MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Hvorfor????

+5
Nanna
Melles
Inger Johanne
sarasara
LiseTone
9 posters

Side 1 av 2 1, 2  Next

Go down

Hvorfor???? Empty Hvorfor????

Poste  LiseTone Tor 18 Jun 2009 - 15:31

- kom bremsemedisiner 3 år etter at jeg fikk diagnosen.
- kom Tysabri et halvt år etter at jeg var rullestolbruker.
- sier nydiagnotiserte at sånn og sånn er det med MS til oss som har hatt det i MANGE år.
- sier folk at dem skal hjelpe en og det tresulterer i at vi som trenger hjelp blir enda mere sliten, og må gjøre det selv.

HVORFOR fikk jeg denne sykdommen Evil or Very Mad
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Hvorfor???? Empty Re: Hvorfor????

Poste  sarasara Tor 18 Jun 2009 - 16:06

Uflaks.

Det er mange spørsmål vi mennesker stiller som rett og slett ikke har noe svar.

Var på kjøpesenteret i går, der var det en pike på fem-seks år. Hun ble trillet i rullestol og hadde to fingre på hver arm i stedet for en hånd. Husker ikke hva den sykdommen heter. Ingen kan forklare henne hvorfor hun er født sånn.

Hvorfor døde Steinar Lem av kreft i bukspyttkjertelen? Han hadde kone og to barn og masse han skulle gjøre. Ingen kan forklare hvorfor han døde.

Vi er mange som er syke. Det er så mange sykdommer.

Noen har flaks og andre har uflaks.

Ja det er slitsomt og det er slitsomt om og om igjen.
Hver gang vi mister en funksjon er det deprimerende.
Da må man akseptere enda en gang.

Og da spør man seg "Hvorfor?"
Det er slitsomt det.

Fordi vi finner aldri noe svar.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Hvorfor???? Empty Re: Hvorfor????

Poste  Inger Johanne Tor 18 Jun 2009 - 22:08

For bare å ta det med å hjelpe: Det er nok ikke lett å hjelpe folk som har et problem, en livssituasjon eller et mål for livet som er annerledes enn det en har selv. Jeg har også opplevd det at folk sier de skal hjelpe, og så blir det helt håpløst. For de forstår ikke helt hva jeg trenger hjelp til og hva som er greit.

Men jeg kan godt tenke meg at jeg kan ha gjort det samme selv også, for folk som er i en annen situasjon enn jeg selv.


Sist endret av Inger Johanne den Fre 19 Jun 2009 - 0:30, endret 1 gang
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Hvorfor???? Empty Re: Hvorfor????

Poste  LiseTone Tor 18 Jun 2009 - 22:26

Hun som sa hun skulle hjelpe meg, det er jobben hennes, men problemet er at hun får ikke unna seg jobben, jeg kunne vell laga et oppstyr med det ar hun ikke har hjulpet meg slik hun skulle, men så er det fatiguen igjen da, og da går det ut over dere, og så ordner jeg opp selv.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Hvorfor???? Empty Re: Hvorfor????

Poste  Melles Tor 18 Jun 2009 - 22:43

Ei venninne av meg med MS,brukte dette uttrykket ofte: En får vårra som en e, når en itj vart som en skoll!
Det var vel ikke mer dialekt enn at dere skjønte den, får jeg håpe

Jeg bruker ikke mye tid på å tenke på hvorfor... Det var slik det ble. Jeg har vært syk i 14 år, symptombehandlig er vanskelig, og det er det eneste jeg får med de smertene jeg sliter med.

Så langt jeg kan, vil jeg at gutta ikke skal lide av det her, og faktisk tror jeg de tjener på det som menneske.
De er flotte gutter, tar hensyn nå når jeg er verre. Det bryr seg vel egentlig mye i forhold til alder hvordan andre har det inni seg, og det gjelder kompiser også.

Vaskehjelp annenhver uke (kommunal) Gull verdt! Hun er sånn en ajaxturbo! Grepa dame!

Gladmeldig på slutten: JEG har hjulpet et vennepar med at de låner bilen min i morgen og kanskje en dag til. Så gikk det at sønnen deres bare kunne dra på sin planlagde tur. Dermed blir alle glade cheers


Sist endret av Melles den Fre 19 Jun 2009 - 18:38, endret 1 gang
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Hvorfor???? Empty Re: Hvorfor????

Poste  Nanna Fre 19 Jun 2009 - 14:08

Kanskje fordi, at selvom man har vært så heldig å bli født i et fredelig og godt land, er det likevel en viss del av befolkningen, som er kjempeuheldige og får en eller annen kjip sykdom? Noen har bare jævlig uflaks, å få MS er vel sånn ... middels? ... uflaks? Rolling Eyes
(Bortsett fra det, så kan jeg godt ligge under dyna, og hyyle, fordi jeg synes jeg har vært så veldig uheldig. Men ting kunne vært verre, mye verre!).

Nanna


Til Toppen Go down

Hvorfor???? Empty Re: Hvorfor????

Poste  Julestjerne Fre 19 Jun 2009 - 17:18

Jeg blir ikke det grann friskere bedre eller værre for den saks skyld, av å tenke på at noen andre har det helt grusomt. Ikke tror jeg at jeg blir et bedre menneske heller.

Det blir liksom sånn "ta deg sammen greie å tenk på alle de andre - stakkars." silent
Selvfølgelig er det synd på alle dem som ikke har det noe greit, men det hjelper ikke meg.

Jeg syntes faktisk det er deilig å kunne klage litt av og til - over at jeg har fått MS. Ikke at det hjelper noe det heller, men det hjelper å få sagt det.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Hvorfor???? Empty Re: Hvorfor????

Poste  Inger Johanne Fre 19 Jun 2009 - 18:39

Meg hjelper det veldig å tenke på hvordan andre har det. Alle plager og problemer jeg ikke har eller har hatt her i livet, det gjør dgodt å tenke på alle områder der jeg har vært heldig. Så vi er forskjellige, vi mennesker.

Men det må ikke bli sånn at vi ikke har lov å bli lei, bare fordi noen har det verre.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Hvorfor???? Empty Re: Hvorfor????

Poste  Melles Fre 19 Jun 2009 - 18:41

Julestjerne skrev:Jeg blir ikke det grann friskere bedre eller værre for den saks skyld, av å tenke på at noen andre har det helt grusomt. Ikke tror jeg at jeg blir et bedre menneske heller.

Det blir liksom sånn "ta deg sammen greie å tenk på alle de andre - stakkars." silent
Selvfølgelig er det synd på alle dem som ikke har det noe greit, men det hjelper ikke meg.

Jeg syntes faktisk det er deilig å kunne klage litt av og til - over at jeg har fått MS. Ikke at det hjelper noe det heller, men det hjelper å få sagt det.

Alldeles enig med deg. Og jeg pleier ofte å si at alt prakk er verst for den som har det...
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Hvorfor???? Empty Re: Hvorfor????

Poste  Lierdama Fre 19 Jun 2009 - 23:52

MS er ikke noe vi har valgt.
Etter hva jeg har lært er alle mennesker mulige disponible, men MS utviklet seg til å ramme akkurat oss.
Hvorfor?????
Tusenmillionerspørsmålet.
Mon tro om noen en gang i framtiden kan gi noen svar....?

Det handler ikke bare hvordan vi har det, men også åssen vi tar det.
Noen ganger tar frustrasjonen, agresjonen og fortvilelsen om hvorfor dette hendte oss overhånd: få det ut!
Vi må ha lov til å til å føle dette.
Men føl bare på det en stund, ikke la disse destruktivivitetene få hovedplassen.
Det finnes lyspunkter, selv om vi har MS.
Let fram et lys eller to, hold fokus på dem!
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Hvorfor???? Empty Re: Hvorfor????

Poste  Julestjerne Lør 20 Jun 2009 - 1:43

Faktum er at jeg elsker livet mitt - ungene, mannen, hestene og bikja. JIPPI. Very Happy Very Happy

Det er akkurat det I.J at "noen ganger må det være lov å være lei." Jeg er ikke noe "hengehue," og skjønner godt hva du mener.

Det er bare det at jeg til tider blir så GØRR lei av å være positiv. Jeg skjønner selvfølgelig at det er det beste både for meg og mine omgivelser, så derfor er jeg enig med Lierdama - om at vi ikke må bli værende for lenge på den negative bølgen.

I dag har vi fått hest nr to - helt konge altså, så nå blir det ut å "leke cowboy." affraid
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Hvorfor???? Empty Re: Hvorfor????

Poste  Lierdama Lør 20 Jun 2009 - 11:03

Så flott: Dagens lyspunkt kom i form av en hest.
Enhver må se/ta imot det som gleder en selv.

Her tidligere i vinter fikk jeg et smil og et vink fra ei dame jeg bare kjenner litt difust, da hun kjørte forbi meg. Husker den følelsen av glede det ga meg, og energi! Ble nesten rørt. Da jeg kom hjem lette jeg fram mobilnr hennes og send henne en sms hvor jeg skrev hva hun hadde gjort for meg på en tung dag.
Smil til verden, og verden smiler til deg sies det jo. Men her smilte verden til meg (først) da jeg hadde mest lyst til å hyle.

Ikke alltid så mye som skal til, det enkle er ofte det beste (reklame-replikker fulle av visdom).

Ønsker alle, og Julestjerne spesielt, en fin dag.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Hvorfor???? Empty Re: Hvorfor????

Poste  Julestjerne Lør 20 Jun 2009 - 17:19

Tusen takk til deg Lierdama. I love you I dag lyner det og tordner her hos oss - veldig spennende å se hvordan den nye hesten takler det. Foreløpig ser det ut til å gå bra.

Jeg må nok bli litt bedre kjent med den nye før jeg tør våge meg ut på tur. Han er ikke helt det samme som den gamle trofaste. Men du verden så flott han er Very Happy
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Hvorfor???? Empty Re: Hvorfor????

Poste  Lierdama Søn 21 Jun 2009 - 1:46

Skriver dette mens jeg sender deilig nattluft etter dagens regnbyger inn på soverommet.

Har sett bruddstykker av programmet om Giganten på NRK2 og vil sitere et refreng som Erik Bye sang:
Mangt skal vi møte,
og mangt skal vi mestre.
Dagen i dag, den kan bli din beste dag.

Hver dag har den muligheten, hver dag kan bli din beste dag.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Hvorfor???? Empty Re: Hvorfor????

Poste  Julestjerne Man 22 Jun 2009 - 0:47

SARASARA - HAR DU BYTTET AVATAR? No

Dumt spørsmål for det ser jeg jo, men hvor har du gjort av TIGERN ? Jeg kjente deg nesten ikke igjen,jeg. affraid
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Hvorfor???? Empty Re: Hvorfor????

Poste  Milla Man 22 Jun 2009 - 7:26

aldri har jeg spurt hvorfor, det er bare "derfor" Laughing
og jeg er så inderlig glad Jeg fikk det og ikke noen andre jeg er glad i.
en venninne jeg studerte sammen med da jeg ble syk, fikk diagnosen en stund etter at hun kom i jobb. det var en merkelig følelse å få vite det...

helst hadde jeg sett at ingen andre i det hele tatt fikk det. jeg kan ta det for alle jeg.

og det føles litt sånn nå, at jeg har fått for mye. for nevrologisk sett er MS'en min SNILL den, men den er alt annen enn snill. jeg blir lei meg og såret av det nevrologiske (og det eneste som teller)synet på min MS.

jeg har fått ny nummenhet. Mye. og enda kraftigere fatigue enn den kraftige jeg allerede hadde.
MS-sykepleieren sa jeg skulle vente en uke til (det hadde allerede gått en uke) og så ringe dem igjen.
"nummenhet er ikke noe vi..." der sluttet den setningen hennes. jeg ble såret, og paff, og hadde ingen ting i det hele tatt å svare på det.
jeg faller fordi jeg blir svimmel, eller utslitt. og jeg slår meg for jeg har ikke krefter til å ta meg for når jeg lander. utslitt av ingenting i det hele tatt. som å rette på brillene.
men nevrologisk sett er MS'en min snill.....................
må ringe i morgen

i morges ringte en venninne fra videregående til meg. er vel ca en gang i halvåret at hun ringer. hun er hjelpepleier, og spør om ting. hun trykket på mange såre punkter. jeg ble sittende å hulke etterpå. om jeg hører fra henne igjen før om et halvårs tid, vet jeg ikke, men hun fikk sikkert stillnet sin dårlige samvittighet. en annen venninne fra samme klasse, ringte meg i begynnelsen av mai. hun savnet meg sånn. har ikke hørt mere fra henne

bare jatta

orker ikke mere i dag. sove nå. natta Smile
Milla
Milla


Til Toppen Go down

Hvorfor???? Empty Re: Hvorfor????

Poste  Melles Man 22 Jun 2009 - 9:40

Å gurimalla, Milla, for et innlegg du har skrevet!
Dette skulle virkelig mange flere enn oss her inne lest...

"Snill" MS, er vel det verste uttrykket man kan bruke, også på nevrologen da...

Til meg har de sagt "snill" MS i 14 år, før de plutselig ikke sier det lenger, men RRMS i stedet. For jeg synes heller ikke min MS er snill i det hele tatt, med smerter hele døgnet og fatigue i perioder. Men jeg er usynligsyk, og fikk jo nettopp høre: du går nå i hvert fall...

Vi skulle treftes en dag, Milla. Det er lenge siden sist, men vi har vel litt nok med oss selv. Jeg er mobil, så det er nå ingen unnskyldning...

Om du ikke har koblet, så bor jeg ikke så veldig langt fra deg
Idea
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Hvorfor???? Empty Re: Hvorfor????

Poste  Nanna Man 22 Jun 2009 - 10:22

flower Jeg vet ikke helt hva jeg vil med innlegget mitt, men særlig det du har skrevet Milla, rørte meg virkelig!
Så nå blir det bare superkort, men stå på, alle som har det mere eller mindre vanskelig, og husk at det er noen som er glad i deg!
flower til alle!

Nanna


Til Toppen Go down

Hvorfor???? Empty Re: Hvorfor????

Poste  Lierdama Man 22 Jun 2009 - 13:00

Mille skrev:
MS-sykepleieren sa jeg skulle vente en uke til (det hadde allerede gått en uke) og så ringe dem igjen. "nummenhet er ikke noe vi..." der sluttet den setningen hennes. jeg ble såret, og paff, og hadde ingen ting i det hele tatt å svare på det.

Fordi de ikke vil eller fordi de ikke kan?

Jeg fikk kortisonkur for nummenhet.
Ikke la deg avspise med et sånt svar.
Stå på, krev handling.
Si at du vet, når andre sykehus kan hjelpe, hvorfor kan ikke ditt?

"Du ser så himla frisk ut" sa en lege til meg, men det var en stakkars uvitende fastlege... Evil or Very Mad
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Hvorfor???? Empty Re: Hvorfor????

Poste  Milla Man 22 Jun 2009 - 13:08

lierdama, jeg aner ikke hvorfor. prøver å få snakka med noen. ikke bare bare. nevrologen min er gått ut i ferie også...

melles, bare kom du Wink jeg sender deg en pm foresten.

nanna, takk Smile
Milla
Milla


Til Toppen Go down

Hvorfor???? Empty Re: Hvorfor????

Poste  Trippel Man 22 Jun 2009 - 13:49

Åh jeg kjenner så godt igjen følelsen. Du vil jo! Det er ikke vrangvilje som står i veien for å delta på alt alle foreslår, men du orker rett og slett ikke! Har mer enn nok med å kpmme seg opp om morgenen og starte dagen. Hva sier dere til et felles spa-opphold? Der noen kan stryke med lett hånd over vonde muskler eller kjøle ned brennende hud? Hvor du kan senke deg ned i et kar med deilig oppvarmet vann og bare flyte rundt. Hvor du kan hvile til behagelig musikk og dempet belysning? Nå, hva sier dere? Orker ikke!!!

Jeg må i butikken. Kjøleskapet er tomt og snart er det middag, men jeg har ikke pusset tennene ennå! Nå bare MÅ jeg!

Ønsker dere en GOD DAG alle sammen! sunny
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Hvorfor???? Empty Re: Hvorfor????

Poste  Milla Man 22 Jun 2009 - 14:31

hehe trippel, bra sagt. høres godt ut, meen jeg orker ikke Laughing

ha en god dag, fra meg også. så god dag som mulig.

<3
Milla
Milla


Til Toppen Go down

Hvorfor???? Empty Re: Hvorfor????

Poste  Lierdama Man 22 Jun 2009 - 15:40

Milla:
Om nevrologen din er på ferie, seminar eller er opptatt med pasienter spiller ingen rolle.
Hva med å ta kontakt med vakthavende nevrolog på sykehuset ditt?

Dette finnes i hvert fall på sykehuset i Drammen, og jeg kan aldri tenke meg at de er det eneste sykhuset med denne
ordningen. (At de er såååå spesielle innen ekstraservice der har jeg ikke fantasi til...)
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Hvorfor???? Empty Re: Hvorfor????

Poste  Melles Man 22 Jun 2009 - 18:18

Trippel skrev:Åh jeg kjenner så godt igjen følelsen. Du vil jo! Det er ikke vrangvilje som står i veien for å delta på alt alle foreslår, men du orker rett og slett ikke! Har mer enn nok med å kpmme seg opp om morgenen og starte dagen. Hva sier dere til et felles spa-opphold? Der noen kan stryke med lett hånd over vonde muskler eller kjøle ned brennende hud? Hvor du kan senke deg ned i et kar med deilig oppvarmet vann og bare flyte rundt. Hvor du kan hvile til behagelig musikk og dempet belysning? Nå, hva sier dere? Orker ikke!!!

Jeg må i butikken. Kjøleskapet er tomt og snart er det middag, men jeg har ikke pusset tennene ennå! Nå bare MÅ jeg!

Ønsker dere en GOD DAG alle sammen! sunny

Bra sagt! Felles spa-opphold kunne vært noe, men uten den strykingen uansett hvor lett den hånden er:)
Vi kan jo tenke på at et slikt opphold kunne gjort oss frie for smerter og helt uten fatigue. Kanskje bare for noen få dager...Og vi hadde ikke trengt å si et ord, bare vært...
En bra ettermiddag ønskes alle!
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Hvorfor???? Empty Re: Hvorfor????

Poste  Milla Tir 23 Jun 2009 - 0:35

jeg skal inn på sykehuset på onsdag.


lierdama: vakthavende denne uken har ingen som helst peiling på MS og er helt nyutdannet, ikke å anbefale for meg. det er ikke bare bare å komme inn til en hvilkensomhelst, og kanskje flere hvilkensomhelster også, det er mange år med sykdomshistorie som må legges frem utallige ganger, og det klarer jeg ikke.
MS-sykepleier jeg fikk snakket med denne gangen (hun jeg snakket med for en uke siden sa ingenting om at hun ville være gått ut i ferie når hun ba beg ringe tilbake etter en uke til...) forstod heldigvis dette uten at jeg måtte kjempe fram til en forståelse for det.
Milla
Milla


Til Toppen Go down

Hvorfor???? Empty Re: Hvorfor????

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 1 av 2 1, 2  Next

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet