MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Donasjon...

+3
Inger Johanne
sarasara
LiseTone
7 posters

Go down

Donasjon... Empty Donasjon...

Poste  LiseTone Ons 18 Mai 2011 - 11:39

Ja da er det gjort, familien snakka med og papirene underskrevet, jeg har donert kroppen min til forskning etter min død, har tenkt fra og til på det i ca 20 år, men det er først nå jeg har gjort noe med det, men nå er alt i orden. Smile
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Donasjon... Empty Re: Donasjon...

Poste  sarasara Ons 18 Mai 2011 - 17:13

Det vil jeg også. Hvor henvender jeg meg hen?

Jeg har bare tenkt at jeg ikke har friske organer, men det er klart at som forskningsobjekt kunne jeg sikkert vært interessant.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Donasjon... Empty Re: Donasjon...

Poste  LiseTone Ons 18 Mai 2011 - 17:18

Du kan ta kontakt med fastlegen din og/eller Universtetet i Oslo, du kan få en e-postadresse av meg en anna dag for den har eg på ei anna maskin og jeg gidder ikke å logge meg på den flere ganger i dag.............
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Donasjon... Empty Re: Donasjon...

Poste  Inger Johanne Ons 18 Mai 2011 - 22:36

... og den som synes det blir litt mye ( vi er forskjellige, kjempebra noen vil det), kan fylle ut donorkort og gi bort en liten nyre eller lunge eller annet man ikke trenger mer når en ikke lever mer. Viktig det også.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Donasjon... Empty Re: Donasjon...

Poste  LiseTone Tor 19 Mai 2011 - 11:37

Det er sant IJ, men det er mange av oss som går på for mye medisiner for å kunne gjøre det.

Her er e-postadressa: k.s.haga@medisin.uio.no



Sist endret av LiseTone den Tor 19 Mai 2011 - 17:08, endret 1 gang
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Donasjon... Empty Re: Donasjon...

Poste  sarasara Tor 19 Mai 2011 - 16:41

Tusen takk Lise Tone, da har jeg sendt inn en melding og bedt om å få tilsendt papirer og det som trengs.

Ingen tør å bruke organer fra en som har MS. Men vi bør vel gå ut i fra at vi er interessante å forske på?
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Donasjon... Empty Re: Donasjon...

Poste  LiseTone Tor 19 Mai 2011 - 16:59

Ja, vi er vell sammensatt som andre (trur eg) så for legestudenter kanskje eller dem kan studere meg den som vil, bare eg blir behandla med respekt, slik som eg behandla døde folk, den tia eg var i jobb, jeg sa ja til at dem eventuelt kan behalde organer fra meg også og forske videre på, untatt øynene (ja, jeg vet at jeg er rar, men øynene vil jeg ha med meg i grava).
Også vil jeg ikke kremeres, dem vil helst gjøre det, fordi vi blir balsamert, så da måtte jeg kontakte kyrkjelydskontoret i bygda her og høre med dem om det var i orden, og det var det, det er ikke plassmangel på kyrkjegarden her i bygda.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Donasjon... Empty Re: Donasjon...

Poste  Melles Tor 19 Mai 2011 - 18:40

Blir litt i overkant for meg dette her... og jeg er ikke så sikker på hvordan barna mine (langt oppe i tenårene) ville taklet det om jeg begynte å snakke om dette... Nei, jeg er nok ikke der. På den andre siden synes jeg jo det er verdifullt at noen vil.
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Donasjon... Empty Re: Donasjon...

Poste  LiseTone Tor 19 Mai 2011 - 18:48

Min mor likte det ikke "jeg er glad jeg går bort før deg " sa hun.
Og det føles litt"makabert" når en tar de telefonene og fyller ut det skjemaet, men det må bare gjøres sa hun på kyrkjekontoret til meg, og legen min var redd for at eg hadde tenkt å ta livet mitt. Dette var rett før påske "ta det med ro, jeg har ikke tenkt å gjøre noe langfredag" sa jeg.
Jeg er bare 44år, men dette har jeg tenkt på i 20år, da en pasient der jeg jobba hadde gjort det, så fint gjort dette var da husker jeg at jeg tenkte.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Donasjon... Empty Re: Donasjon...

Poste  Trippel Fre 20 Mai 2011 - 0:50

Det er ikke helt sant at de ikke vil ha organer fra oss med MS. Har spurt og der var svaret: Ja, takk. Tror nok jeg heller vil gi bort organer enn å donere hele kroppen til forskning. Skjønner godt verdien av begge deler, men vil at mine hornhinner, nyrer og lever kan komme noen andre til nytte. Håper bare at jeg selv rekker å slite ut alt sammen innen den tid. Very Happy Shocked I love you cheers
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Donasjon... Empty Re: Donasjon...

Poste  Julestjerne Lør 28 Mai 2011 - 1:27

Helt riktig Trippel. Jeg er donor, og de vil ha alle organer vi vil avse. Selv med MS.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Donasjon... Empty Re: Donasjon...

Poste  Lierdama Lør 28 Mai 2011 - 23:02

Mannen min og jeg (som er hverandres nærmeste pårørende) er enige om å donere.
Hvis noen kan bruke noen deler av meg når jeg er død så vær-så-god: jeg har ikke bruk for dem lenger.
Hvor viktig er det å ha donorkort?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Donasjon... Empty Re: Donasjon...

Poste  Inger Johanne Lør 28 Mai 2011 - 23:44

Skal donorkortet fungere, må du ha det langt framme i lommeboka så de ser det på sykehuset før det er for seint. For skjer det noe med deg, så er det ikke sikkert det første din kjære tenker på, er at noen må få organene dine, om dere har snakket aldri så mye om det.
Det skulle være lagt inn på journalene våre på sykehuset, så det spratt opp en opplysning med en gang de åpnet den. Hvorfor i all verden er det ikke det?
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Donasjon... Empty Re: Donasjon...

Poste  Julestjerne Man 30 Mai 2011 - 0:11

Det var jo en fantastisk ide Inger Johanne. Very Happy Kan du ikke ta den videre til.......ehh... "noen?" Det er jo, som du påpeker, slett ikke sikkert at noen kommer på at donorkort finnes i lommeboken.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Donasjon... Empty Re: Donasjon...

Poste  Lierdama Man 30 Mai 2011 - 13:25

Jeg mener å ha hørt at pårørende blir spurt om mulighet for å donere organer ganske kjapt etter et dødsfall, stemmer ikke det?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Donasjon... Empty Re: Donasjon...

Poste  LiseTone Man 30 Mai 2011 - 14:23

Det kommer an på legene, det er mange som gruer seg for å spørre.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Donasjon... Empty Re: Donasjon...

Poste  Julestjerne Tir 31 Mai 2011 - 0:31

Jeg mistet min bror på 20 år i en motorsykkelulykke. Vi ble spurt forholdsvis raskt etterpå ang donasjon. Siden det aldri hadde vært snakket om i min familie noen gang - var vi skeptiske.

Når alt roet seg, og vi fikk tenkt oss om ville vi nok ha sagt ja.

Dette har ført til at flere i min fam som har tatt dette opp med sine pårørend. Deretter ble donorkort med underskrifter av nære pårørende fremskaffet, og vi er nå donorer.

Dette er noe jeg oppfordrer alle til å ta opp til vurdering.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Donasjon... Empty Re: Donasjon...

Poste  Lierdama Tir 31 Mai 2011 - 9:33

Noen ganger har pårørende nok med å ta inn over seg det som har skjedd og donasjon må gå i en fei.
Kjempesmart med donorkort i lommeboka.
Får man dem på apotek, legekontor og/eller andre steder?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Donasjon... Empty Re: Donasjon...

Poste  Julestjerne Tir 31 Mai 2011 - 12:25

Jeg fikk mitt på blodbanken, men tror de har de på apotekene rundt om. Very Happy
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Donasjon... Empty Re: Donasjon...

Poste  LiseTone Tir 31 Mai 2011 - 12:30

Og på legekontor.............
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Donasjon... Empty Re: Donasjon...

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet