MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Det er ikke alt som er MS

4 posters

Go down

Det er ikke alt som er MS Empty Det er ikke alt som er MS

Poste  Inger Johanne Man 4 Mai 2009 - 17:26

I vinter hadde jeg ilinger når jeg støttet meg på kneet. Det var vondt, men jeg lærte meg å sette det annerledes og tenkte jeg fikk ta det opp når jeg var hos en nevrolog neste gang. Så hadde jeg mye svikt i kneet nylig sammen med litt tåke i hodet og annet som jeg klassifiserte som pseudo-attakk. ( Egen tråd om det. ) Noe pseudoattakk var det nok i alle fall.

Men i dag:

Det gikk ikke an å stå på beinet i hele tatt, ikke heller vri det og uansett hva, jeg kunne ikke gå uten krykker, og krykker hadde jeg ikke. Legevakta neste. ( Jeg tilhører den heldige delen av befolkningen som har legevakt hele døgnet i en avstand av 120 kr med drosje.)
Ung (, jeg sa ikke sa ikke jypling av en... ) lege sjekket knokler og sener og blodårer. Ingen sjekk av refleekser, nei... Men han sa i alle fall at det var menisken.

Ja, selvfølgelig skal jeg til fastlegen og få meg henvisning til min yndlingsnevrolog. I min "førdiagnosale" periode fikk jeg mange rare diagnoser som ikke stemte. Blant annet menisk. Men det kan være sant nå. At det var menisken helt siden i vinter.

Hvorfor gikk jeg ikke til legen før?

De som har lest meg si at man skal huske på at ikke alt er MS, ler vel nå. Så lett å se andres situasjon klarere enn egen...
Men jeg har hatt MS siden jeg var 17 år. Diagnosen fikk jeg da jeg var 43. Min "førdiagnosale periode" - som er et tøyseord jeg finner på- var på 26 år.

Etter å ha gått til doktor'n i 26 år og fått høre at det ikke er noe, og der man føler at man er hypokonder, gjør at man etter hvert lærer seg at en skal ikke plage legen i utide. Og den trua sitter hardt i, der nede i underbevisstheten. Selv etter 12-13 år med MS-diagnosen.

Så dette forteller jeg for både å sette fokus på at plagene våre kan skyldes annet enn MS-en og at vi kan ha utviklet en ubevisst tro på at alt vi kjenner i kroppen "ikke er noe". Selv om bevisstheten vår vet bedre.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Det er ikke alt som er MS Empty Re: Det er ikke alt som er MS

Poste  Milla Tir 5 Mai 2009 - 0:07

sidetrack...mitt russenavn var "Hypokonder" Laughing
Milla
Milla


Til Toppen Go down

Det er ikke alt som er MS Empty Re: Det er ikke alt som er MS

Poste  Inger Johanne Tir 5 Mai 2009 - 11:00

Ikke sant!
Dagbladet hadde en hypokonder-test for noen år siden. Jeg skrev til dem og fortalte at jeg fikk nesten full skår. Dette var etter diagnosen. Og at den som lagde testen ikke hadde tatt høyde for at man faktisk kunne feile noe. Dagen etter var testen borte.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Det er ikke alt som er MS Empty Re: Det er ikke alt som er MS

Poste  Moostar Tor 7 Mai 2009 - 19:56

Milla skrev:sidetrack...mitt russenavn var "Hypokonder" Laughing

Da jeg var liten og hadde sett skolefjernsyn på NRK om en gutt som hadde MS - tenkte jeg at det ville vært rart å ha en sykdom med samme bokstaver som initialene mine..... silent
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

Det er ikke alt som er MS Empty Re: Det er ikke alt som er MS

Poste  sarasara Tor 7 Mai 2009 - 22:03

Ja med alle de diagnosene jeg etterhvert har fått, så føler jeg meg som profesjonell hypokonder. Det burde vært bedre betalt Very Happy
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Det er ikke alt som er MS Empty Re: Det er ikke alt som er MS

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet