MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Rettigheter

5 posters

Go down

Rettigheter Empty Rettigheter

Poste  Snusen Man 23 Aug 2010 - 22:27

Hei ett spm. Jeg jobber 50 % stilling. Har aldri jobbet 100%,men før MS diagnosen,så jobbet jeg så mye ekstra jeg kunne.
Da jeg for 3 år siden fikk diagnosen,var jeg mye syk. Hadde mange attacker det første året. Og da mye sykemeldt.
Så ble jeg gravid året etter,og var veldig frisk. Har nå en liten sønn,og begynnt i jobb igjen. Kjenner at jeg er veldig sliten,men koser meg også på jobben. Økonomisk så går det ikke så bra. Er gift, så vi har to inntekter. Men siden jeg ikke har utdannelse, så er lønnen så som så. Mye faller på mannen min.
Kan si at jeg har fått redusert yrkesaktivitet,og dermed manglende inntekt. Før kunne jeg jo ta en del ekstra vakter.
Sliter med fatigue,og dermed stopper det arbeidslysten. Og da holder det med å jobbe 50 %. Har jo trossalt en liten å ta meg av også.

Vet dere om jeg har krav på noe ytelser fra NAV i tilegg til jobben,siden jeg har fått MS, og dermed redusert arbeidsaktivitet? Finner ingen skjemaer på NAV som stemmer med min situasjon. Virker som man må ha vært i 100 % stilling, og hvis da man må redusere arbeidsituasjonen,så kan man få resten i ytelse,som f.eks uførepensjon.
Psykologen til mamma mente nemlig at jeg kanskje hadde krav på noe,siden jeg hadde fått MS,og dermed ikke kunne jobbe som mye,som jeg hadde ønsket. Før når jeg kunne jobbe mer,var jo min økonomiske situasjon mye bedre.

Noen som vet?
Idea confused

Snusen


Til Toppen Go down

Rettigheter Empty Re: Rettigheter

Poste  ELSY Man 23 Aug 2010 - 23:25

Det er dette som er så skummelt med å ikke ha full (100%) fast stilling, men redusert brøk og jobbe masse i tillegg. Da blir det problemer ved sykdom, eller arbeidsledighet.

Men det spørs litt hvor gammel du er.

Det er noe som heter "Ung ufør" hvis du blir 100% ufør, og da er det spesielle regler som gjelder.

Sjekk sidene til NAV eller ring dem og spør.

ELSY


Til Toppen Go down

Rettigheter Empty Re: Rettigheter

Poste  sol Man 23 Aug 2010 - 23:34

Hei

Da jeg jobbet ,hadde jeg 50% fast stilling,da jeg ikke klarte å øke stillingen, etter å ha prøvd meg å jobbe mer , ble jeg 50% ufør

sol


Til Toppen Go down

Rettigheter Empty Re: Rettigheter

Poste  Trippel Tir 24 Aug 2010 - 2:05

Hei Snusen
Alder kan være en avgjørende faktor her. Er du under 26? NAV betaler ut penger til de som er arbeidsledige, under attføring eller trygdet. Jeg kan ikke se at du passer i noen av disse "båsene" ettersom du ikke er uføretrygdet. Har du snakket med lege/nevrolog om dette? All den tid du føler deg for syk til å jobbe 100% eller i det minste like mye som du gjorde før du ble syk skulle jeg tro du burde sende en søknad om trygd i 50%. Men dette er det andre som kan mye mer om og som du bør ta kontakt med. NAV, nevrolog/fastlege og sosionomen hos MS-forbundet. Jeg vet ikke om du er medlem? Du kan sikkert slå på tråden til henne, så vil hun i hvertfall kunne gi deg noen gode råd om hvem du bør snakke med.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Rettigheter Empty Re: Rettigheter

Poste  Snusen Tir 24 Aug 2010 - 16:08

Takker for svar. Har tenkt å snakke med legen min ang.det. Får se om han vet om noe. Men er redd,det blir som det er.. Sad
Jeg er 32,så det er ikke lengre ung ufør..,,hvilket er litt rart, siden man er ung når man er 32 Laughing


Ja skulle absolutt hatt mer prosent stilling da jeg ble syk...Man faller midt i mellom. Føler også at man ikke er syk nok,for å få hjelp...
No

Snusen


Til Toppen Go down

Rettigheter Empty Re: Rettigheter

Poste  Snusen Tir 24 Aug 2010 - 16:12

Du SOL,mente du at du ble 50% ufør, fra de 50% du hadde fra før? Eller fikk du i tilegg til de 50 % du jobbet, en uførepensjon? Idea

Snusen


Til Toppen Go down

Rettigheter Empty Re: Rettigheter

Poste  sol Tir 24 Aug 2010 - 17:19

Hei Snusen

Jeg ble 50% ufør fordi jeg ikke klarte å komme meg ut i mer jobb enn de 50% , men da jeg ikke klarte å jobbe de 50%,ble jeg 75% ufør ,ett par år etter det måtte jeg slutte helt da jeg ikke klarte å jobbe 25% engang.Det va kjedelig. Håper det ordner seg for deg Very Happy

sol


Til Toppen Go down

Rettigheter Empty Re: Rettigheter

Poste  Julestjerne Ons 25 Aug 2010 - 0:26

Dette bør du snakke med nav om. Ring å få en time hos en saksbehandler. Du har jo en timeliste hos arbeidsgiver å vise til, og den forteller jo at du orket å jobbe mere før. Hvis ikke slik en finnes, tilbake i tid, så vil jo inntekten din vise dette.

Jeg tror absolutt at du har noe å hente her. Fks 50% arbeidsavklaringspenger og 50 % jobb. De kan regne ut hvor mye du ville ha tjent hvis du hadde vært frisk.

Ikke vent med å ta kontakt. Mad Very Happy
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Rettigheter Empty Re: Rettigheter

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet