MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Stoffskifteproblemer og MS

+4
Lierdama
Trippel
tigern
sarasara
8 posters

Side 1 av 2 1, 2  Next

Go down

Stoffskifteproblemer og MS Empty Stoffskifteproblemer og MS

Poste  Gjest Man 25 Mai 2009 - 9:36

Jeg har hørt at vi med MS kan ha forhøyet risiko for å få stoffskifteproblemer. Enten lavt eller høyt stoffskifte. Og i tillegg så har jeg hørt at interferonbehandling også kan påvirke denne kjertelen (eller var det hormonene?). Kan noen fortelle litt om dette her? Jeg vet temaet er diskutert her for en liten tid tilbake, men jeg finner det ikke igjen. Ikke nytter det å søke her heller siden jeg ikke vet hva jeg skal bruke av søkeord. Stoffskifte gav ingen treff. Rolling Eyes

Det blir alltid tatt prøver av stoffskiftet mitt når jeg er på kontroll hos nevrolog, men er disse 100% sikre? Kan det være mulighet for at det likevel ikke blir oppdaget før eventuelle symptomer dukker opp?

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Stoffskifteproblemer og MS Empty Re: Stoffskifteproblemer og MS

Poste  sarasara Man 25 Mai 2009 - 16:08

Jeg søkte på "stoffskifteproblemer" og der var det mange treff inne på google.
HER er et av dem Very Happy

Ett av problemene er at grensene for hvor høyt eller lavt du går, er så store at de fleste allmenpraktikere sier du er normal, fordi de ikke ser etter de store sammenhengene.

Ikke alle skal ha de samme verdiene og derfor må det en veldig flink endokrinolog til for å forstå sammenhenger og forskjellige symptomer.

Ikke gi deg Very Happy
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Stoffskifteproblemer og MS Empty Re: Stoffskifteproblemer og MS

Poste  tigern Man 25 Mai 2009 - 16:17

Om stoffskifte kan jeg anbefale http://www.stoffskifte.info/

Jeg har ikke stoffskifteproblemer selv, men har likevel glede av å henge med i Oasen!
tigern
tigern


Til Toppen Go down

Stoffskifteproblemer og MS Empty Re: Stoffskifteproblemer og MS

Poste  Trippel Man 25 Mai 2009 - 16:51

Hei
Jeg har ikke skrevet noe særlig om dette her inne, men jeg skrev på Øisteins. Da jeg skulle begynne på Copaxone ble det tatt utvidet prøve av stoffskiftet mitt. Da oppdaget de at det var helt på bær-tur og jeg ble sendt til en endokrinolog. Han gjorde videre undersøkelser og kom frem til at jeg hadde sykdommen Graves. Dette er også en autoimmun sykdom som oftest henger sammen med Ulcerøs Colitt (som jeg også har) og Chrons. Disse er også autoimmune sykdommen. Nå har de ikke blitt enige med seg selv om at MS er en autoimmun sykdom, men kaller den en immunmodulerende sykdom. Tror egentlig det bare er snakk om tid før MS kommer over i gruppen av autoimmune sykdommer, men vi får se.

Tilbake til spørsmålet ditt. Jeg har hørt om flere med MS som også har problemer med stoffskiftet. Enten ligger de helt i grenseland hva verdier angår, eller så har de fått en diagnose og er under medisinering. Jeg tror at det immunforsvaret vi har og som har kommet i utakt påvirker hele kroppen. Skjolbrusk-kjertelen blir da selvfølglig også påvirket. Da jeg endelig fikk en diagnose på min stoffskifte sykdom kom det frem at jeg hadde ligget i nedre del av skalaen helt siden min datter ble født og hun fyller 32 år i år! Tenk så mange problemer jeg kunne unngått! Da dette ble klart har jeg senere fått bestemme selv, ut fra helsetilstand mer enn verdier hvor mye jeg tar av medisiner. Jeg klarer bedre selv å holde meg der jeg skal være enn dersom legen får bestemme.

Når du har fått problemer med lavt stoffskifte og skal medisinere det for å få det opp, vil de helst at du ligger i øvre del av skalaen. Jeg ligger litt over og har det helt fint Razz


Sist endret av Trippel den Fre 10 Jul 2009 - 17:56, endret 1 gang
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Stoffskifteproblemer og MS Empty Re: Stoffskifteproblemer og MS

Poste  Lierdama Man 25 Mai 2009 - 21:07

Hvilke symptomer gir for lavt stoffskifte (og for høyt)?
Kan man bare be om en utvidet prøve hos fastlegen eller må det ytteligere ekspertise til?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Stoffskifteproblemer og MS Empty Re: Stoffskifteproblemer og MS

Poste  Trippel Tir 26 Mai 2009 - 0:32

Det blir lettere å svare deg ved å gi deg to gode linker som forklarer dette mye bedre enn jeg klarer:


Hypertyreose

Hypotyreose
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Stoffskifteproblemer og MS Empty Re: Stoffskifteproblemer og MS

Poste  sarasara Tir 26 Mai 2009 - 0:38

Historisk sett så har MS alltid vært en autoimmun sykdom. Da er historien ca 15 år og litt til Very Happy
Og har man en, kan man fort få flere autoimmune sykdommer.

Hyperthyreose, for høyt, det kan gi så mange utslag og man behøver ikke score på alle.

Hypothyreose, for lavt, det samme der.

Syt og klag til legen og be om henvisning til en endokrinolog?

Jeg snakker av erfaring. Allmenpraktiker visste at jeg hadde "lett forhøyet stoffskifte". Han sykemeldte meg ikke og jeg tapte 70.000.- på det, for jeg klarte ikke jobbe mer, øyet var til og med på vei ut. Exophthalmus.

Lege nummer fem fant ut av at jeg hadde "struma", samlebetegnelse på alt som har med thyroidea å gjøre. Da hadde alle på det legesenteret sagt noe om bihuler men jeg skjønte at det var noe annet og ga meg ikke.

Da fikk jeg endokrinologen "min" Very Happy Men det måtte fem leger til for å komme dit!

Så ikke gi deg!
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Stoffskifteproblemer og MS Empty Re: Stoffskifteproblemer og MS

Poste  Gjest Tir 26 Mai 2009 - 11:05

Tusen takk for gode svar og nyttige linker dere! Spesielt til deg Sarasara om tipset med henvisning til spesialist. Very Happy Nå vet jeg jo ikke om jeg har problemer med stoffskiftet da, men det er så lettvindt å kreditere "alt" til MSen... Både jeg og min nevrolog gjør ofte det, og det er jo utrolig dumt om det er plager som enkelt kan leges om det egentlig skyldes noe annet. Som med min kroniske svimmelhet kanskje... En liten digresjon bare: Det er mere og mere som tyder på at min kroniske svimmelhet skyldes problemer med nakken, men nevrologen min sier det sikkert er MS-relatert selv om ikke nevrologiske tester viser negative resultat på balanse, og selv om svimmelheten min påvirkes av at jeg snur hodet, og at jeg ofte har nakkesmerter samtidig som svimmelheten er på sitt værste, og selv om fysioterapauten har funnet et titalls hissige, store muskelknuter i nakke og hodebunn osv.. Hmmmm. Finnes det noe som heter nakkespesialist mon tro? Som kunne hatt sjekket det ut mener jeg. Vel. Ingen nevrolog henviser meg videre likevel uansett hvor mye jeg maser. Det er jo sikkert MSen som står bak likevel... Sad

Jeg har vært ganske avslappet til dette med stoffskifte siden det alltid taes prøver av det i forbindelse med kontroller, men nå forstår jeg det sånn at de ikke er så sikre likevel. Skal til fastlegen snart og be om utvidet sjekk/henvisning til spesialist. Har de siste månedene hatt litt småtteri som minner om symtomene ved lavt stoffskifte. Tiltaksløshet og lav forbrenning. Er ikke likt meg det så derfor reagerer jeg litt nå når det har vedvart en stund. Surprised

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Stoffskifteproblemer og MS Empty Re: Stoffskifteproblemer og MS

Poste  Trippel Tir 26 Mai 2009 - 11:57

Hei igjen Lonnie. Når du er hos legen og ber ham om å ta en utvidet stoffskifteprøve (Fritt T-4, T-3, TRAS, Anti-TPO osv) skal du samtidig be ham om å få en kopi av resultatet. På prøvesvaret bør/skal det stå referanseområde. Slik kan du SELV se hvor dine verdier ligger. Får du problemer med å tolke svarene, at referanseområde ikke er oppgitt for eksempel, bør du be legen din om navnet på laboratoriet som han utført testen slik at du kan kontakte dem og få ders referanseonråde. Veldig mange leger bruker Fürsts og da er det ingen problem. De finnes på nettet og der han du finne mye informasjon i tillegg til referanseområder osv. Men først og fremst: Ta kontroll! Be om egen kopi!
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Stoffskifteproblemer og MS Empty Re: Stoffskifteproblemer og MS

Poste  sarasara Tir 26 Mai 2009 - 15:45

Enig med Trippel, men det er ikke alltid nok å holde seg innenfor referanseområdene, vi er så forskjellige og selv skal jeg gå litt for høyt Smile

Det tas blodprøver av meg hver tredje måned og jeg får alltid tilsendt kopi av prøveresultatene. De resultatene som er utenfor nomalen er meket med stjerne der jeg får mine resultater fra Smile

Endokrinoologen min var syk i en periode og da måtte jeg til en helt ny lege og denne legen sa at det var jo fint for meg at jeg lå på 16 i Fritt T4, men så lenge jeg har målbar TSH, fortsetter øynene å gå ut av øyenhulene. Det visste jeg, men det visste ikke den nye legen.

TSH er signalstoffet som sendes fra hypofysen for å si til kjertelen hvor mye thyroxin den skal lage. Øynene ble satt på plass den gangen med masse kortison.

Så lenge du har mistanke og legen ikke tar deg alvorlig, så husk at man kan bestille time hos endokrinolog uten henvisning også, det er bare litt dyrere tror jeg?
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Stoffskifteproblemer og MS Empty Re: Stoffskifteproblemer og MS

Poste  Tone75 Ons 27 Mai 2009 - 16:37

Takk for mye god informasjon!!
Skal ta tak i dette selv også, har målt hos fastlege men han sier bare at det er helt greit.
Får se om jeg kan få meg en henvisning videre..

Very Happy

Tone75


Til Toppen Go down

Stoffskifteproblemer og MS Empty Re: Stoffskifteproblemer og MS

Poste  Gjest Tor 28 Mai 2009 - 9:37

Takker så mye jeg også for gode og flotte svar! sunny

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Stoffskifteproblemer og MS Empty Re: Stoffskifteproblemer og MS

Poste  Gjest Man 8 Jun 2009 - 12:10

Puh! Shocked Nå er det blitt tatt prøver av Fritt T4, T3, TRAS og anti-TPO på meg! Det gikk helt fint å be fastlegen om dette. Han syns det var lurt å få det sjekket. Jeg ba også om å få en kopi av referanseområdene som Trippel sa, og det skulle jeg få. Det tar visst omtrent halvannen uke før alle resultatene foreligger, men da ligger jeg i syden og slanger meg...

Blir spennende å høre hva resultatet blir. Fint om jeg ikke hører noe, men fint å ha fått en forklaring på diffuse symptomer også...bounce Uansett veldig glad for at dere gjorde meg oppmerksom på dette og fikk meg til å sjekke det. Klemzzzzzzzz! cat

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Stoffskifteproblemer og MS Empty Re: Stoffskifteproblemer og MS

Poste  sarasara Tir 9 Jun 2009 - 23:02

Glemte å si at forbrenning og fordøyelse er to vidt forskjellige ting. Kom på det da en hypo-venninne ringte i dag og tydelig hadde gått surr i det der.

Forbrenning forgår i hver celle i kroppen.
Fordøyelse er det som skjer med maten i de ca 7 til 12 meter vi har med tarmer.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Stoffskifteproblemer og MS Empty Re: Stoffskifteproblemer og MS

Poste  Gjest Fre 10 Jul 2009 - 9:59

Jeg sitter her med svarene på stoffskifteprøvene jeg tok for noen uker siden. Jeg regner ikke med at jeg har noen problemer siden ingen tok kontakt med meg i denne forbindelsen. Jeg fikk kopi av resultatene men må si jeg ikke skjønner bæret av hva som står der... Noe om B-Hemoglobin, Leukocytter, Lymfocytter, Monocytter og Trombocytter. Noen av cyttene begynner på B og noen med LK... Sikkert helt standardprøver, men jeg vet ikke om de har fått med alt. Det var mye rot da jeg tok disse prøvene. Måtte bli stukket fire ganger for det var hele tiden noe som ble glemt/oversett på lab-listen. bounce

Jeg ba dem om å ta prøver av anti-TPO men det står det ingenting om det på papiret. Kalles det noe annet også? Rolling Eyes Ser det står tre punkt der som slutter med .antist. Betyr det antistoffer? Nei dette har ikke jeg hode til å forstå noe av. Hva ser jeg etter?

S-TSH: 1.71
S-FT4: 16.4
S-Trijodthy. (T3): 2.6* H(1.3 - 2.6)
S-Thyr.bind.glob: 27
S-Thy.perox.antis.: <10
S-Thyrogl.antist: <20
S-TSH rec.antis.: <1

For dere som vet noe om dette: Ser det normalt ut? Sjekket litt på nettet og jeg forstår det sånn, men ser også at lav kroppstemperatur over lengre tid kan være indikasjon på lavt stoffskifte selv om prøver er fine. Jeg har sjelden høyere kroppstemperatur enn 36,6 (om morgenen og ved hvile). Passerer den 37 grader føler jeg det som om jeg har feber, men det er heldigvis sjelden. Hmmmm. Shocked

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Stoffskifteproblemer og MS Empty Re: Stoffskifteproblemer og MS

Poste  Trippel Fre 10 Jul 2009 - 18:24

Ser ikke så galt ut med mine ufaglærte øyne, men jeg seg at du bare har fått oppgitt ett referanseområde

S-Trijodthy. (T3): 2.6* H(1.3 - 2.6)


og at du der ligger i øvre sjikt.

Hvert laboratorium bruker sine egne referanseområder ut fra mindre variasjoner ved prøvetakingen. Du bør derfor be om referanseområde for alle svarene, selv om resultatet er innenfor "normalen".
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Stoffskifteproblemer og MS Empty Re: Stoffskifteproblemer og MS

Poste  Gjest Fre 10 Jul 2009 - 20:50

Tusen takk for svar Trippel! Smile Får jeg disse referanseområdene utlevert hos fastlegen hvor jeg fikk svarene? Jeg må vel ikke ta nye prøver vel?

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Stoffskifteproblemer og MS Empty Re: Stoffskifteproblemer og MS

Poste  sarasara Fre 10 Jul 2009 - 22:11

Dette ser for meg ut som om du burde få en time hos en endokrinolog.
Bare for å være sikker Very Happy
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Stoffskifteproblemer og MS Empty Re: Stoffskifteproblemer og MS

Poste  Gjest Fre 10 Jul 2009 - 23:15

Heisan sarasara, og tusen takk for svar fra deg og Trippel! Smile Ja selv om kanskje ikke prøvene viser noe særlig muffens, så er jeg litt usikker når jeg ser symptomer på lavt stoffskifte opplistet på ulike nettsider. Syns langt de fleste av dem passer på meg... Og når jeg ser videre at stoffskifteproblemer ofte ikke påvises av vanlige stoffskifteprøver så kan det kanskje være lurt å få en endokrinolog til å se nærmere på det. Bare for å være helt sikker. Er det fastlegen som henviser meg til en sånn, og finnes de i de fleste byer? Er litt spent på å få fastlegen til å henvise meg videre når prøvene ser normale ut, men fastleger er kanskje klar over at det kan være vanskelig å påvise sånne problem med deres blodprøver? Beskjeden som jeg er vil jeg jo ikke virke masete, men noe er det jo... Rolling Eyes

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Stoffskifteproblemer og MS Empty Re: Stoffskifteproblemer og MS

Poste  Inger Johanne Lør 11 Jul 2009 - 9:24

Et problem er jo at mange symptomer ved lavt stoffskifte, er også symptomer ved MS. Og når blodprøvene slett ikke gir noe absolutt svar om stoffskiftet er i orden, så er dert ikke lett å vite. Hva er det endokrinologen gjør for å finne ut hva som er lavt stoffskifte og ikke MS-en?
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Stoffskifteproblemer og MS Empty Re: Stoffskifteproblemer og MS

Poste  Trippel Lør 11 Jul 2009 - 11:11

Problemet er at blodprøver stort sett er det eneste de har å holde seg til. De kan selvfølgelig gjøre en klinisk underøkelse for å se at det ikke er hevelse eller knuter på halsen. Likeledes kan øynene undersøkes, men that's it. Ettersom ubalanse i stoffskiftet ellers bare vises i blodet og ved å sjekke symptomene for øvrig, kan en lege eller endikrinolog lite gjøre. Selvfølgelig er en endokrinolog bedre i stand til å vurdere disse tingene.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Stoffskifteproblemer og MS Empty Re: Stoffskifteproblemer og MS

Poste  Marte Lør 11 Jul 2009 - 12:31

hei alle sammen.. lenge siden jeg har skrevet noe nå.. jeg tenkte jeg bare ville opplyse om at jeg har vært mye å lest inne på et forum.. som heter sonjas stoffskifte forum.. det er verd å ta en kikk der.. jeg selv har knute struma.. og blir fulgt opp med blodprøver hver 3 mnd .. men er innenfor normal verdiene jeg også.. de tar ultralyd av strumaen vær 6 mnd.. og etter det snakker jeg med legen på sykehuset .. og han sier att man kan ikke behandle ett normalt stoffskifte.. men ta å les på sonjas stoffskifte forum.. mye informasjon der.. mye likt som dette her Smile

Marte


Til Toppen Go down

Stoffskifteproblemer og MS Empty Re: Stoffskifteproblemer og MS

Poste  sarasara Lør 11 Jul 2009 - 15:29

En endokrinolog har mye mer kunnskap om dette enn noen vanlig lege og i hvertfall noen av oss. De ser sammenhenger vi ikke tenker på engang og de er ikke fullt så raske som andre til å si at "det er jo MSen".

Man kan bestille time hos endokrinolog uten henvisning hvis man synes det er leit å ikke stole på fastlegen. Leger er stort sett som andre, altså litt blandet Smile

Se etter i telefonkatalogen eller ring sykehuset du sogner til og spør?
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Stoffskifteproblemer og MS Empty Re: Stoffskifteproblemer og MS

Poste  Inger Johanne Lør 11 Jul 2009 - 18:17

Jeg skjønner jo at endokrinologen er ekspert på hormoner. Men de kan ikke mer om MS enn andre leger. Så jeg tenker at går vi til nevrologen med fatiguen, mener hun det er MS og går vi til endokrinologen, så mener hun det er thyroxinet. Vil jeg nesten mistenke. Det er jo et problem når det er like symptomer. Og noen ganger er det kanskje litt av hvert.

Jeg er jo selv et eksempel på vanskelig avklaring, selv om det ikek gjelder thyroxin: Min fatigue er dels allergisk betinget og dels forårsaket av MS. Men lenge trodde jeg ( og legene) det bare var MS-en sin skyld. Til jeg i samråd med fastlegen doblet og tredoblet dosen allergimedisin, og vips, ble min fatigue nesten borte.

Som Trippel hart sagt en gang. Spesialistene burde samarbeide. Tenk om de kunne hatt et møte eller en felles konsultasjon i blant?
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Stoffskifteproblemer og MS Empty Re: Stoffskifteproblemer og MS

Poste  sarasara Man 13 Jul 2009 - 15:52

Man skal ikke stoppe å gå til spesialister fordi man tror at de ikke kan ditt eller datt.

Endokrinologer har sett mange og vet mye og bør oppsøkes hvis man har mistanke om at man feiler noe en endokrinolog skal vite noe om.

De kjenner også til det at MS og stoffskifteproblemer ofte oppstår i samme person, fordi det er autoimmunt begge deler.

Man gir i hvert fall ikke opp før man har begynt.



Det er en del MSere som har f eks for lavt stoffskifte eller ligger på vippen, men de vil ikke ta thyroksin for å bli normalisert på stoffskiftet. Går man for lavt så er det lite krefter, mye motløshet og man blir fet av maten man ikke spiste til og med Very Happy
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Stoffskifteproblemer og MS Empty Re: Stoffskifteproblemer og MS

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 1 av 2 1, 2  Next

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet