MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

SVF-stamcelle behandling

+5
benedicte
Inger Johanne
sarasara
Lierdama
oddvar
9 posters

Side 2 av 3 Previous  1, 2, 3  Next

Go down

SVF-stamcelle behandling - Page 2 Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  LiseTone Søn 23 Aug 2009 - 11:59

Det sto ingenting om hva slags stamcellebehandling det var.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling - Page 2 Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Inger Johanne Søn 23 Aug 2009 - 13:00

Det har vært snakket en del om stamcellebehandling på MS-konferansene de siste årene. I forkant av landsstyremøtet for 3 år siden, var det et miniseminar med dette som tema. Finner jeg link til noe referat, skal jeg lime den inn her. Men da må jeg ha tid til å lete bedre.

Det vil jo være litt foreldet, de forsker jo hele tida, men det kunne ha vist noe om hvor langt de var kommer for 3 år siden.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling - Page 2 Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Trippel Søn 23 Aug 2009 - 16:50

Jeg fant noe om MS og stamcelleforskning HER
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling - Page 2 Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  LiseTone Søn 23 Aug 2009 - 16:54

På Facebook er det en gruppe som heter stamcelller til rune det akal også opprettes en hjemmeside om han
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling - Page 2 Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Lierdama Søn 23 Aug 2009 - 17:04

Kanskje jeg spør litt dumt, men hvem er Rune?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling - Page 2 Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  LiseTone Søn 23 Aug 2009 - 17:20

Han jeg skrev om i går som skal prøve stacellebehandling for sin MS
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling - Page 2 Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Nanna Man 24 Aug 2009 - 9:35

Og så kunne Facebook brukes til noe nyttig og viktig også; gikk inn på "stamceller til Rune", har donert penger og blitt støttemedlem. De som hiver seg ut i denne typen behandling, gjør, i tillegg til at de forhåpentligvis bedrer sin egen helse, et kjempeviktig pionerarbeid, som vi andre kan dra nytte av også. Etter å ha klikket meg litt rundt derinne, fant jeg forresten ut av, at det er den typen stamcellebehandling, hvor man "vasker ut" stamceller fra pasientens eget fettvev, det er snakk om. Det gjorde meg veldig glad og optimistisk, denne type behandling sikter seg inn på også de som har en framskreden sykdom.
HEIA, HEIA!
cheers

Nanna


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling - Page 2 Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Gjest Man 24 Aug 2009 - 10:36

Ingen tvil om at dette er spennende! Very Happy Krysser fingrene for Rune som dere kan lese mere om her .Smile

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling - Page 2 Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  oddvar Man 24 Aug 2009 - 12:51

Ingen tvil om at dette er spennende saker. Det kan bety et nytt liv om denne behandlingen slår igjennom.
Og jeg er meget glad for at det tiklsynelatende er en risikofri behandling.

oddvar


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling - Page 2 Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Nanna Man 24 Aug 2009 - 13:19

Behandlingen er pr. idag dessverre ikke risikofri; det er en liten sjangse for at cellene "løper løpsk" og utvikler seg til kreftceller. Sad
Ellers skulle jeg jammen begynt å skrape sammen penger den dag idag. Men det blir mildt sagt spennende å følge med på utviklingen i tiden framover!!!

Nanna


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling - Page 2 Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Julestjerne Man 24 Aug 2009 - 14:13

Den perioden der de dreper nåværende celler med cellegift er heller ikke risikofri. Da er imunforsvaret på bunn, og vi er uten noe forsvar. En liten uskyldig forkjølelse da - og det er gjort.

Når det er sagt så syntes jeg dette er sprekt gjort av Rune, og det er veldig spennende.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling - Page 2 Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Nanna Man 24 Aug 2009 - 14:44

Såvidt jeg har skjønt, setter man IKKE immunforsvaret ut av spill v.h.a. cellegift ved denne behandlingsformen. Men correct me if I'm wrong.

Nanna


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling - Page 2 Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  oddvar Man 24 Aug 2009 - 14:48

Det er jo akkurat det som er litt av det store! Det er egne celler og de gir ikke kreft

oddvar


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling - Page 2 Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Nanna Man 24 Aug 2009 - 15:17

Jeg har forstått det sånn, at siden dette er "uferdige" celler, kan de i visse tilfeller mutere og utvikle seg til kreftceller. Men ikke noe hadde gledet meg mere, enn hvis jeg tar feil her altså! Da skal det pantsettes et eller annet her fluksens!

Nanna


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling - Page 2 Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  LiseTone Man 24 Aug 2009 - 15:32

Som jeg leste (her inne) et eller anna sted, at kreft kan man stort sett bli frisk av, men det kan en ikke av MS (pr i dag)
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling - Page 2 Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Julestjerne Man 24 Aug 2009 - 17:12

" Blodstamceller hentes ut fra pasientens eget blod som så fryses ned. Deretter drepes pasientens immunceller med cellegift før stamcellenes settes tilbake og man danner nye, hvite blodceller, celler som man tror er med i sykdomsprosessen ved MS. Her kan du si at man trykker på «reset»-knappen på immunsystemet og starter immuncelleproduksjonen på ny. Sykdommen blir midlertidig stoppet, men kommer sakte tilbake, sier Myhr.
- Nyere forskning viser imidlertid at stamceller også til en viss grad har potensial for å kunne vandre over til nervesystemet og reparere skader som har oppstått der. Denne tilnærmingen til stamcelletransplantasjon er på forsøksstadiet, sier Kjell Morten Myhr."
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling - Page 2 Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Nanna Man 24 Aug 2009 - 19:29

Det er det som er så kjempeinteressant med SVF-stamcellebehandling. Den baserer seg ikke på blodstamceller og cellegift, og er ikke bare aktuell for helt, helt nydiagnosisterte.
cat

Nanna


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling - Page 2 Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Inger Johanne Man 24 Aug 2009 - 22:46

Jo, men man må jo bruke cellegift også. Se over.

Uten å ta for mye stilling til hva folk bør gjøre: Det er nå litt lettvint å si at kreft blir man frisk av, det er sannlig ikke alltid, og det kan etterlate skader i kroppen som aldri blir bra.

Uansett: Dette gir håp, balnt annet fordi seriøse leger forsker på dette og stadig finner ut mer.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling - Page 2 Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Trippel Man 24 Aug 2009 - 23:33

Når man bruker SVF-stamceller fra eget fettvev blir disse sprøytet inn igjen via blodbanen og man trenger ikke slå knock-out på immunforsvaret med cellegift. Så sier i hvertfall Jan E. Brinchmann, laboratoriesjef ved Immunologisk Institutt på Rikshospitalet. Han kjenner godt til SVF-cellene. Men han sier også at han er overrasket over den positive effekten de tre forsøkspersonene opplevde.

Hele intervjuet kan du lese HER

Nå har jeg lest litt om "Stromal Vascular Fraction" på en amerikansk medisinsk side og der står det at disse "rene" stamcellene har en meget sterk anti-inflammatorisk virkning. Så da er det kanskje ikke noe å si på at forsøkspersonene følte seg i fin form? Problemet er jo bare at det som gjør kroppen syk ikke er fjernet og vil etter en stund også påvirke disse nye cellene. MS'en vil igjen overta. Kanskje kan det være verdt 300.000.- å få en utsettelse? Kanskje kan utsettelsen bli langvarig? Kanskje kan det stoppe helt opp bare man gjennomfører behandlingen agressivt nok? Dette vet vi ikke noe om ennå, så jeg håper forskningen får gode levekår!
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling - Page 2 Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  sarasara Tir 25 Aug 2009 - 0:39

Ligner litt på blod-doping. Du blir ikke syk av ditt eget blod.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling - Page 2 Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Nanna Tir 25 Aug 2009 - 7:50

IJ, jeg kan ikke finne noe om cellegift i SVF-behandlingen??? Hvor står det??? (Det er ikke blodstamcellebehandling jeg snakker om..) Jeg er kjempenysgjerrig, og vil gjerne lese MASSE om dette.

Nanna


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling - Page 2 Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Inger Johanne Tir 25 Aug 2009 - 9:36

OK, det var den andre typen, ja. Skjønte ikke det. Embarassed
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling - Page 2 Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Nanna Tir 25 Aug 2009 - 10:02

Puh! Da puster jeg lettet ut, så langt. Å slå ut immunforsvaret med cellegift virker nokså drastisk.

Nanna


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling - Page 2 Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  LiseTone Tor 8 Okt 2009 - 12:38

Kanskje jeg er hårsår? Men fikk dette nyhetsbrevet fra stamceller for Rune i dag, der sto det bl.anna:

"Nå er det viktig at dere hjelper oss med å holde dette varmt! Inviter deres venner og hjelp oss med å bli flere! Husk at det er 6000 med MS i Norge i dag, men bare 200 som får medisinen Tysabri! tusen takk"

Dette så jeg på som kritikk av oss som få Tysabri, at vi må begynne og forsvare oss igjen, vi kan da ikke for ar vi har "rette" formen for MS
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling - Page 2 Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Inger Johanne Tor 8 Okt 2009 - 14:48

Jeg tror ikke det var kritikk av dere. Hvordan skulle det være det. Den vanligste kritikken er av helsetjenesten og dem som bevilger penger dit.

Men for øvrig er det vel ingen som kritiserer noen i hele tatt for ikke å gi rådyr medisin med store bivirkninger til folk det beviselig ikke virker på, bare for "trøst". De har i såfall ikke skjønt mye.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling - Page 2 Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 2 av 3 Previous  1, 2, 3  Next

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet