologisk dagavdeling er det det enkleste. Hvis ikke må du kanskje gå via fastlegen din. Du bør presse på for å komme inn nå mens schubet varer. Dels fordi det nå er lettere for en nevrolog å gjøre en klinisk undersøkelse. (De ser bedre hva som ikke funker) Og dels fordi du kanskje hadde hatt godt av en kortisonkur.

Jeg vet nøyaktig hvor alene og redd du føler deg nå. Så nå bør du ta frem de kreftene du har og presse på mot helsevesenet for å få den hjelpen du har behov for! Ikke gi deg!
God trøsteklem fra meg og et oppmuntrende "det blir nok bedre snart" Symptomer på MS ? Icon_rolleyes.

Et schub kan ha forskjellig styrke og varighet, men det de fleste har til felles er at de går tilbake og du vil sannsynligvis bli nesten 100% om en tid.

Men så kan det også være at det ikke er MS du har....... Da vil jeg tro det er enda viktigere for deg å komme deg raskt til lege. Du kan forsøke å kontakte legevakten uten å si for mye om at du er under utredning for MS?
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Symptomer på MS ? Empty Re: Symptomer på MS ?

Poste  Inger Johanne Søn 10 Jan 2010 - 22:29

Men ta det pent, Lenacatrine. Ikke press deg, for det KAN hende dette er et schub/ MS-attakk, og da skal en ikke hardtrene eller stresse på annet vis. Bedre føre var. Og så håper vi det ikke er MS, så klart.

Og ikke vær redd for å komme hit og skrive, vi er her, vet du!
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Symptomer på MS ? Empty Re: Symptomer på MS ?

Poste  lenacathrine Man 11 Jan 2010 - 13:28

Takk for raskt svar Wink Jeg venter på time til mr ,fastlegen min forstår godt at det må sjekkes.Hun har vært i kontakt med nevrologene ,men de sa de ikke behandler dette med noe må bare vente til det går over.jeg har tidsbegrenset uførestønad og har jobbet to dager i uka siden mai 09,bakeriet jeg jobber i skal legges ned 31.01.10 så jeg har egentlig 6 arb dager igjen får litt dårlig sam for at jeg ikke kan jobbe nå....mye tanker om alt mulig .
lenacathrine
lenacathrine


Til Toppen Go down

Symptomer på MS ? Empty Re: Symptomer på MS ?

Poste  Inger Johanne Man 11 Jan 2010 - 16:32

Tenk på deg sjøl, nå, jente! Men det er kanskje litt leit å ikke få sagt skikkelig adjø til kolleger og sånn?

Det er ikke alt nevrologen kortisonbehandler og ikke alle som vil ha det, heller. Det man vinner, er å komme raskere ut av attakket ( om det er et MS-attakk du har), men det har ingen betydning for evt restsymptomer på sikt. Og kortison hart jo også sine bivirkninger, selv om korte kurer ikke betyr så mye som det å bruke det fast.

Men av og til vurderer legen det slik at det får så store konsekvenser for helsen ellers å være lenge i et attakk, ubehagelig kan det være også. Eller livet som sådan gjør at en må komme ser raskt. Og da gir de kortison.

Med restsymptomer tenkte jeg på det faktum at når et MS-attakk er over, pleier oftest en del av symptomene man fikk gå tilbake noe, og er man heldig, går de helt bort. Kortison påvirker altså ikke om dette skjer.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Symptomer på MS ? Empty Re: Symptomer på MS ?

Poste  sarasara Man 11 Jan 2010 - 17:17

Selv om ingen vet hva det er, så er du syk.

Da skal og må du ta det med ro og prøve å ta hensyn til deg selv.
Syke mennesker må det, selv om man bare har en forkjølelse.

Du blir ikke bedre av dårlig samvittighet
og ikke er sykdommen din skyld heller.

Ta det med ro, pust med magen og senk skuldrene.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Symptomer på MS ? Empty Re: Symptomer på MS ?

Poste  Lierdama Man 11 Jan 2010 - 20:54

Hei lenecathrine

Velkommen hit på forumet med tanker, meninger, gleder og sorger, ja også spørsmål (selv om det ikke alltid at noen kan gi svar så er det godt å få luftet dem).
Ønsker deg lykke til og håper at noen kloke hoder som forstår seg på kroppen og det som skjer i/med den kan gi deg et svar snart.
Ta vare på deg selv som best du kan.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Symptomer på MS ? Empty Re: Symptomer på MS ?

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet