MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Erfaringer med å ta MR

+5
sarasara
Lierdama
lisbeth
Inger Johanne
LiseTone
9 posters

Go down

Erfaringer med å ta MR Empty Re: Erfaringer med å ta MR

Poste  LiseTone Man 10 Aug 2009 - 12:02

Skal ha min 29 (tror jeg) infusjon på onsdag + den årlig MRen. Liker mindre å mindre å ligge i den MR maskina, kan en pluttselig få klaus i en alder av 43år?
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Erfaringer med å ta MR Empty Re: Erfaringer med å ta MR

Poste  Inger Johanne Man 10 Aug 2009 - 12:10

Det kan man godt, men jeg tror på å snakke pent til seg selv om at dette går bra og jeg har IKKE tenkt å få klaus!
Jeg opplevde en gang at en av radiografene stod bak meg og holdt en hånd lett mot hodet mitt. Det kjentes beroligende. Jeg hadde ikke klaus, men fikk en rar følelse i halsen og fryktet jeg fikk en allergisk reaksjon. Men de trodde visst jeg fikk litt klaustrofobi.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Erfaringer med å ta MR Empty Re: Behandling med Tysabri

Poste  lisbeth Man 10 Aug 2009 - 15:25

Jeg skal ha min 20. infusjon med Tysabri om noen dager. Syntes heller ikke det er noe særlig å ligge i den MR-maskina. Men etter at jeg snakket med en som ble sittende fast-han var for bred over skuldrene, lukker jeg øynene under hele MR-akten. Dessuten drar jeg fram bare gode tanker og minner, og prøver å gjennoppleve dem i tankene. I tillegg får man lov å høre på musikk, der jeg pleier å ta MR. Alt dette funker for meg. Lykke til, Tone!!

lisbeth


Til Toppen Go down

Erfaringer med å ta MR Empty Re: Erfaringer med å ta MR

Poste  Lierdama Man 10 Aug 2009 - 20:31

Jeg syns også at MR blir verre og verre for hver gang (omtrent samme alder som Tona).
Sist jeg var der fikk jeg panikk og måtte kjøres ut igjen for å roe ned.
Musikk får vi ja, men den må jo være så høy at det er fare for trommehinnene skal den overdøve bråket.
Jeg lå der og sang (inni meg), fikk repetert barnesanger med mange vers (rart hva som sitter fra yngre år) og da ble bildene tatt uten problemer.

Lykke til, Tona.
Det går sikkert bra, pust rolig og tenk på noe hyggelig.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Erfaringer med å ta MR Empty Re: Erfaringer med å ta MR

Poste  LiseTone Man 10 Aug 2009 - 22:14

Takk for det og jeg heter fortsatt LiseTone Razz
Tona skriver også på denne tråden her, men det er jeg som får mere og mere klaus for trommelen Wink

Klem
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Erfaringer med å ta MR Empty Re: Erfaringer med å ta MR

Poste  sarasara Man 10 Aug 2009 - 22:57

Lek at du er på diskotek. Det passer med rytmen. Jeg ber dem om ikke å sette på musikk, det holder med det bråket som er.

Dig it babe!

Husk at du kommer ut igjen Very Happy
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Erfaringer med å ta MR Empty Re: Erfaringer med å ta MR

Poste  beate Tir 11 Aug 2009 - 0:10

Det verste for meg med MR er at jeg får en følelse av intens kløe diverse steder på kroppen. For eksempel inne i øret, i halsen, i hårbunnen. Jeg må manipulere meg selv for å klare å komme meg i gjennom.

Sist gang jeg var i MR ( i vinter ) hadde jeg vondt i halsen (begynnende halsbetennelse). Det klødde noe febrilsk i halsen. Dette var en reell kløe. Det var helt forferdelig. Følte at jeg ikke klarte mer hele tiden. Men jeg var flink pike og klarte det. Men det kostet meg mye.

beate


Til Toppen Go down

Erfaringer med å ta MR Empty Re: Erfaringer med å ta MR

Poste  Lierdama Tir 11 Aug 2009 - 21:43

Sorry rot med navnet, LiseTone.
Min feil at jeg husket feil person som hadde skrevet inn.
Skal huske å sjekke hvem som har skrevet for ettertiden.

Uansett:
Ønsker deg lykke til på MR, kanskje det går bedre enn du frykter.
Ikke ta sorgene på forskudd.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Erfaringer med å ta MR Empty Re: Erfaringer med å ta MR

Poste  LiseTone Tir 11 Aug 2009 - 22:12

Du er tilgitt Lierdama. Wink
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Erfaringer med å ta MR Empty Erfaringer med å ta MR

Poste  Tona Ons 12 Aug 2009 - 14:40

Jeg pleier å ha musikk på, puste dypt inn, ligge å la tankene bare flyte, det har funka til nå, og så har jeg pute under nakken + ørepropper, rart men musikken høres gjennom dem. Lykke til Lise Tona1 Smile

Tona


Til Toppen Go down

Erfaringer med å ta MR Empty Re: Erfaringer med å ta MR

Poste  LiseTone Ons 12 Aug 2009 - 20:16

Det gjikk jo bra jo så rart........ Razz
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Erfaringer med å ta MR Empty Re: Erfaringer med å ta MR

Poste  sarasara Tor 13 Aug 2009 - 0:36

Jeg tror det er litt sånn at vi får nok.

Orker ikke mer leger, mer sprøyter. flere prøver, hvite frakker,
pleiere, MR-maskiner, røntgen, kikk meg her og stikk meg der.

Kankje det er litt sånn?
Nok liksom?

Hvis det er alt for ille, kan du kanskje be om å få en Vival eller to?
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Erfaringer med å ta MR Empty MR

Poste  oddvar Man 17 Aug 2009 - 15:55

Ja, en kan få litt klaus av å ligge der. Musikken var forøvrig så svak at lydene fra maskinen helt overdøvde den. På den positive siden, var at denne gangen (nr 2) merket jeg ingenting etterpå. Første gangen jeg tok MR i Sverige fikk jeg en intens hodepine etterpå. Kanskje pga kontrastvæsken? Men der var til gjengjeld hodetelefonene og musikken bedre og stengte ute støy fra MR maskinen.

oddvar


Til Toppen Go down

Erfaringer med å ta MR Empty Re: Erfaringer med å ta MR

Poste  alpemø Man 17 Aug 2009 - 21:46

Klart det gikk bra, LiseTone!
Jeg ser mer på MR-undersøkelsen som en fantastisk mulighet til å bare ligge stille og ikke gjøre noen ting. Jeg prøver å være flink med autogen trening (en god metode for å koble av), men det er sjelden jeg tar meg tid midt på dagen (som egentlig er den tiden det er best for meg å slappe av med autogen trening). "Ulempen" er at MR-undersøkelsen er ferdig nesten litt for fort...
alpemø
alpemø


Til Toppen Go down

Erfaringer med å ta MR Empty Re: Erfaringer med å ta MR

Poste  sarasara Tir 18 Aug 2009 - 15:23

Hva var det du gjorde for at det skulle gå så bra?
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Erfaringer med å ta MR Empty Re: Erfaringer med å ta MR

Poste  alpemø Ons 19 Aug 2009 - 21:45

Jeg? Autogen trening er dessverre ikke så utbredt her i Norge, men likevel svært effektivt (for meg i alle fall). Det går rett og slett ut på at du forteller kroppen din at den skal slappe av, men i flere trinn (man starter med å fortelle seg selv at armene er tunge, bena er tunge, deretter at armene er varme, bena er varme, før man går videre med andre formler for andre deler av kroppen). Finner ikke så mye info om det på norsk, dessverre, men dissee forklarer i det minste hva det er:

http://www.alternativ.no/behandlingsmetoder/autogen.html
http://www.toneheim.fhs.no/?CatID=1313
alpemø
alpemø


Til Toppen Go down

Erfaringer med å ta MR Empty Re: Erfaringer med å ta MR

Poste  Inger Johanne Ons 19 Aug 2009 - 22:10

Jeg har sett CD-er i større bokhandlers alternativavdeling, og jeg har også sett det på apoteket. Der guides man gjennom slik avspenning.

Det er ikke alle avspennings-CD-er som er slik guiding. Av og til er det avspennende musikk. Men det kan også være bra. Anders Rogg og Audun Myskja har laget avspenningsmusikk som er spesiallaget for smertetilstander, men de er gode ved stress også, jeg har prøvd dem selv.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Erfaringer med å ta MR Empty Re: Erfaringer med å ta MR

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet