MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Egenandel på sykehus

+2
Inger Johanne
Lierdama
6 posters

Go down

Egenandel på sykehus Empty Egenandel på sykehus

Poste  Lierdama Tor 11 Jun 2009 - 9:53

Kall meg gjerne naiv. .
Trodde at sykehusets tjenester allerede var betalt over skatteseddelen.
Trodde at offentlig sykehus var der som et fellesgode.
Trodde at...., nei jeg vet ikke helt hva eller hvordan jeg skal formulere meg.

Men nå har jeg altså vært innom sykehuset noen ganger i det siste og har lagt igjen en liten formue der i form av egenandeler.
Og jo mindre grundig jobb de gjør, jo flere ganger må jeg komme igjen for oppfølging.
(Akkurat nå for tiden har ikke besøkene mine der noe med MS å gjøre, derfor skriver jeg det her på Smått og stort, dette gjelder generelt)
Forrige dagen betalte jeg 200,- for 5 minutter hos en lege som kikket på meg + en plast-hanske.
Sånne hansker koster da vel ikke så mange ørene...

Har de så mye å gjøre at de vil skremme pasientene fra komme?
Skal dette være med å dekke budsjett-underskudd?
Er ikke sykehusene der for pasientene?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Egenandel på sykehus Empty Re: Egenandel på sykehus

Poste  Inger Johanne Tor 11 Jun 2009 - 10:08

Du får trøste deg med at etter hvert får du frikort. Problemet er nok størst hos den som har lite penger og hyppige utgifter i perioden før en får frikortet.

Jeg kjenner et godt argument for systemet med egenandeler: Det fører til at alle som ikke dukker opp til sine avtaler må betale litt for at det er satt av tid til dem. Så skjerper man seg med å si fra.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Egenandel på sykehus Empty Re: Egenandel på sykehus

Poste  Solsikke Tor 11 Jun 2009 - 13:06

Beklager, helsevesenet her i landet er ikke gratis.

Hver gang jeg er på sykehuset er det å betale kr. 280. Trøsten er at egenandelskortet før eller siden blir fylt og jeg får frikort.
Solsikke
Solsikke


Til Toppen Go down

Egenandel på sykehus Empty Re: Egenandel på sykehus

Poste  LiseTone Tor 11 Jun 2009 - 13:37

Fikk frikort for mange månader siden jeg.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Egenandel på sykehus Empty Re: Egenandel på sykehus

Poste  Lierdama Fre 12 Jun 2009 - 9:25

Til IJ:
Det er jo forstålig at man må betale for ikke å møtt opp til avtalt time (kalles jo straffe-gebyr).
Akkurat det syns jeg er helt på sin plass:
Mange er sløve og mangler respekt for andre (både de som jobber og pasienter som må vente lenger på grunn av dem selv) og andres tid.

Men de som faktisk møter opp skal da ikke betale fordi noen andre ikke kommer til timen sin.

Så en plakat om egenandeler på sykehuset igår:
Hvis man har vente mer enn èn time etter avtalt tid uten å komme inn slipper man å betale egenandel.
Da har man vel betalt med tiden sin og lommeboka slipper.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Egenandel på sykehus Empty Re: Egenandel på sykehus

Poste  Inger Johanne Fre 12 Jun 2009 - 10:41

Det siste der, med at man ikke skal måtte vente er veldig bra. For en del år siden var det ikke uvanlig at man innkalte alle pasientene til det klokkeslettet poliklinikken åpnet og så tok en inn folk en etter en. En veldig dårlig respekt for andres tid. Så begynte de med kvalitetssikring og det ble slutt på sånt.

Det kunne sikkert hatt noen fordeler om vi heller betalte litt mer skatt og lege- og sykehustjenester var gratis. Jeg vet om folk som har så lite penger at de ikke har råd til å gå til legen, men da det jo alltid er en mulighet å få en giro og betale ved neste lønning. Så blakk har jeg vært selv en gang. Men kanskje skal man ha litt selvtillt for å si til legen at "i dag må jeg dessverre få en giro av deg, jeg har bare penger til mat fram til fredag".
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Egenandel på sykehus Empty Re: Egenandel på sykehus

Poste  Lierdama Fre 12 Jun 2009 - 11:03

Men det er dyrt å være fattig: skal man betale med giro blir det ekstra 50,- for det.

En liten avsporing ang betaling med giro istedetfor kontant:
I vinter måtte vi ha Falk til å hente bilen vår for å kjøre den til verksted.
Hadde løpt hjem fra jobb med bilnøkkelen og ikke tenkt på å ta med lommeboken.
Siden jeg ikke hadde kontanter tilgjengelig var det greit å få giro, men da skulle de ha 250,- ekstra Evil or Very Mad Evil or Very Mad .
250,- for å sende en giro!!!
Det var jo halvparten av regningen for å hente bilen.
Da tente jeg skikkelig Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil og fikk argumentert (veldig behersket) det ned til bare 50,-
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Egenandel på sykehus Empty Re: Egenandel på sykehus

Poste  beate Fre 12 Jun 2009 - 12:49

På Ullevål koster det det samme for kontant betaling og giro.

Ulempen med giro er at man ikke får oppføring på egenandelskortet. Slitsomt å ha mange løse kvitteringer å passe på.

beate


Til Toppen Go down

Egenandel på sykehus Empty Re: Egenandel på sykehus

Poste  Inger Johanne Fre 12 Jun 2009 - 14:39

Jeg har fått godkjent et utskriv fra nettbanken. Bare å skrive m blyant i margen hvilke datoer du skal søke på.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Egenandel på sykehus Empty Re: Egenandel på sykehus

Poste  sarasara Lør 13 Jun 2009 - 0:52

Vi behøver ikke betale mer skatt, sjekk BNP og du vil se at skattepengene er bare lommepenger. Her er det snakk om prioriteringer og noen vil at helse-Norge skal privatiseres tvers gjennom, derfor gjør de det verre og verre å gå til helse under offentlig sektor.

Vet ikke om Pølse-Hansen vet hva han gjør, det ser ikke sånn ut. Folk masjerer i fakkeltog men sykehusene legges ned og overtas av private selskaper.


Sist endret av sarasara den Lør 13 Jun 2009 - 21:41, endret 1 gang
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Egenandel på sykehus Empty Re: Egenandel på sykehus

Poste  Inger Johanne Lør 13 Jun 2009 - 20:08

Men hele brutto nasjonalprodukt er jo ikke disponible midler, så det der blir vel et regnstykke med en del ukjente faktorer.

Æh... uten at jeg vil si mer enn at nå når vannet meg til nesa og går vi lenger ut nå, så er jeg på dypt vann.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Egenandel på sykehus Empty Re: Egenandel på sykehus

Poste  sarasara Lør 13 Jun 2009 - 21:40

Nei, i BNP er det ingen ukjente faktorer.
For neste år så, men de BNP-ene som forligger er det regnskaper som er oppgjort og avsluttet.

Norge har råd til bedre helse-omsorg enn det vi får. Det er så synd at noen tror at det er å drive butikk det der å drive sykehus f eks.

Budsjettoverskridelse er bare å overskride det staten har satt av til å drive sykehuset, de selger jo ikke levra di der heller da?
De har ingen inntekter på et sykehus.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Egenandel på sykehus Empty Re: Egenandel på sykehus

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet