MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Hvordan får eg kontakt

5 posters

Go down

Hvordan får eg kontakt Empty Hvordan får eg kontakt

Poste  LiseTone Lør 28 Jul 2012 - 12:26

Med de som lager dataprogramene som de bruker på legekontor/sykehus?
Må vere noen eg kan skrive på norsk til Very Happy
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Hvordan får eg kontakt Empty Re: Hvordan får eg kontakt

Poste  Gjest Lør 28 Jul 2012 - 22:13

Nå er jeg litt over "normalen" interessert i software, men jeg er litt usikker på hvilken utvikler du tenker på. Det finnes ganske mange av de. Akkurat hvilket/hvilke programmer og utviklere/leverandører stat og kommune bruker vet jeg ikke, men du kan jo kontakte Dips i første omgang så kan de kanskje hjelpe deg videre. Ganske mulig at noen av deres løsninger er i bruk på enkelte områder og avdelinger. Smile

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Hvordan får eg kontakt Empty Re: Hvordan får eg kontakt

Poste  LiseTone Søn 29 Jul 2012 - 11:50

Takk skal sende dem en e-post Wink
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Hvordan får eg kontakt Empty Re: Hvordan får eg kontakt

Poste  LiseTone Søn 29 Jul 2012 - 13:05

Nå er e-post sendt, er spent på om eg får noen respons Very Happy
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Hvordan får eg kontakt Empty Re: Hvordan får eg kontakt

Poste  LiseTone Tir 31 Jul 2012 - 11:35

Fikk et laaangt svar fra dem, men jeg vil gjerne ha flere adresser. For legekontoret og sykehuset jeg tilhører bruker ikke program fra dem.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Hvordan får eg kontakt Empty Re: Hvordan får eg kontakt

Poste  Trippel Tor 9 Aug 2012 - 4:34

Hei LiseTone hva er det du holder på med nå? Skal du overta hele butikken? Tror jeg fant noe leseverdig her, for du hører til Helse Sør-Øst, ikke sant? software-innovation
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Hvordan får eg kontakt Empty Re: Hvordan får eg kontakt

Poste  LiseTone Tor 9 Aug 2012 - 11:19

Jeg er så fortvila over at ikke legen vet at jeg har MS og andre ting, når jeg kommer til en ny lege diagnosene burde stå med en gang dem går inn på meg på dataen, ikke helt klare folk da, hva med dem? Det burde være enkelt å få til mener jeg.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Hvordan får eg kontakt Empty Re: Hvordan får eg kontakt

Poste  Trippel Tor 9 Aug 2012 - 16:55

Så lenge du går til et nytt legekontor, vil du oppleve dette. Det er fordi legene ikke har felles database, det ville jo blitt enormt! Dersom hver lege hadde alle i norges land på sin datamaskin! Men..... det kunne ha vært sånn at du ga dem tillatelse til å legge alle dine data inn på en felles database for et geografisk område og at alle legene i det området hadde tilgang til disse mappene. Men jeg ville nok betenkt meg lenge og vel før jeg skrev under på en slik fullmakt. Tenk på alle de som da ville fått tilgang på dine mest intime detaljer! For det er ikke bare legene som leser disse mappene, nei de er tilgjengelige for alle ved legekontoret. Ikke alle har forstått viktigheten av taushetsplikt.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Hvordan får eg kontakt Empty Re: Hvordan får eg kontakt

Poste  Inger Johanne Tor 9 Aug 2012 - 18:31

Når man bytter fastlege, kan en be om at epikrise blir oversendt fra den man hadde før. Det hjelper.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Hvordan får eg kontakt Empty Re: Hvordan får eg kontakt

Poste  Trippel Tor 9 Aug 2012 - 22:25

Kan en ikke be om at hele journalen blir sendt over? Det mener jeg at jeg gjorde da jeg byttet fastlege for en evighet siden. (Før det var snakk om fastleger)
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Hvordan får eg kontakt Empty Re: Hvordan får eg kontakt

Poste  Inger Johanne Fre 10 Aug 2012 - 9:25

Jo, det kan en også, jeg skrev litt fort.

Og vi skal vel være glad for at det er strenge regler for hvordan sensitive opplysninger om oss utveksles. Dette har de jobbet mye med, og mange avveininger har vært gjort. Det er ille om opplysninger kommer på avveier.

Men når legen henviser oss videre til noen som ikke har hatt med oss å gjøre før, skal de nevne alle relevante opplysninger. Hvis dette ikke har vært gjort, er det vel denne "synderen du skal ta", i stedet for å etterspørre et helt åpent datasystem i helsevesenet?

Ellers må jeg si jeg har erfart at det er ikke alltid legen tar seg tid til å kikke så nøye på det som faktisk i journalen vår, ille nok. Etter å ha gjort slik erfaring, vil nok jeg alltid si, ja, du har vel lest det siste i journalen min om "det og det" når jeg kommer til en ny lege, eller har vært hos en annen lege på samme suykehus eller helsesenter siden sist.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Hvordan får eg kontakt Empty Re: Hvordan får eg kontakt

Poste  LiseTone Fre 10 Aug 2012 - 10:58

Jeg har gått på samme legekontor og samme sykehus siden i 1994, like forbanna skjer dette, dem må lete sier dem ette hva slags diagnoser en har!!!
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Hvordan får eg kontakt Empty Re: Hvordan får eg kontakt

Poste  Julestjerne Fre 10 Aug 2012 - 20:23

Dette var merkelig. Jeg jobber i Helse sør øst. Vi har systemet DIPS.

Kommer du som pasient til den avd jeg jobber ved - søker jeg deg bare opp, og vips der ligger alle dokumenter på deg. Det som er skrevet i ett annet system enn DIPS kan jeg ikke finne. Det er også slik at jeg bare kan søke opp inneliggende pasienter. Hvis jeg går inn på fks ditt navn Lise Tone og du aldri har vært innlagt ved "min" avdeling så har jeg ikke tilgang. Hvis du er utskrevet i fra "min" avdeling må jeg grunngi på eget dokument hvorfor jeg har søkt deg opp.

Det er ganske strenge regler for dette - og godt er det.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Hvordan får eg kontakt Empty Dips

Poste  Arn Fre 10 Jan 2014 - 2:26

Rikshospitalet går over til Dips høsten 2014, det gjør sikkert Ullevål også, det er jo samme helseforetak (OUS). Jeg tror Aker (OUS) bruker det allerede og er knakende fornøyd med det.

Arn


Til Toppen Go down

Hvordan får eg kontakt Empty Re: Hvordan får eg kontakt

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet