MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

SVF-stamcelle behandling

+5
benedicte
Inger Johanne
sarasara
Lierdama
oddvar
9 posters

Side 1 av 3 1, 2, 3  Next

Go down

SVF-stamcelle behandling Empty SVF-stamcelle behandling

Poste  oddvar Søn 16 Aug 2009 - 14:50

Hei, er det noen som er oppdatert på denne behandlingen? Det høres jo fantastisk ut at egne stamceller kan reparere (re-myelinere) skadene som har oppstått i forbindelse med MS. Selv føler jeg at det går nedover, og medisinen jeg har fått (Beta-Interferon) har utelukkende forverret MS'en.
Jeg har nylig passert 50, og jeg liker ikke fremtidsutsiktene jeg har. Skal jeg bare sykne inn og gå til grunne?

oddvar


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Lierdama Søn 16 Aug 2009 - 16:24

Hei, og velkommen inn på forumet.

Dette har jeg ikke hørt om (så det må andre som er mer oppdatert svare på).
Tenk så fantastisk om så var tilfelle!!!
Det hadde vært godt nytt!

Du er unik, ingen andre er som deg, oddvar.
Og du er sikkert et fantastisk menneske, et menneske som er mye mer enn sykdommen du bærer.

Hvis medisinen gjør MSen verre ville jeg snakket med nevrolog om annen type.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  sarasara Man 17 Aug 2009 - 0:39

Stamceller er ikke brukt i behandling av noe som helst ennå.
Det er et håp om noe man muligens kan bruke i fremtiden,
men pr i dag er det ikke brukt på annet enn rotter.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling Empty Stamcell-behandling

Poste  oddvar Man 17 Aug 2009 - 12:46

Hei, du har ikke helt rett i at egne stamceller ikke brukes i MS-behandling, hvilket følgende link viser:
http://www.elements4health.com/stem-cell-treatment-for-multiple-sclerosis-shows-promise.html

oddvar_kvernevik@yahoo.com

oddvar


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  sarasara Man 17 Aug 2009 - 15:35

A small study on the use of stem cells obtained from a patient's own fat tissue in the treatment of multiple sclerosis has shown promising results. The three case studies support further clinical evaluation of stromal vascular fraction (SVF) cells in multiple sclerosis and other autoimmune conditions.

Det står at det er en liten studie.
Altså, det brukes ikke i behandlingen, det er på forsknings-stadiet.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Lierdama Man 17 Aug 2009 - 16:53

La dem forske på rottene.
Kanskje studier/forsøk på dem kan gi hjelp til oss en gang (laaaaangt inn i) framtiden.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling Empty Ja de rottene

Poste  oddvar Man 17 Aug 2009 - 17:15

At dette er en behandlingsform som består av egne stamceller, at de utvinnes fra eget vev er nok for enkelt.
Og videre at det er sikkert og trygt for de som behandles er nok en alt for enkel løsning. Er det ingen som tenker på forskerne? De får millioner for arbeidet de gjør, og at det plutselig skal dukke opp en behandling som foruten å kurere MS også stiller forskning på sidelinjen vil jo være nærmest tragisk for dem. Nei, vi bør nok innse at vi tjener samfunnet best som syke.

oddvar


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Inger Johanne Man 17 Aug 2009 - 17:20

Hva mener du med at det stiller forskerne på sidelinjen? Det forskes jo på dette. Kan ikke du forklare litt mer hva du mente?
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling Empty Jeg mener

Poste  oddvar Man 17 Aug 2009 - 17:27

..at hvis dette virkelig virker, vil det gjøre et stort innhugg i og kanskje avslutte alle prosjekt som pågår ang. Interferon (bivirkninger som sykehusene ikke nevner), Avonex (ukjent for meg), Tysabri og en hel rekke andre.

oddvar


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Inger Johanne Man 17 Aug 2009 - 17:44

Det hadde jo vært fint, om det ville hjelpe alle og ha få eller ingen bivirkninger. Vi får holde tomlene.

(Avonex er forresten et av varemerkenavnene på interferon)
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling Empty SVF-stamcelle behandling

Poste  oddvar Man 17 Aug 2009 - 19:40

Les dette!
http://www.sciencedaily.com/releases/2009/04/090423193940.htm

Hentet fra National Multiple Slerosis hjemmeside og link under more...

oddvar


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Gjest Man 17 Aug 2009 - 20:29

sarasara skrev:Stamceller er ikke brukt i behandling av noe som helst ennå.
Det er et håp om noe man muligens kan bruke i fremtiden,
men pr i dag er det ikke brukt på annet enn rotter.

Det er ikke helt riktig sarasara. Ulike former for stamcellebehandling har allerede vært prøvd ut på mennesker lenge i ulike forskningsprosjekter, men det er nok langt frem i tid til vi kan vente dette som en eventuell godkjent behandlingform. Noen spår et tidsperspektiv på 5-10 år før det vil bli en realitet. Dessverre er det nå også mulig å la seg "behandle" med stamceller av useriøse aktører i andre land mot et skyhøyt beløp, men man har ingen garanti for bedring...

I nabolandet vårt Sverige er det for tiden flere forskningsprosjekt hvor pasienter er inkludert. Hvordan det er i Norge vet jeg ikke noe om per i dag, men her står det litt om studiet hvor pasienters eget fettvev inngår i transplantasjonen. Tre pasienter (USA) har deltatt så langt, og resultatene virker så langt lovende. Ingen tvil om at stamcelleforskningen er spennende! farao


Sist endret av Lonnie den Man 17 Aug 2009 - 20:41, endret 1 gang

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  benedicte Man 17 Aug 2009 - 20:40

eg har også lest at de holder på med dette i Sverige.. hvis de starter å behandle pasienter med det der så skal det ikke mye til før vi flytter over grensen hvertfall!

benedicte


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Nanna Man 17 Aug 2009 - 22:50

flower
(Der fikk jeg en bitteliten dæsj håp, og bare et mikrogram i et 10-årsperspektiv, kjennes helt fantastisk!)

Nanna


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  sarasara Man 17 Aug 2009 - 23:47

"Ulike former for stamcellebehandling har allerede vært prøvd ut på mennesker lenge i ulike forskningsprosjekter" sier Lonnie.

Ja, det er jo det jeg sa, i forskningsprosjekter.

Kjellerkirurgi og andre skumle prosjekter diskuterer jeg ikke.

Så foreløpig praktiseres det ikke som behandling.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Nanna Tir 18 Aug 2009 - 7:50

Joda, stamcellebehandling blir brukt i vårt naboland Sverige, men ikke i den formen Oddvar nevner, og som også blir omtalt i den artikkelen Lonnie linker til.
Uansett, er dette fortsatt på forskningsstadiet, men noe man ser på som lovende, holder det for meg. Hvis jeg som et-par-og-femti-åring kan knyte på meg støvlene, ta med meg moltespannet og bikkja og dra på tur, kan jeg godt ha vært en femten års tid i "fengsel" først... Jeg satser på det jeg!
Heia stamcelle-forskning! cheers

Nanna


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  sarasara Tir 18 Aug 2009 - 15:26

Ja det hadde vært....
Løsningen!

Kanksje det blir litt fortgang i det nå som Obama har gitt forskerene i USA lov til å holde på med det også? Spennende!
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  LiseTone Lør 22 Aug 2009 - 12:07

I dagens GD(må kjøpe dagens utgave for å få tilgang til artikelen på nett) så står det om en MS pasient som skal reise til Costa Rica og prøve stamcellle behandling.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  sarasara Lør 22 Aug 2009 - 16:07

At vedkommende tør!
Og får vi vite resultatet tror du?
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  oddvar Lør 22 Aug 2009 - 16:33

sarasara skrev:At vedkommende tør!
Og får vi vite resultatet tror du?

Om vedkommende tør er vel mer et spørsmål om hvor syk vedkommende er. For 10 år siden var jeg "frisk" og i arbeid, men nå meget ufør og kan ikke engang gå. Jeg hadde gjort det om jeg kunne...

oddvar


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  LiseTone Lør 22 Aug 2009 - 16:45

Får nå se om avisa følger det opp det, og ryktene går fort eit så lite miljø som blandt MSere så jeg tror vi får vite det uansett, han rekna med å reise ved juletider visst han fikk nok penger til å dra, behandling, reise og opphold kom på ca 300 000.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  oddvar Lør 22 Aug 2009 - 16:55

[quote="oddvar"]Det er nok unektelig et spørsmål om penger. Ikke lett for hvemsomhelst å hoste opp 300,000 for behandling. De tilbyr forresten stamcelle-behandling i Kina også. Det fins en del videoer på Internet som viser navngitte personer før, under og etter behandling.

oddvar


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  sarasara Lør 22 Aug 2009 - 22:24

Man kan lage mange historier og legge dem inn på internett, så er det opp til hver enkelt å tro eller ikke å tro på om det er sant det som ligger der.

Vis meg en, bare en eneste en, som kjenner noen personlig, som har vært med på stamcelle-behandling? For hva som helst.

Bare en?
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Julestjerne Søn 23 Aug 2009 - 1:10

Enig med sarasara her. Jeg kjenner ingen, men skulle ønske jeg gjorde det. Suspect
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Nanna Søn 23 Aug 2009 - 10:24

Men sto det noe om hva slags stamcelle-behandling det var snakk om ?
Hvis det er den type behandling, hvor man får fram stamceller fra blodet og "knocker ut" immunforsvaret med cellegift, driver de forsåvidt med det i Sverige og. Hvis det er den slags behandling hvor man "vasker" ut stamceller fra pasientens eget fettvev, er det fortsatt på forsøksstadiet, men utrolig spennende! Håper veldig at vi får høre mere (positivt) om dette!

Nanna


Til Toppen Go down

SVF-stamcelle behandling Empty Re: SVF-stamcelle behandling

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 1 av 3 1, 2, 3  Next

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet