MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Imunforsvar

+4
Milla
Inger Johanne
LiseTone
Lierdama
8 posters

Go down

Imunforsvar Empty Imunforsvar

Poste  Lierdama Lør 25 Apr 2009 - 17:04

Har vi med MS dårligere imunforsvar enn andre?
Snapper vi lettere opp basiller og ulumskheter som forårsaker sykdommer?
Blir vi letter forkjørlet osv?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Imunforsvar Empty Re: Imunforsvar

Poste  LiseTone Lør 25 Apr 2009 - 17:07

Nei ikke MSen for seg selv, men visst en bruker Tysabri har en noe nedsatt imunforsvar
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Imunforsvar Empty Re: Imunforsvar

Poste  Inger Johanne Lør 25 Apr 2009 - 18:06

Immunforsvaret er ikke enkelt å forstå. Det er ikke sånn at det er svakt eller karaftig, og ferdig med det. Jeg tror det er uttrykket: Å styrke immunforsvaret" som har spredd den forestillingen.

Jeg tar en liten "barnetime for de minste", og den som vet dette, kan bare hoppe over, hva? Og det er temmelig forenklet. Men det er hensikten. Den som orker å gå inn og lese stoff for leger og immunbiologer, kan jo lese der. Dette er for de andre.

Man er vel fortsatt bare nesten helt sikker på at MS er en immunologisk sykdom. Da snakker vi om et immunforsvar som er på ville veier. Det er verken lite og avkreftet eller stort og stygt og forvokst. Det har bare misforstått jobben sin litt, og går løs på celler som den tror ikke skal være der. -Et paranoid immunforsvar? Rolling Eyes Tja, kanskje det?

Det er flere ting immunforsvaret tar seg av. En ting er infeksjoner som kommer av virus og bakterier. To andre ting er allergi og matintoleranse.

Så har vi betennelser. En betennelse kan komme av en infeksjon, lungebetennelse for eksempel, eller halsbetennelse, mens det finnes andre typer betennelser. Da er det ikke noen infeksjon. En sånn ting er å få ei flis i fingeren. Selv om flisa er helt rein, kan det oppstå rødhet, hevelse og smerte rundt flisa. Kroppen reagerer på at det kommer noe inn der som ikke hører til, og prøver å få kroppen til å kvitte seg med det.

Nå nærmer vi oss "kroppens paranoia". Plutselig ser den en celle som tilhører isolasjonen rundt nervetrådene. Men den kjenner den ikke igjen, og tror den skal bort. Mad Da får vi betennelse i myelinet og MS.

Dermed er det ikke noen selvfølge at et immunsystem som irriterer seg over myelinceller som de oppfatter som fremmede er spesielt dårlig til å bekjempe bakterier og virus.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Imunforsvar Empty Re: Imunforsvar

Poste  Milla Lør 25 Apr 2009 - 23:17

immunsystemet er en smuuuule forvirra, liksom tongue

det er så mye merkelig med denne kroppen, at vi nok aldri helt vil forstå hva og hvorfor alt sammen.

mange snakker fx. om fenomenet med at vi med MS sjelden blir syk-syke, og feber er en skjeldenhet til gangs.
men så begynner en med noe medisin som påvirker immunsystemet på en annen måte, slik som tysabri eller LDN.

før LDN hade jeg Aldri feber, jeg gikk bare å "hangla" i noen ganger månedsvis... men siden har det vært noe mer "normalt".
snodig scratch
Milla
Milla


Til Toppen Go down

Imunforsvar Empty Re: Imunforsvar

Poste  sarasara Søn 26 Apr 2009 - 0:46

Fra Felleskatalogen:

"Copaxone er et legemiddel som modifiserer
måten kroppens immunforsvar virker på."

Det at vi er autoimmune betyr at vårt immunforsvar går til angrep på oss selv, men det går også til angrep på inntrengere. Så lenge vi ikke har "modulert" det for mye.

Og hvis man ikke er sikre på at det er en immunologisk sykdom, så forstår jeg ingen ting av hvorfor det er immunforsvaret alle bremsemedisinene går løs på?
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Imunforsvar Empty Re: Imunforsvar

Poste  Inger Johanne Søn 26 Apr 2009 - 9:36

Det er fordi det er temmelig sannsynlig. Skulle man bare gjort ting innen medisin som man er helt sikker på, ville det ikke vært morsomt å være oss. Det er mange og store ting i vitenskapen som er bygd på at ting er temmeig sannsynlig. Bare fysikk og noen få til er fag der man er helt sikker.

Dette var verken ment som et angrep eller et forsvar på medisiner som modulerer immunsystemet.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Imunforsvar Empty Re: Imunforsvar

Poste  beate Søn 26 Apr 2009 - 9:59

Før jeg fikk MS var jeg forkjølet 2-4 ganger i året. Snørrete, feber og sår hals. Så fikk jeg MS og forkjølelsene forsvant. Ikke antydning engang til snørr og sår hals. Resten av familien hadde sine forkjøleser, men mine uteble helt i 4 år.

Så begynte jeg på Tysabri for 6 mnd siden. Og siden den gang har jeg allerede hatt 2 forkjølelser, er midt i den andre nå. Litt feber og skikkelig snørrete og tett i hodet.

Jeg spurte MS-sykepleier om dette, men hun mente det var tilfeldig.

Jeg klarer ikke helt å slå meg til ro med at det er tilfeldig. Er det noen andre som har tilsvarende erfaringer?

beate


Til Toppen Go down

Imunforsvar Empty Re: Imunforsvar

Poste  LiseTone Søn 26 Apr 2009 - 12:13

Nevrologen min sa at vi som går på Tysabri får lettere lette infeksjoner en andre slik som forkjølelse og halsbetenelse osv.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Imunforsvar Empty Re: Imunforsvar

Poste  Gjest Man 27 Apr 2009 - 9:30

Hmmmmm... Rolling Eyes Jeg var veldig ofte forkjølt før jeg fikk MS-diagnosen og begynte med bremsemedisin. 6-8 forkjølelser i året pluss av og på med bronkitt var helt vanlig for meg da. Etter diagnosen og oppstart med immunmodelerende behandling har jeg "bare" en forkjølelse sånn ca annenhvert år i snitt, men nå kan en sånn forkjølelse vare i opptil to måneder sammenhengende, noe som er fryktelig slitsomt. Blir endel søvnløse netter pga hosting.

Kanskje det er fordi immunmodelerende behandling demper immunforsvaret at det tar lengre tid før en kommer seg/innhenter seg igjen? Men jeg syns jo at det er rart at jeg nå er sjeldnere forkjølt enn før da... Om immunforsvaret dempes skulle en jo tro at en lettere ble mottagelig for virus og bakterier og derfor oftere ble syk av infeksjoner? Rolling Eyes

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Imunforsvar Empty Re: Imunforsvar

Poste  sarasara Man 27 Apr 2009 - 16:01

"Copaxone er et legemiddel som modifiserer
måten kroppens immunforsvar virker på."


Jeg tror vi kan lese "modifiserer" som "demper" eller "reduserer".

Fra Caplex:

modifisere, lempe på, tilpasse; dempe, mildne.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Imunforsvar Empty Re: Imunforsvar

Poste  Trippel Man 27 Apr 2009 - 17:01

Jeg spurte en gang Kjell-Morten Myhr på MS-siden om de nå enelig hadde blitt enige om at MS var en autoimmun sykdom? Han svarte meg da at "Nei, MS er en immunmodulerende sykdom". Forstå det den som kan. Rolling Eyes Tror kanskje spørsmålet mitt står der ennå.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Imunforsvar Empty Re: Imunforsvar

Poste  Inger Johanne Man 27 Apr 2009 - 18:29

I denne sammenhengen skal man ikke forstå det som demper, men mer at det endrer.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Imunforsvar Empty Re: Imunforsvar

Poste  Trippel Lør 5 Des 2009 - 19:54

I disse influensatider kom jeg også til å tenke på at jeg tidligere hadde forkjølelse minst en gang i året - etter MS har jeg omtrent ikke vært snufsete en gang. Men hoste har jeg hatt og lungebetennelse. Forstå det den som kan. Rolling Eyes
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Imunforsvar Empty Re: Imunforsvar

Poste  masolvan Lør 5 Des 2009 - 20:54

Slik er det med meg også. Var alltid skikkelig forkjøla minst to hanger i året før. nå er jeg det nesten aldri, og om jeg blir det så går det over veldig fort. Merkelige greier Imunforsvar Suspect men overhodet ikke noe savn

masolvan


Til Toppen Go down

Imunforsvar Empty Re: Imunforsvar

Poste  Milla Lør 5 Des 2009 - 23:33

jeg har ikke vært skikkelig syk siden jeg fikk MS, ingen feber. bare gått og hanglet noen mnd
...ikke at det er noe godt i det hele tatt!

etter at jeg begynte med LDN opplevde jeg at ting var mer normalt, at immunsystemet fungerte og kroppen klarte å kvitte seg med "baseluskene"

jeg begynte med LDN i juni for 2 år siden. nå fikk jeg et shub i sommer, og sluttet med LDN (vet faktisk ikke helt hvorfor Imunforsvar Icon_redface) men jeg skal begynne igjen.

om jeg får begynt på LDN igjen denne vinteren, vet jeg ikke om jeg vil merke noe endring i hvordan immunsystemet oppfører seg så tidlig. tviler


jada, jeg har hørt om svineinfluensa Razz

min kjære har hatt lungesykdom det siste halvåret, og vi (min kjære og jeg) ville ikke ville risikere svineinfluensa, så da fastlegen anbefalte meg det tok jeg vaksinen.
Milla
Milla


Til Toppen Go down

Imunforsvar Empty Re: Imunforsvar

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet