MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Spasmer og spastisitet

+11
Sussie
Vesle-Kari
Admin
sigrid64
fru tussi
Julestjerne
sarasara
sthauge
beate
Inger Johanne
Lierdama
15 posters

Side 2 av 2 Previous  1, 2

Go down

Spasmer og spastisitet - Page 2 Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  sarasara Lør 13 Feb 2010 - 0:50

Hva slags såpe?
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet - Page 2 Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Lierdama Lør 13 Feb 2010 - 23:49

Alt mulig funker.
En gang på ferie brukte vi en reklame-såpe med samme gode resultat.

Noen som prøver dette?
Hadde vært artig å lese tilbakemelding på hva du opplever.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet - Page 2 Empty Hva feiler meg?

Poste  Sofie Tir 13 Jul 2010 - 17:03

Jeg vet ikke om jeg er på riktig tråd, men jeg prøver.

Jeg har gått med ett ubehandlet attack siden 11 juni, ubehandlet fordi jeg fikk det midt i en prøverørsbehandling (som var mislykket). Attacket ligger på venstre side, og har tatt venstre bein (for tredje gang). Nå har leggmuskelen blitt veldig hard og meget smertefull, det er nesten umulig å gå, spesielt trapper. Jeg har ringt sykehus, jeg har vært hos lege, jeg har tatt urinprøve og blodprøve. Fastlege nevner blodpropp, og jeg blir vettaskremt. Så; hva er spastisitet? Jeg er så fersk med MS at jeg aner ikke helt hva som skjer med meg, og jeg trenger noen til å forklare meg hva det kan være. Jeg tviler sterkt på at det er blodpropp, da foten er verken er rød eller hoven, bare ulidelig vondt. Det ene låret er 2 cm større enn det andre, men leggene er like i omkrets. Blodpropp blir mistenkt pga hormonbehandling. Hva kan jeg gjøre mens jeg venter på svar? Jeg har forsøkt med 600 mg Ibux, massasje og tigerbalsam, uten at det gjør noe fra eller til. Jeg har ikke vært i ro etter jeg fikk attacket, men gått 2-3 timer hver dag slik jeg ofte gjør mens jeg har attack. Det har jeg gjort for å unngå lumbago og annet snacks, og for å holde psyken vedlike. Kan det være feilbelastning? Noe så enkelt?

Leggen holder meg våken om natta, og er helt ubrukbar når jeg våkner,(men blir noe bedre ved bruk). Da har jeg problemer med å komme meg opp trappa og jeg må gå sidelengs. Jeg bruker en krykke når jeg må bevege meg ut, og gangtempoet er meget lavt, mest pga av smerter. Men selvsagt også pga av sensibilitetsforstyrrelser. Muskelen er ujevn og litt ruglete, og hard.

Om noen kunne ha kommentert mitt innlegg, og delt av sine opplevelser med meg hadde jeg blitt glad. Jeg får besøk av slekta i morgen og er helt fortvilt over at de må se meg slik. Finnes det noe som jeg kan ta mot den akutte smerten uten at jeg gjør ting verre?

Sofie


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet - Page 2 Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Inger Johanne Ons 14 Jul 2010 - 0:12

Jeg tror ikke Ibux er skadelig, men det hjalp deg visst ikke? Hvis det er en spasme i leggen, vil det kunne hjelpe med sånne ting som Vival, men det er reseptbliktig og vanedannende. Me det kan få en krampe til å løsne.
Men visste du at du kan ta Paracet sammen med Ibux? Det er kjemisk forskjellig, derfor går det fint. Kanskje det kan hjelpe så du kan få sove?

Jeg synes det er rart legen din ikke kan si klart ja eller nei til blodpropp...

Dette var visst ikke rare rådene, men.... Og kanskje vi er på feil tråd, men det kan vi flytte siden!
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet - Page 2 Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Sofie Ons 14 Jul 2010 - 0:28

Jeg vet at man kan ta en av hver, Ibux og Paracet, men smerten er like intens. Jeg er en person som aldri har tatt noe vanedannede, untatt i akutte situasjoner (oprasjoner og andre inngrep). Derfor har jeg "rent rulleblad". Jeg har bedd på mine knær om å få muskelavslappende, bare en, slik at jeg kan få en dags pause, men jeg får ikke. Smertene har vært intense siden torsdag, og jeg griner hver natt når jeg legger meg, og jeg er ingen feiging....

Det blir ikke bedre av at legen kommer med blodpropp, spesielt når jeg ikke har typiske blodproppsymptomer, men symptomer på noe MS-relatert. Men det skal sis at det ikke var fastlegen, men en vikar? Jeg har aldri møtt henne før, så jeg vet ikke hva hun er god for.Men uansett, nå har jeg både ondt i leggen, kan ikke gå og er redd for blodpropp.

På meg virker det håpløst å få hjelp når det oppstår noe akutt. Er det slik at jeg må finne meg i det bare fordi jeg har MS? Da jeg var yngre og drev med idrett, fikk jeg fysoterapi i løpet av ett par timer, nå må jeg vente i ukesvis. Jeg må hoppe opp og ned trappa på ett bein nå, og parkerer bilen i hagen for jeg klarer ikke å gå til parkeringsplassen, det føles for dumt.

Sofie


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet - Page 2 Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Julestjerne Ons 14 Jul 2010 - 1:01

Når ikke fastlegen/vikaren kan hjelpe deg bedre en dette her - ja da ville jeg ha byttet lege. For å få en annen til å se på benet ville jeg ha gått til legevakten, dit kan du gå akkurat nå. Da slipper du kanskje å grue deg til å sove i natt. Hvis du er heldig får du en lege der til å gi deg noe muskelavslappende, og evt noe å sove på. Spasmer og spastisitet - Page 2 Icon_biggrin
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet - Page 2 Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Sofie Ons 14 Jul 2010 - 2:32

Legevakta var de første jeg ringte til. Legevakta ba meg ringe sykehuset og nevrologisk. Nevrologisk ba meg ringe fastlegen. Vikarlegen sendte meg til sykehuset for å ta en blodprøve. Siden har jeg ikke hørt noe.

Ingen vil hjelpe meg uten å ha vært i "samråd" med de andre, derfor kan ingen gjøre noe, kan det se ut som. Så; hvem jeg skal begynne med å ringe til i morgen, det vet jeg ikke, men slik kan jeg ikke ha det. I hvilken ende begynner dere i når akutte ting skjer? Legevakt, fastlege, nevrolog? (MS-sykepleie tar ikke tlf, så det teller ikke).

Desuten er jeg ikke så gira på å prate med allmenleger lengre; som han sa legen på legevakta da jeg fikk synsnervebetennelse og jeg spurte om jeg skulle ha SoluMedrolkur: "Jo, tja, hvis du har noe liggende hjemme så kan du vel det".

Jeg tilhører UNN, slik at det er sagt.


Legge meg venter jeg med til jeg er utmattet, nå svirrer det så mye oppi hodet at jeg kan bare glemme å sove. Blodpropp??!! Det var det dagen skulle by meg på??? Hvis det viser seg at det er en enkel og grei overbelastning, ja da vet jeg ikke hva jeg gjør! Men forbanna skal jeg love dere at jeg blir! Huff!

Sofie


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet - Page 2 Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Inger Johanne Ons 14 Jul 2010 - 10:31

Dette høres helt ille ut. Og enten så TROR man det kan være en blodpropp, og da undersøker man skikkelig, på sykehuset, eller så sier man klart fra at det ikke er en blodpropp så en ikke skremmer vannet av folk.

Når alt er over og du orker noe, må du klage til fylkeslegen på hele greia. Den replikken at om du har en Solumedrolkur hjemme, så kan du jo ta den, viser vel at du har snakket med en lege som var for uerfaren til å ha ansvar alene.

Men nå: Forslag 1: Kontakt nevroloigisk avdeling, prøv om MS-sykepleier tar tlf nå, om ikke, be om å få snakke med en annen sykepleier eller helst en lege og sørg for å fortelle hva han legen sa om solumedrolkur, så forstår de nok at du faktisk ikke får adekvat hjelp.
Forslag 2: Prøv legevakta en gang til og håp det er en annen lege på jobb.

Kjenner jeg hopper i stolen her jeg sitter. Spasmer og spastisitet - Page 2 Icon_mad
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet - Page 2 Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Sofie Ons 14 Jul 2010 - 13:39

Status nå er at muskelen er enda vondere, å hver gang jeg snur meg i senga hugger det til (som jeg bare holder meg i i dag).

På Legekontoret tar de ikke telefonen, men etter noen timer fikk jeg tak i MS-Sykepleier. Hun kunne se av noen papirer at jeg ikke hadde blodpropp (ingen har ringt meg for å ta den børen av meg). Jeg tok alt på nytt til MS-Sykepleier (ikke den samme som jeg prata med i går) og hun skulle prate med en lege (som MS-sykepleier gjorde i går og dagen før der igjen). Så når alle har prata sammen så skal det ringe noen til meg. To siste gangene i løpet av denne uka har det ringt ymse leger og sagt: Ta Ibux og ring når du er verre.

Er det noe jeg gjør galt her? Det virker ikke som de tar meg alvorlig i det hele tatt???!!


Sofie


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet - Page 2 Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  LiseTone Ons 14 Jul 2010 - 14:51

Trodde en måtte på sykehuset jeg for å få Solumedrol intravenøst.............
Ellers vet jeg ikke hva du skal gjøre, prøv å forlang.
Lykke til og god bedring.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet - Page 2 Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Sofie Ons 14 Jul 2010 - 15:17

Ja, nettopp! Jeg må nesten le jeg, har ikke så mye SoluMedrol ligge å slenge....

Jeg ringte legekontoret og hissa meg opp såpass at vikarlegen ringte vikarnevrologen, så nå vil kanskje noen se på meg i morgen. Og da har det gått ei uke siden jeg først tok kontakt.

Jeg er stor tilhenger av offentlige tjenester, men hjelpe meg det hadde vært noe å hatt en tykk lommmebok og ett privat tilbud, for nå er jeg lei av å PRATE om leggmuskelen min. Tenk om man bare kunne ha valset (hinket) inn til en lege når ting oppstår, uten å prate med 10-12 leger, sykepleiere og legesekretærer først.

Til adm: Bare flytt skribleriene mine til en annen tråd;)

Sofie


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet - Page 2 Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  LiseTone Ons 14 Jul 2010 - 15:52

Flott, det lønner seg å hissse seg opp en gang i blandt Spasmer og spastisitet - Page 2 Icon_wink
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet - Page 2 Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Sofie Ons 14 Jul 2010 - 16:30

Nå har jeg fått 10 Paralgin Forte med vikarlegen...hva synes dere? Er skeptisk...Og time hos nevrolog i morgen klokken 09.00. Hurra!!!!

Men jeg ba om unnskyldning etter jeg hadde hissa meg opp da, kanskje man er for høflig når man ringer rundt omkring.

Nå er jeg kjempespent på hva som feiler muskelen og om det kan gjøres noe med det. Det er alt jeg trenger å vite, om det bare er sånn så skal jeg innfinne meg med det....men å ikke vite gjør meg stressa....





Sofie


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet - Page 2 Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Lierdama Ons 14 Jul 2010 - 18:10

Så bra at du endelig får kontakt med en nevrolog!
Krysser fingrene for deg, Sofie.

Det er tydelig at man må hisse seg litt opp av og til (ikke ha dårlig samvittighet for det).
Og se - det ga jo resultat.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet - Page 2 Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Inger Johanne Tor 15 Jul 2010 - 10:14

(Mens vi venter på fortsettelsen: Sofie, du skriver i riktig tråd, men første gangen jeg svarte deg var jeg trøtt og skulle sove, måtte bare svare likevel siden ingen da hadde gjort det, men orket ikke finne ut om tråden var rett.)

Paralgin forte er jo litt muskelavslappende, sikkert bedre enn Ibux om ikke annet. Nå får vi håpe ting løser seg her. MAKAN! Spasmer og spastisitet - Page 2 Icon_evil
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet - Page 2 Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  sarasara Ons 18 Aug 2010 - 17:08

Etter at jeg var på sykehuset for seks-syv uker siden har jeg fått
Paralgin Forte fordi jeg har fått mye mer smerter og kramper.
Jeg har stort utbytte av Paralgin Forte og har lest om flere av de nyere morfinlignende medisinene, men Paralgin Forte ser ut til å ha færrest bivirrkninger.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet - Page 2 Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Trippel Ons 18 Aug 2010 - 23:52

Hva sier magen din til Paralgin Forte? Min fordøyelse stopper helt opp av den, så jeg venter i det lengste før jeg tar den. Har en boks på 100tbl. som jeg fikk i januar i år og den er halvfull. Razz
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet - Page 2 Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  LiseTone Tor 19 Aug 2010 - 11:52

Min mage stopper òg opp med paralgin forte, desuten kan jeg ikke ta det pga levra mi
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet - Page 2 Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  sarasara Lør 21 Aug 2010 - 18:04

Foreløpig oppfører magen seg som før,
og det håper jeg den fortsetter å gjøre.
Smile
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Spasmer og spastisitet - Page 2 Empty Re: Spasmer og spastisitet

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 2 av 2 Previous  1, 2

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet