MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Stille og tyst.

4 posters

Go down

Stille og tyst. Empty Stille og tyst.

Poste  Trippel Ons 27 Jun 2012 - 13:11

Her skjer det jammen ikke mye for tiden. Får bare håpe det er et tegn på at alle med MS finner eller får de svarene de trenger av nevrolog/nevrologisk sykepleier og at alt fungerer slik det skal. Likte forresten dagens innlegg på MS-forreningens hjemmeside hvor det står at vi med MS har nedsatt sjanse for kreft på grunn av vårt overaktive immunsystem. Men ingen regel uten untak. Gå til legen dersom du føler at noe er galt. Ikke alt skyldes MS!
God og varm sommer til dere som tåler det og masse skygge og svalende bris til den som vil ha det, ønsker jeg dere alle. sunny
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Stille og tyst. Empty Tyst...

Poste  LeD Tor 12 Jul 2012 - 9:57

Hei,
det ser ikke ut som det er mest aktivitet her, nei.
Man kan jo håpe ingen har problemer eller lurer på noe som helst, men sånn er det vel ikke...

Igjen beklager jeg at min aktivitet her ikke har blitt fulgt opp, men sånn er livet.
Vi fikk forresten godkjent Husbanklån til huskjøp, det meste er signert, og huset blir bygget ferdig etter planen og innflytting rundt årsskiftet. Litt lenge å vente nå, selvsagt, men ting har allerede tatt tid, pluss å forberede det stuntet med å flytte ut & inn, og få solgt her vi bor nå, er ting vi ser på med "gru" og virkelig ser fram til å få lagt bak oss.

Min tilstand forøvrig, er ca. rolig - ingen større attacks på en stund, men jevnt over litt vondere & vanskeligere fysisk å bevege seg ute og dit man må & vil.
Så ser jeg litt etter noe som "tar" den verste smerten i perioder med ekstra vondt i skjelett og ledd, noe som også har øket i det siste. Litt mer enn plagsomt. Jeg føler ikke at Neurontin hjelper mest der, og da blir det endel ibux og paracet'er ekstra innimellom...

Takk - og en minneverdig sommer ønskes alle her.
For min del er det da å håpe på minst mulig sol, da varmen gir meg mest vondt og problemer. La det regne - la det rock'n'roll!

Cool
LeD
LeD


Til Toppen Go down

Stille og tyst. Empty Re: Stille og tyst.

Poste  Trippel Tor 12 Jul 2012 - 10:19

Hei LeD
Ettersom du nå har prøvd Neurontin i en periode er du berettiget til å prøve Lyrica. Be din lege om å skrive ut Lyrica neste gang du er hos ham/henne. Sørg også for at legen søker om at du skal få dette på blå resept. Søknaden må komme fra legen og ikke fra deg. Bruker å gå alldeles smertefritt (et lite ordspill der), men som med allting ellers vil det ta tid å få svar. Når du så vel har fått svar og søknaden innvilget kan du sende bevilgende kontor et brev hvor du forklarer at du har vært nødt til å hente ut medisin og betalt full pris for denne i påvente av bevilgning. Når du nå har fått Lyrica godkjent på blå resept ber du om å få utlegget refundert. Husk å gi de kontonummeret ditt slik at de vet hvor de skal sende pengene.

Med Lyrica vil du få en medisin som fungerer langt bedre, men som de tok fra oss for et par år siden fordi de mente vi skulle prøve den langt billigere Neurontin først. For alle de som ikke orker søke eller som faktisk er fornøyd med Neurontin (med alle sine bivirkninger) har de spart en masse penger. No
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Stille og tyst. Empty Re: Stille og tyst.

Poste  LeD Tor 12 Jul 2012 - 11:31

Hei & takk for et raskt og, som alltid, opplysende og hyggelig svar. Smile

Jeg skal høre med legen om Lyrica er et alternativ for meg, uten at han egentlig er den som har mest greie på MS. Men hjelpsom og lett å prate med er han.

Jeg sa "alltid" nei til medisiner tidligere, men etterhvert fant jeg jo ut at det var liten vits i å velge å ha det ekstra vondt, av ren skeptisk stahet, når noe kunne hjelpe.
Så nå tar jeg "hva som helst" som kan hjelpe, dersom det er godt nok begrunnet.

Jeg ser at Lyrica er antidepp, noe jeg har styrt unna (prøvd for år tilbake, men da var det en tung depresjon og før MS-diagnose, men likte ikke effekten det ga), men nå spiller det ikke noen rolle...

Igjen takk, Trippel. Very Happy
LeD
LeD


Til Toppen Go down

Stille og tyst. Empty Re: Stille og tyst.

Poste  Melles Tor 12 Jul 2012 - 12:15

Lyrica er først og fremst en epilepsimedisin som kan virke på nevropatiske smerter. Jeg har nettopp gått fra Lyrica over til Neurontin igjen etter nesten 3 år fordi virkningen ga seg fort. Håper du får god hjelp av den!
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Stille og tyst. Empty Re: Stille og tyst.

Poste  LeD Tor 12 Jul 2012 - 14:49

Takk, Melles.

Neurontin har vært det eneste jeg har brukt en stund (I tillegg til den daglige sprøyta med Copaxone. Stort sett ingen bivirkninger på noen av de).
Det har nok virket "litt", uten å egentlig føle noe som helst virkning ut over det. Ihvertfall ikke "ruset" eller svimmel/utenfor på noen måte.
Smertene har forandret seg litt siden jeg begynte med de, er ikke lenger "bare" urolighet og svie på hud og alt det der litt overfladiske. Kanskje har også effekten av Neurontin begynt å avta litt her, uten at jeg noen gang har trappet opp over startdoseringen på 3x300mg pr. dag (og det er langt ifra "maks-doseringen" på 3x1200mg). Skjønner det er lite lurt. I utgangspunktet er jeg ikke glad i piller/medisin. Men jeg HAR øket til 600mg, noen få ganger, men kun for akkurat det øyeblikkets smerteøkning. Det har blitt mest ibux i tillegg, og litt paracet. Jeg "renner ikke ned" fastlegekontoret med mine problemer og grublinger, mildt sagt. Det er heller ikke så enkelt å få gjort.

Medisiner er jaggu heller ikke enkelt å få kunnskap nok om.
Å sjekke litt på nett gir også masse motstridende info, men sånn blir det jo når alle er forskjellige, reagerer forskjellig, og har forskjellige plager, og deler gjerne sine erfaringer på sine ofte litt mangelfulle måter, som kan gi flere spørsmål enn svar.
De kunnskapsrike faktasidene kan også gi tildels motstridende råd og forklaringer, men det er mest fordi det er så mange ukjente faktorer i hvert menneskes liv og plager,
et regnestykke som til stadighet har nye tall vil aldri få samme resultat...

Men Lyrica er nok et godt alternativ, som kanskje kan prøves, det får tiden vise.
Igjen, takk.

Cool
LeD
LeD


Til Toppen Go down

Stille og tyst. Empty Re: Stille og tyst.

Poste  Melles Tor 12 Jul 2012 - 15:05

Kan nok være at doseringen du har brukt er i minste laget. Jeg holder på å øke nå, men er bare på 1200 mg pr dag enda. Var oppe i max dose en hel sommer forrige gang...
Slår opp i Felleskatalogen på nett om det er noe jeg lurer på, men man bør jo helst skjønne det som står der da... Masse fremmedord! (Har jobbet på apotek, så kan noe)

Merker du virkelig noe virkning av Paracet og Ibux da?

Medisiner er ikke gøy! ...men nødvendig
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Stille og tyst. Empty Re: Stille og tyst.

Poste  LeD Tor 12 Jul 2012 - 15:15

Antar doseringen er for forsiktig, ja...
Får vel prøve å trappe opp før annet vurderes.
Jeg etterlyste noe annet mest fordi smertene har utvidet seg til også gjelde nevnte skjelett & ledd.
Ibux (særlig) og Paracet er tatt i de øyeblikk "noe ekstra" føles nødvendig. Ikke konstant.
Om det virker... aner jeg virkelig ikke, men LITT mener jeg å ha merket. Men ikke godt å være veldig påståelig der. Kanskje hadde bringebærdrops gjort samme nytte.

Innser at medisiner kan være en nødvendighet ja. Når man virkelig trenger "noe".
LeD
LeD


Til Toppen Go down

Stille og tyst. Empty Re: Stille og tyst.

Poste  Vesle-Kari Tor 12 Jul 2012 - 23:59

Eg kan ikkje klaga over sterke smerter, men dei eg får, kjem ofte
når eg skal sova. Som regel er det smerter i musklar og/eller ledd,
kombinert med kraftige spasmar som går fort over (kan få fem-seks
på eit minutt). Eg tek fast baklofen mot spasmar, men når smertene
er for ille, har eg hjelp av ibux kombinert med diazepam (stesolid).

Las eit lesarinnlegg i Fædrelandsvennen i dag om CCSVI og stamcelle-
behandling. Skal prøva om eg får til å legga det over hit.

Vesle-Kari


Til Toppen Go down

Stille og tyst. Empty Re: Stille og tyst.

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet