MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Følelse i bein

4 posters

Go down

Følelse i bein Empty Følelse i bein

Poste  Daniel Lør 13 Jun 2009 - 3:57

Heisann

har et spørsmål om MS som jeg lurer litt på. Jeg lurer litt på forløpet ved lammelse i bein. Den siste tiden har jeg følt meg mye svakere i nedre del av beina og blir mye fortere sliten. Er det slik lammelse starter ved at man blir svakere og svakere, eller er det heller sånn at man våkner opp en dag og ikke har noe følelse i beina? har full følelse i beina, men blir veldig fort sliten. :p Lurer litt på hvordan fremtiden blir. Smile

Har hatt et par infeksjoner, men ingen shubs. mulig jeg har den progressive versjonen av MS.
Daniel
Daniel


Til Toppen Go down

Følelse i bein Empty Re: Følelse i bein

Poste  LiseTone Lør 13 Jun 2009 - 12:50

Heisann Daniel og velkommen til oss.
Det er helt individuelt hvordan sykdommen oppfører seg. så ta kontakt med legen for eventuelt innleggelse med kortisonkur, lykke til og god bedring
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Følelse i bein Empty Re: Følelse i bein

Poste  Nanna Lør 13 Jun 2009 - 13:33

Hei! Fikk diagnosen PPMS for ca. 8 år siden, delvis p.g.a. problemer med venstrebeinet. I 4 år opplevde jeg at beinet på en måte ble mere og mere kraftløst, men det var ikke noe problem å gå. For ca. 4 år siden, noen mnd. etter en fødsel, opplevde jeg en kraftig forverring, så å si over natta. Jeg er temmelig sikker på at ting skjedde p.g.a. fødselen, men det kunne sikkert skjedd etter en annen stor fysisk påkjenning også. Nå har jeg fått såkalt "droppfot" og har ganske store gangproblemer.
Så noe skjedde altså veldig gradvis, og hadde det holdt seg der, hadde det ikke vært noe stort problem. Noe skjedde veldig brått, det var verre gitt...
Men prøv å ta hele greia med fatning, muligheten for at det går mye bedre, enn du kanskje frykter, er ganske stor!
flower

Nanna


Til Toppen Go down

Følelse i bein Empty Re: Følelse i bein

Poste  Inger Johanne Lør 13 Jun 2009 - 23:17

En av de - dessverre - helt sikre ting med MS er at vi ikke kan si hvordan framtida blir. Jeg er den type menneske som liker forutsigbarhet og kontroll, så jeg holt på å bli "gæren" av det i begynnelsen. Men jeg har utrolig nok vent meg litt til det.

Det kan hende det er en fatigue du har i beinet ditt også. Problemet kan gi seg, bli verre eller være noe som dukker opp fra tid til annen sim en vennlig men bestemt oppfordring om å ta det litt med ro.

Ikke press deg. Hvis du etter å ha anstrengt deg blir verre og det ikke går over igjen etter å ha hvilt, må du ta det penere neste gang. Men pass på at du ikke blir så forsiktig med tiden at du får et unødvendig tap av muskelstyrke og blir svakere bare på grunn av passivitet.

Noen av oss tåler ikke så mye, men de fleste av oss tåler litt. Men uansett akkurat nå: Ta det pent. Det ville jeg gjort. Og unngå mentalt stress også, i den grad du kan unngå det.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Følelse i bein Empty Re: Følelse i bein

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet