MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

MS og reiser

+3
Berit
tigern
Trippel
7 posters

Go down

MS og reiser Empty MS og reiser

Poste  Trippel Lør 18 Apr 2009 - 3:50

Jeg trodde jeg allerede hadde laget denne tråden, men kanskje jeg bare tenkte tanken..?
Vel, om det skulle bli dobbelt opp får jeg slå de sammen.

Synes det kan være greit med en reise-tråd. Det er ikke bestandig lagt til rette for en problemfri tur når en skal ut å reise, men noen ganger... Very Happy

Jeg vil fortelle om min siste tur. Den gikk til Casas Heddy på Lanzrote. Stedet eies og drives av Oslo Røde Kors og de gjør en kjempejobb. Stedet er nå 34 år gammelt og begynner å bære preg av det. Stedet er i behov av generell oppdatering og utbedring, men innsatsen til folkene rundt Casas Heddy er det ingenting å utsette på.

Jeg ble møtt på Gardermoen. Her var det lokale hjelpemannskaper fra Røde Kors som sørget for at kofferten ble sjekket inn, rullestoler ble sendt og reserverullestoler ble utlevert for de som hadde behov for det.

Ved påstigning gikk alle som skulle til Casas Heddy på flyet først. Slik var det god plass til en transport-rullestol mellom seteradene uten å måtte kjempe seg frem blandt mennesker og bagasje.

Vel fremme på Lanzarote gikk de som hadde hjelpebehov av sist av samme årsak.

Vi ble ført gjennom ankomsthallen og ut i en ventende buss som selvfølgelig tok rullestoler.

Når vi vel var kommet frem på Casas Heddy fikk vil lunch før vi ble tildelt rom. Inne på rommet sto kofferten og ventet, uten at jeg hadde løftet en finger!

I løpet av de to ukene jeg var der fikk jeg være med på mange spennende utflukter, det var underholdning på terassen om kvelden og aktiviteter på dagtid. Vi fikk trim, informasjon og underholdning.

For de som skal ha fysioterapi mens de er der er det veldig viktig å få rekvisisjonen stemplet hos NAV. Dette kan ta en stund (uker), så det er best å være ute i god tid.

Ellers var det tilbud om massasje, pedikyr/manikyr og frisør. Disse siste tingene måtte man betale selv.

Perlen på Casas Heddy er et oppvarmet svømmebasseng som aldri holdt under 26C, uansett vær! Det finnes også et mindre, innendørs, basseng som holder 34C. Men det brukes mest av fysioterapauten.

Ja, det koster penger. Men så får man da alt mens man er der. 3 måltider per dag, utflukter og underholdning.

MS og reiser 039MS og reiser 010



MS og reiser 011
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

MS og reiser Empty Re: MS og reiser

Poste  tigern Lør 18 Apr 2009 - 14:06

Et råd om å reise:

Normalt kommer jeg meg beskjedent avgårde for egen maskin, og bruker stokk som støtte.

Ved siste flyreise bad jeg imidlertid om assistanse ved billettbestilling.
Jeg fikk dermed rullestol ved innsjekking og henvendelse til informasjonskranken.
Det var til stor hjelp både for å komme meg ut til flyet, og ved laaaange korridorer og venting på flyplassen.

Stokken var av metall, men for meg ble det ingen problemer ved passering av metalldetektor og innsjekking. Stokken ble sendt avgårde som briller og nøkler, og var dermed fortsatt godkjent som håndbagasje

Ikke vær redd for å be om hjelp, for å gjøre hverdagen (og turen) enklere!
tigern
tigern


Til Toppen Go down

MS og reiser Empty MS og reiser

Poste  Berit Man 20 Apr 2009 - 15:24

Har noen reist/erfaring med Lanzareiser?
Mannen min og jeg vurderer en fire ukers tur i november. Very Happy Very Happy Very Happy

Berit


Til Toppen Go down

MS og reiser Empty Re: MS og reiser

Poste  Trippel Man 20 Apr 2009 - 20:10

Hei Berit
Jeg har ikke reist med Lanzareiser, men jeg har vært på Lanzarote mange ganger og bodd på et av de boalternativene de har. Jeg stakk innom hjemmesiden og leste litt for å se hva de hadde å tilby. Ser ut som et fint opplegg det der. Spesielt hvis en reiser i en av de arrangerte gruppeturene. Hørtes nydelig ut med salt- og leirebehandling Smile
Så at du kunne bestille gratis video for å se hva de hadde å tilby, har du gjort det?
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

MS og reiser Empty MS og reiser

Poste  Berit Tir 21 Apr 2009 - 12:18

Jeg har også vært på Lanzarote mange ganger, men har da reist vanlig chartertur. Lanzarote er mitt andre hjemland.

De fleste av Lanzareisers bosteder ligger ved Matagorda i nærheten av flyplassen. De reklamerer med gratis fysiobehandling hvis man har med henvisning fra Norge. Har hørt at behandlingsstedet ligger ved den gamle bydelen, som da blir i den "andre enden" av Puerto del Carmen, i forhold til bostedet. En smule tungvint.
Jeg har snakket med Lanzareiser og siden jeg skal ha med meg en manuell rullestol sier de at det må søkes om plass på flyet, fordi flyet tar med seg bare to rullestoler. Question Question Question To rullestoler er lite med tanke på at den kan legges i sammen.
De har noen for meg merkverdige regler, derfor lurer jeg på om andre har reist med dem og hvordan dette funker.

Berit


Til Toppen Go down

MS og reiser Empty Re: MS og reiser

Poste  Trippel Ons 22 Apr 2009 - 22:02

Enig, dette høres snodig ut. Hadde det vært snakk om elektriske rullestoler med tunge batteripakker skulle jeg forstått det. Det å reklamere med gratis fysioterapi bare man har med rekvisisjon er et billig salgsfremstøt all den tid vi med MS-diagnose får gratis fysioterapi uansett. Også enig med deg i at det blir langt fra Matagorda til gamlebyen. Ser de skriver at alle deres hoteller ligger sentralt plassert i forhold til handlemuligheter, restauranter osv. det er tøys.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

MS og reiser Empty Ut på tur. Av og til sur.

Poste  Inger Johanne Søn 7 Jun 2009 - 15:07

I forrige uke hadde jeg en fin tur til Island. Mange som tror de kjenner meg, blir nokså overrasket over at jeg reiser så lite. Jeg er stadig over grensen til Sverige (i fjor sist) og av og til i København på sånn to-dagers tur. Men ellers reiser jeg lite. Jeg synes jeg nylig var i Kroatia, men det var i 2005. ( Og jeg lurer på om ikke det var samme året jeg sist var i Køben, gitt…)

Jeg liker å se andre kulturer og alt det der, men jeg blir så stressa av å finne fram og ordne ting.

Forrige gang jeg reiste, var det med to venninner som ikke har MS. De var så veldig forståelsesfulle i forhold til gangfunksjonen min. En dag dro vi til ei strand der vi måtte gå til fots et langt stykke for å komme opp igjen. ”Men bare hvis du orker, altså!” Det mente de. Og da jeg vaklet opp siste kneika og inn i bilen, var de fulle av medynk, og da vi kom hjem, lagde de te til meg. Greit det, men innen vannet hadde kokt, var beina mine helt greie igjen, de, i hvert fall til å gå rundt inne i leiligheten med.

Men på flyplassen: Flyplasser er ikke noe OK for meg. Man skal hit og man skal dit, og for hjerner der ”hit” og den motsatte retningen ”dit” fremstår som nesten likt, er ikke det så lett. Og ting går så fort. Plutselig dukker det opp kontroller, skal de ha pass nå eller boardingpass? og - fillern, nå glemte jeg å ta av meg beltet, piiiip, piiip. Hva skal opp i det trauet? Vent på meg, da!

Etterpå var jeg fullstendig utkjørt, og da kunne de heller kjøpt te for meg, men da virket de mest irriterte fordi jeg var så treg.

Nå sitter jeg visst her og henger ut to gode venninner på nettet, og det er slett ikke meningen. Usynlige begrensinger er ikke lette å forstå. Jeg tror jeg selv bommer stort både i forhold til blindhet og angst, for eksempel, for å nevne et par usynlige begrensninger jeg ikke har erfart selv.

Jammen Island? Kommer nå:

Da dro jeg nemlig sammen med folk som enten har MS selv eller som kjenner veldig godt noen med MS. Det var lokallaget mitt som arrangerte turen. Og plutselig var det helt greit å reise.

Jeg tok meg tid til å stå og se på dem som gikk gjennom kontrollen og la ting i trauet. Aha. Sånn, ja. Og ups! han der tok av beltet, det var lurt, enda lurere er det å ikke ha på belte på flytur, det skal jeg huske når vi drar tilbake. Ingen maste på meg så jeg fikk tid til å tenke over ting. Her var det flere som trengte tid eller hjelp.

På et tidspunkt fikk jeg til og med skyve en som trengte det, men som kunne retningen og aksepterte mine problemer med ”hit” versus ”dit”. Forhåpentligvis en win – win-løsning. (Men han ble ganske grundig sjekket i tollen, for i en rullestol kan man gjemme litt av hvert. )


Etter forrige flytur utland var jeg så stressa at jeg overhode ikke kjente trang til å gjenta eksperimentet. Nå tror jeg at jeg har skjønt en del av tegninga, inklusive tax free.

Ellers var det ønskevær. Vi hadde sol, det er dessverre ikke noen selvfølge på Island. Så blåste det litt, og jeg har det absolutt best når lufta ikke står stille. Og det var deilig kjølig luft. Det hadde vært spennende å se hva et treukers opphold i slikt klima hadde gjort med helsa mi. Selv om det hadde regnet.

Forresten badet jeg i varmt, salt gjørmevann (”Den blå lagune”). Akkurat der ble det litt for varmt, så jeg gikk opp et kvarter før jeg måtte. Jeg er av de som blir sigen om jeg blir for varm. Men jeg tror vannet var bra for huden.

De virket flinke på Den blå lagune” til å hjelpe dem i reisefølget som trengte litt støtte når de var uten rullestolen sin. Positivt! ( Noen valgte også å avstå fra å bade. )

Vi reiste en del rundt i buss med norsktalende guide, og det ble mye informasjon på kort tid. Jeg valgte å følge med på alt han sa, siden det var nå jeg var på Island, men den tredje morgenen var jeg glad jeg skulle hjem. Rett etterpå var det pinse, og da satt jeg ”mo spik aleine” og koste meg med å la inntrykk falle på plass.

Dette blir ingen full rapport om fysisk tilrettelegging på turen, siden jeg bare opplevde dette fra observatørsiden, men det var i alle fall heis for rullestol i bussen og annen tilrettelegging. Ingen fikk herpet rullestolen sin på flyet, og rullestolene kom fram til samme bestemmelsessted som oss andre, og samtidig også. Av mitt reisefølge har jeg forstått at det kan være så ymse med det.

Ellers fikk jeg en attest av legen min på at jeg brukte Rivotril, Aerius og Naltrexon og tok med meg disse i originalembalasjen. Men jeg ble ikke spurt om dette i tollen. Hva de hadde gjort med vitaminene mine, der morgen- og kveldsdosene var pakket i tomme pastillposer vet jeg ikke. Jeg satset på at de i verste fall ble konfiskert.

Noen som vet litt mer om sånt? Små hvite piller eller kapsler kan jo uansett være noe helt annet enn det står på boksen så sant det ikke ligger i blisterpakninger…
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

MS og reiser Empty MS & sydentur

Poste  benedicte Tir 19 Jan 2010 - 0:29

er det neon av dere som har hatt noen gode syden opplevelser?
Jeg tenker gjerne steder med god fremkommelighet, lettvindte hoteller..
Både med rullestol, og med "bare" dårlig gange.. Smile

Tenker så smått på årets sommerferie!

kanskje vi kan hjelpe hverandre? Smile

benedicte


Til Toppen Go down

MS og reiser Empty Re: MS og reiser

Poste  benedicte Man 25 Jan 2010 - 0:40

skriver en gang til her jeg... Så det var flere alternativer ovenfor, men ikke noe som passet helt for oss...
Vi er ett par på 21 og 28 år, som øsnker og reise til ett sted som er tilrettelagt... uten å være fullt opp med "seniorgym" og fellesaktiviteter... (ikke ta dere nær av det noen av dere, det er ikke personlig ment.. heller generelt mot de tilbudene som finnes til bevegelseshemmede)

anyone?? Rolling Eyes

benedicte


Til Toppen Go down

MS og reiser Empty Re: MS og reiser

Poste  benedicte Man 25 Jan 2010 - 1:05

Så langt har jeg funnet Albir Playa Hotell i nærheten av Alicante... Ut ifra det jeg finner på internett er det blitt arrangert seniorturer og turer for personer med downs syndrom til dette hotellet.. Det er også beskrevet slik: Av ”Syden”-destinasjoner rundt Middelhavet er Albir et av de beste stedene å
bevege seg for bevegelseshemmede. Meget god fremkommelighet!!! 

benedicte


Til Toppen Go down

MS og reiser Empty Re: MS og reiser

Poste  fru tussi Man 25 Jan 2010 - 13:00

flere av reise byråene har også begynt å beskrive stedene om hvor fremkommelige de er for rullestol eller litt fremkommelig problemer.

Jeg reiser litt og da skriver jeg gjerne en mail til selskapet om jeg lurer på noe MS og reiser Icon_smile og de svarer villig så da kan vi ta de spesifiserte hoppe på turene MS og reiser Icon_cool MS og reiser Icon_biggrin MS og reiser Icon_sunny , kjekt når en har mulighet til å dra på kort varsel, ca 1-2 uker

fru tussi


Til Toppen Go down

MS og reiser Empty Re: MS og reiser

Poste  Inger Johanne Man 25 Jan 2010 - 16:08

Skjønner godt ditt ønske om å unngå seniortilbud.
Selv er jeg 56 og det ville ikke vært noe problem, i hvert fall om det ikke var alltid, men det kan være hyggelig å ha mulighet til å omgås folk med de samme aldersbetingede interesser som en selv.
( Tilståelse: Selv blir jeg litt sliten av og til om det blir veldig mye "fjortis pluss" (som folk på min alder så repektløst kan kalle dem under 30), det blir vel det samme.)

Å tilrettelegge for funksjonhememde og eldre er ikke det samme.


Sist endret av Inger Johanne den Tir 26 Jan 2010 - 0:21, endret 1 gang
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

MS og reiser Empty Re: MS og reiser

Poste  benedicte Man 25 Jan 2010 - 16:47

så fint at dere skjønner "greia"... er masse billig turer på internett nå, så hadde jo vært okei å kunne bestilt der.. Men å ringe selskapet var jo en god løsning... Det enkle er ofte det beste!

Er helt enig om at å tilrettelegge for funksjonshemmede og eldre ikke er det samme, men synes det er mer "ute der" for eldre enn funksjonshemmede..
Men man finner vel om man leter nok!

benedicte


Til Toppen Go down

MS og reiser Empty Sykemelding og syden?

Poste  Marianne Lør 20 Mar 2010 - 13:32

Har noen av dere fått sykemelding for å dra til syden om vinteren Question

Har nettopp kommet hjem fra to uker i varmen og har fått gått turer jeg ikke klarer hjemme, blitt kvitt små symptomer m.m Smile
Er egentlig nødvendig for meg for å bygge opp kroppen i løpet av vinteren. Kaller det behandlingsreise

Men det som var slitsomt var å jobbe inn avspaseringsdager før jeg dro. Kjente at jeg var sliten og brukte lenger tid før jeg orket å begynne med å gå turer. Very Happy
Vel hjemme måtte jeg også ta inn en ekstra dag med en gang og sitter nå og kjenner at jeg ikke fikk den effekten jeg bruker av reisa.

Har jo 5 uker ferie som alle andre (jobber 50%) men med 2 - 3 uker i syden, gamle foreldre som jeg reiser til og slike ting så er det ikke nok.

Det var ikke noe problem å jobbe inn avspaseringsdager før, men nå er det et slit Crying or Very sad

Har dere noen erfaring med dette? Very Happy
Marianne
Marianne


Til Toppen Go down

MS og reiser Empty Re: MS og reiser

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet