MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Jeg legger den her ( Tråd om trange vener)

+4
benedicte
LiseTone
beate
Julestjerne
8 posters

Go down

Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Empty Jeg legger den her ( Tråd om trange vener)

Poste  Julestjerne Ons 25 Nov 2009 - 23:11

Jeg velger å legge denne her fordi vi da kan komme med evt kommentarer.

Ny teori: MS skyldes trange blodårer



En lovende, men eksperimentell behandling mot MS vekker oppsikt verden over. Blodstrømmen fra hjernen må bedres.



24.11.2009 08:51 - Olav Førde, MS-forbundet
En italiensk hjertekirurg, professor Paolo Zambroni, har gjennomført en behandling på 65 italienske MS-pasienter som innebærer at trange eller misdannede vener i hals og bryst blokkes ut, slik at blodstrømmen fra hjernen flyter friere. Zambroni opplyser til kanadisk TV at dårlig blodutskylling kan føre til at jernlagrene i hjernen bygger seg opp. Forskere har tidligere observert uvanlig høye jernnivåer i hjernen hos personer med MS.
Zambroni fant at nesten 100 prosent av hans MS-pasienter hadde en innsnevring eller blokkade i venene som skal føre blod fra hjernen til hjertet. Han sjekket de samme venene hos personer som ikke hadde MS, og fant ingen tilsvarende dysfunksjon.
Zamboni oppdaget også at blodet i noen tilfeller fløt tilbake til hjernen. Trykket i venene økte og blod ble presset inn i hjernens grå materie. Her ble det så satt i gang reaksjoner som muligens kan være årsak til MS-liknende symptomer.
- Jeg fant jernavleiringer i hjernen hos mine MS-pasienter akkurat rundt venene. Det var nesten utrolig, sier Zamboni til CTV.
Jern produserer frie radikaler og frie radikaler dreper celler. Zamboni mener det er viktig å forhindre at jernnivåene bygger seg opp.
Han fant at pasienter som hadde blokkering i bare én vene, hadde mildere form av sykdommen enn personer som hadde to eller flere skadede vener.
Zamboni og kolleger ved universitetet i Ferrara har i en studie som totalt omfattet over 120 personer, utført utblokkingskirurgi på 65 personer med MS. Resultatene vil bli lagt fram i en artikkel i nærmeste fremtid.
Pasienter både i Canada, USA og Italia forteller om god virkning av behandlingen. Flere forteller at fatigue (utmattelse) er blitt redusert. Zambonis kone hadde kraftige attakker og fikk problemer med syn og balanse. En ultralyd-undersøkelse viste at den sentrale bryst-venen (azygo) var fullstendig blokkert. Etter utblokking for tre år siden har hun vært symptomfri.
Zamboni understreker at behandlingen, som han kaller CCSVI (Chronic Cerebrospinal Venous Insufficiency), ikke får personer i rullestol til å gå igjen. Det ser heller ut til at nye MS-attakker forhindres og at gangfunksjonen i noen tilfeller bedres. Dessuten har han sett at den overveldende trøttheten ved MS (fatigue) blir mindre fremtredende.
Forskere ved universitetet i Buffalo setter nå i gang en studie der mer enn tusen MS-pasienter fra USA og Canada skal gjennomgå ultralyd-undersøkelser og MR av hals og bryst for å finne blokkerte eller deformerte vener.

Nevrolog og forsker ved Oslo univeritetssykehus, Trygve Holmøy, betegner Zambonis teorier som spennende. Når professorens artikkelen blir publisert og tilgjengelig, vil Holmøy kommentere den for ms.nos lesere.
Noen mener at vi her har en ny forklaringsmodell når det gjelder MS, og at sykdommen ikke er autoimmun likevel?
- Jeg tror ikke det nødvendigvis trenger å være noen motsetning mellom disse funnene og andre funn som tyder på at MS er en immunologisk sykdom, da avleiringer av jern kan tenkes å bidra til å sette i gang en immunologisk reaksjon, sier Holmøy til ms.no.


Kanadisk TV om studien
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Empty Re: Jeg legger den her ( Tråd om trange vener)

Poste  beate Fre 27 Nov 2009 - 13:42

Dette høres kjempeinteressant ut. Noen som vet hva slags type MS forsøkspersonene hadde? Funket det for alle typer MS?

Jeg avventer at flere nevrologer skal uttale seg om dette. Er dette noe vi kan håpe på skal være løsningen på MS-gåten? Eller er det for enkelt?

beate


Til Toppen Go down

Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Empty Re: Jeg legger den her ( Tråd om trange vener)

Poste  LiseTone Fre 27 Nov 2009 - 14:18

Det høres nesten for godt ut til å være sant.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Empty Re: Jeg legger den her ( Tråd om trange vener)

Poste  Julestjerne Søn 29 Nov 2009 - 16:23

Se på denne.

UB leads way in battle against MS
https://www.youtube.com/watch?v=lzyJdbjVPsI
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Empty Re: Jeg legger den her ( Tråd om trange vener)

Poste  Julestjerne Man 30 Nov 2009 - 1:55

Det er merkelig.....Det må vel være flere enn Tone Lise og Beate som mener noe om dette.

113 visninger - og 2 kommentarer?

Jeg for min del syntes dette virker oppløftende. Likevel er jeg ikke alt for ivrig, i tilfelle det ikke er slik som det her sies.

Jeg vil sjekke mine årer - skal høre med fastlegen hvordan jeg går frem.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Empty Re: Jeg legger den her ( Tråd om trange vener)

Poste  benedicte Man 30 Nov 2009 - 2:08

kan man få gjort noe med det da, før forskningen er over?

Hvordan er det egentlig mulig at så mange med MS har ødelagte/tette blodårer uten at de får blodpropp?

benedicte


Til Toppen Go down

Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Empty Re: Jeg legger den her ( Tråd om trange vener)

Poste  sarasara Ons 2 Des 2009 - 16:25

Vi svarer ikke fordi at dette er ikke det som kan kalles seriøs forskning. Myelinet, det er myelinet som blir borte når en har MS, og hva det har med evt trange vener å gjøre? Mnei, det holder ikke.

Vi vet noe om hva som skjer i RR-fasen men etter RR-fasen er det ingen som vet hvorfor myelinet forsvinner.

Og det er ikke flere typer MS, bare forskjellige utviklings-grader.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Empty Re: Jeg legger den her ( Tråd om trange vener)

Poste  Julestjerne Ons 2 Des 2009 - 18:59

Jeg ønsket heller ikke noe svar, men en kommentar - altså meningsutvekslinger ang temaet.

Alle vet at det er myelinet som blir borte - de fleste lurer på hvorfor.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Empty Re: Jeg legger den her ( Tråd om trange vener)

Poste  Inger Johanne Ons 2 Des 2009 - 23:12

Grunnen til at jeg ikke har skrevet noe, er at jeg synes det er begrenset hvor mange måter en kan si "Ja, dette var jo interessant" på.

Jeg lurer også på hvordan dårlig blodtilførsel kan gi betent myelin, men er det noe i dette, så får vi nok høre mer om det.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Empty Re: Jeg legger den her ( Tråd om trange vener)

Poste  sarasara Tor 3 Des 2009 - 1:31

Julestjerne, du sier at du savner at noen mener noe om dette, og da fikk du en kommentar eller et svar eller hva du vil kalle det.
Og dere kaller meg for flisespikker? Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Icon_biggrin
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Empty Re: Jeg legger den her ( Tråd om trange vener)

Poste  Inger Johanne Tir 8 Des 2009 - 13:14

"Jern produserer frie radikaler og frie radikaler dreper celler" ser jeg nå i innledende sitat. De trange årene får jern til å hope seg opp i hjernen. At frie radikaler kan irritere fram en immunologisk reaksjon, er jo kjent. F. eks. betennelse i myelinet.

Jeg bare nevner dette for å vise at det er mye vi lekfolk ikke kan skjønne sammenhengen med, som dette med hvordan trange blodårer kan påvirke myelinet. Men medisin er et komplisert område, bare grunnutdanninga tar jo 7 år, og da er det mye vi ikke skjønner, vi andre.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Empty Re: Jeg legger den her ( Tråd om trange vener)

Poste  Julestjerne Tir 8 Des 2009 - 15:53

Ja, medisinens verden er finurlig. Jo mer en lærer jo mer skjønner en at en ikke forstår. Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Icon_sad

Det er jo mange gode resultater av forskning der "ting" er funnet ut helt tilfeldig. Kanskje det er slik her også - hvem vet?

Jeg kjenner en røntgenlege skal ta meg en prat med ham. Ikke det at kan nødvendigvis vet så mye om MS, men om denne testen vet han kanskje noe.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Empty Re: Jeg legger den her ( Tråd om trange vener)

Poste  sthauge Ons 9 Des 2009 - 0:09

Hei

Her er en meget god gjennomgang av "The liberation treatment" og forskningen som er gjort. Dessverre på engelsk, men likevel - god lesning:

"Hi My name is Marie Rhodes, I am an RN and was the second person treated for

CCSVI by Mike Dake MD at Stanford. I have SPMS and got ill with MS in '91. I agreed to be co admin for this facebook page to assist in the overwhelming mail load. I have been at thisisms.com as mrhodes40 for many years and have posted a lot of interesting medical literature for discussion to the TIMS pages over those years as well as becoming interested in this new idea as soon as the CCSVI thread was started by Joan in Dec of '08.

I want to make sure and be perfectly clear from the beginning:

This new idea is, at this point, unproven. Scientific rigor demands more than the currently available data to say with any certainty that this is the cause of MS. Furthermore, it is entirely possible that there will be a combination therapy wherein both a immune suppressant and this surgery are done to maximize healing. At this point it is not known if CCSVI is the start of MS and it will remain as a self perpetuating disease after treatment or if it would go away. I am still on copaxone personally. No one is suggesting you go off of your medications and seek treatment at this time; not enough is known about treatment and whether it will help yet.

However, in spite of the unproven status of this model, the amount of work done already is more rigorous and there is more of it than many suggest. I have repeatedly seen people saying "this is one study" and that is false. Here are the facts, see what you think: The research team at the University in Ferrara consists of 8 people. Dr Zamboni is the lead researcher but there is also, importantly, a neurologist on that team as well; Dr Silvi.

All of the studies listed can be accessed at the Foundazione Hilarescere (Dr Zamboni's site). Are are published in regular peer reviewed journals and are legitimate medical research.

The first paper out of Ferrara on this was called "The Big Idea...." This paper described that model and outlined the cytokine similarities between stasis ulcers of the feet caused by venous insufficiency and MS lesions. What this means in lay terms is that the immune system cells that are in the stasis ulcer are the same as the immune system cells seen in MS lesions, and because these stasis ulcers are caused by a blocked vein it suggested that perhaps MS lesions are stasis ulcers in brain tissue. In both stasis ulcers and MS lesions a lot of the damage comes from the immune system itself doing its work to try to heal the area.

In MS lesions it has always been thought that the immune system caused ALL the damage; that it is an overactive system that is attacking healthy tissue and hurting it when immune cells have no reason to be in that tissue. Consequently, the focus has been on knocking out immunity in MS, not in stopping any triggering event, because while a triggering event was suspected, none has ever been proven .

Perhaps CCSVI is our triggering event, or perhaps there is not problem with the immune system and once CCSVI is healed any immune issues will vanish. No one knows at this point.

The second paper was unblinded called "Intracranial Venous Haemodynamics in MS" and it had 89 MS patients and 60 matched controls. In this study the effort was to evaluate everyone and see if they could find a way to see if there was any venous insufficiency in MS patients. What they did was a set of 5 doppler (sonography) studies and looked at them VERY carefully. They were surprised to discover that all MS patients failed at least 2 of these tests. No single test was "the one" that all MSers failed. To the contrary, it was different combinations patient by patient. One might fail test 1 and 3, another person test 1 and 5...or even 2, 4 and 5. No normal person failed more than one test, and most failed none.

The third paper was "Doppler haemodynamics of venous return" and it detailed how all these tests were done and what to look for when assessing cerebral (head) venous return.

The fourth paper was "The Value of Cerebral Doppler Haemodynamics in the assessment of MS" and this time the test was BLINDED.

The 109 MS patients and the 177 controls some of which had neurological disease were assigned a number then tested by a sonographer who didn't know the diagnosis. Could have been a person with ALS or a person with vascular disease or an MSer they were testing, they didn't know. The doppler was done, marked with the patient number and sent to a researcher to read and see if there were test failures and how many for each numbered scan. That researcher doing the interpretation had no idea of the diagnosis and only a meaningless number for reference as to whose scan it was.

When they got all the tests read and interpreted, they unblinded--meaning they looked to see what patient and diagnosis corresponded to the numbered scans.

WHEN THEY DID THAT ONLY THE PEOPLE WITH 2 OR MORE ABNORMALS HAD MS. No control had more than one abnormal test, most had none, even those with other medical conditions. There is no way that the researchers fooled themselves with this method of blinding. This was well blinded.

The 5th paper was the one most people talk about when they talk about Dr Zamboni's study as if it was the only one. This was blinded in the same way as the one above.

In this paper they had 65 MSers and 235 controls, who were cardiovascular patients or people with neuro disease or older people. They tried to find people who might reasonably be thought to develop some kind of blood vessel issues and this could potentially show CCSVI and not be MS patients. Importantly after the blinded doppler part of the study, the MS patients with 2 abnormals were going to be allowed to have venograms, and some of the controls needed venograms too so they could check every one for actual stenosis.

The blinded part came out exactly the same as the previous study--only MS patients had 2 abnormals on doppler. Then they did the unblinded part; venograms on MSers and patients with venous disease who needed one anyway. Only the MS patients had actual stenosis in the neck veins.

There have been other papers since then on related issues such as iron deposits and collateral circulation. Today is Nov. 25 and the Liberation treatment paper is out also--results with very promising results on 65 people whose stensosis was treated with surgery 2 years ago .

There is also a blinded doppler study that should be released this month from Jacobs Neurological in Buffalo on several hundred patients using the Zamboni protocol. Early comments by Dr Guttman, a top US neurologist, are that her work is supporting Zamboni's. A tiny study in Poland, unblinded, By Marion Simka on 8 MS patients was also 100%.

But the question I posed earlier was whether the facts of this work support the often repeated "This is only one study, and only one researcher." Or another comment by a doctor "This work was unblinded. They may have unconsciously "found" it in MS patients because they expect it to be there." Or another comment "There is no way that he can have gotten 100% because nothing is 100% in MS." Do these seem accurate to you?

All of these comments diminish the importance of this new work by pretending it is less well done and far less conclusive than it is IMHO. The totals of patients seen are in the hundreds, not a few dozen as most "preliminary" studies are. The work on the doppler evidence of reflux was rigorously blinded and controlled. I mean that by the time you have included people that are old, people with heart disease, vascular disease and other brain disease, you tried pretty hard to trick yourself into finding "2 abnormals" in people who don't have MS. Also, by the time you have seen a hundred patients with something in research, it is common knowledge that as the numbers go up, your percentage will stay in the same ball park.

At this point in time my opinion is that the first question this new model raises has been to a good degree answered: do people have stenosis if they have MS? The answer is probably yes. Note: this doesn't mean every Tom Dick and Harry at your corder doppler lab can find it! They have to know how to look.

But the important question is does this cause MS and will treatment help? The answer to that question is unproven and really preliminary at this point in time. The results of the liberation procedure out today are very promising, but replication is needed by many more people.

SO that is my initial offering, I hope it answers some questions about CCSVI."
sthauge
sthauge


Til Toppen Go down

Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Empty Re: Jeg legger den her ( Tråd om trange vener)

Poste  Julestjerne Tor 10 Des 2009 - 2:32

Nå begynner det vel å nærme seg "seriøs forskning" vel?

Har nå brukt lang tid på det innlegget ovenfor her - og dette blir mer og mer interessant. Tenk da dere hvis det var slik som her beskrevet. Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Icon_biggrin Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Icon_biggrin Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Icon_biggrin

Det har jo hele tiden vært fokusert på at MS er en sykdom som kommer innenfra, altså i fra kroppen selv, men det kan jo være denne legen har rett i at det kommer utenfra.

Opphopning av jern - ikke bra. Jeg har i dag skrevet mail til den radiografen/logen (hva er forskjellen egentlig) jeg kjenner, blir spennende å se hva han svarer. Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Icon_santa Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Icon_santa Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Icon_santa
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Empty Re: Jeg legger den her ( Tråd om trange vener)

Poste  ChaozFear Tor 21 Jan 2010 - 22:42

benedicte skrev:kan man få gjort noe med det da, før forskningen er over?

Hvordan er det egentlig mulig at så mange med MS har ødelagte/tette blodårer uten at de får blodpropp?

jeg fikk blodpropp :O) weee
ChaozFear
ChaozFear


Til Toppen Go down

Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Empty Re: Jeg legger den her ( Tråd om trange vener)

Poste  benedicte Tor 21 Jan 2010 - 22:56

da har man ett eksempel da i det minste... he he.. Smile

benedicte


Til Toppen Go down

Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Empty Re: Jeg legger den her ( Tråd om trange vener)

Poste  ChaozFear Tor 21 Jan 2010 - 23:43

benedicte skrev:da har man ett eksempel da i det minste... he he.. Smile

Det som da kanskje er litt interessant er i hvor stor grad min bruk av Marevan påvirker MS.

DVS: hvis jeg har LAV INR (større sjanse for blodpropp). så vil jeg i teorien også være dårligere av MS, mens jeg i perioder med HØY INR, vil føle meg bedre.

Dette er i hvertfall noe jeg går og lurer på innimellom, som jeg nesten vurderer å teste ut på "egenhånd" siden det er aldri noen lege i verden som vil godkjenne det Razz

Det som faktisk er litt "funny" er at jeg hadde en lavere INR verdi på siste måling, og var også dårligere av MS'en. HVIS det viser seg at det er en sammenheng der, skal jeg sørge for at dere får greie på det Very Happy
ChaozFear
ChaozFear


Til Toppen Go down

Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Empty Re: Jeg legger den her ( Tråd om trange vener)

Poste  Inger Johanne Fre 22 Jan 2010 - 0:59

Men jeg har ikke forstått det som om det ermed noe i undersøkelsen om hvor lett blodet har for å klebe seg sammen og danne propper. "Hvor tynt blodet flyter" som man sier det litt forenklet. Denne undersøkelsen handlet vel om venenens tendens til å skape tilbakestrøm av blodet?
Hvis jeg har skjønt engelsken godt nok, da.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Jeg legger den her ( Tråd om trange vener) Empty Re: Jeg legger den her ( Tråd om trange vener)

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet