MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Nummen i huden

+5
Marianne
Lierdama
Inger Johanne
Trippel
Musselin
9 posters

Go down

Nummen i huden Empty Nummen i huden

Poste  Musselin Tir 25 Mai 2010 - 22:13

Jeg har kjent at jeg er nummen bak på hoften, så forran på leggen og nå framsiden av låret. Kommet i løpe av tre dager. Kjenner at jeg tar der men følelsen er ikke slik den skal. Kan klype og klø uten at det gjør vondt. Har ikke problemer med å gå eller slikt. Men hva er dette da, er det andre som har det slik eller har hatt det. Lett måte å si det på, kjennes ut som jeg er lett bedøvet Nummen i huden Icon_pale .

Dette skremmer meg da Nummen i huden Icon_eek . Har for en mnd siden begynt på Extavia, kan det ha noe med det å gjøre?

Musselin


Til Toppen Go down

Nummen i huden Empty Re: Nummen i huden

Poste  Trippel Ons 26 Mai 2010 - 1:33

Hei Musselin. Ta kontakt med nevrologen med en gang. Kan være en bivirkning av Extavia, men det kan også være at Extavia ikke passer for deg og at den nå er i ferd med å utløse et schub.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Nummen i huden Empty Re: Nummen i huden

Poste  Inger Johanne Ons 26 Mai 2010 - 23:21

.. eller at medisinen bare ikke virker godt nok til å beskytte mot skub.
Og så støtter jeg Trippel, kom deg til nevrolog.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Nummen i huden Empty Re: Nummen i huden

Poste  Lierdama Tor 27 Mai 2010 - 18:38

Nei, det er ikke bare du som opplever dette, Musselin.
Blir spennende å høre hva nevrologen din sier.

Har ikke oppsøkt lege pga dette selv, for det har som regel har det gått over etter en tid.
Akkurat nå har jeg det i 1 (en eneste) tå, vært sånn i noen dager og den kjennes helt "kald" inni.
Mulig at jeg burde snakket med nevrolog, men føler meg ikke velkommen der (heller uønsket) og dermed er terskelen enda høyere.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Nummen i huden Empty Re: Nummen i huden

Poste  Musselin Tor 27 Mai 2010 - 23:22

Hei.

Har nå snakket med MS sykepleier som igjen snakket med nevrologen som var på jobb, som igjen tok kontak men overlegen på nevrologisk, som er min nevrolog. Det er nok et schub, dei ville se det litt ann, blir jeg verre så måtte jeg ringe tilbake og om det ikke roet seg ut i neste uke...... Nummen i huden Icon_rolleyes

Har det i hele venste siden nå fra livet og helt ned i tåspissen. Har ikke problemer med å gå eller balansen, så jeg håper medisinen bremser dette da. Hos meg kjenns det ut som bedøvelsen etter et tannlegebesøk, blir varm og så prikker det og jeg blir kald.

Men heldigvis fungerer hendene mine slik at jeg kan gå litt på jobb.
Nevrologen sa at jeg hadde den snille typen av MS, men jeg begynner å lure nå da....på to år så er dette det 5 anfallet for meg da Nummen i huden Icon_cry

Men får se det posetivet i det også da....kjenner ikke noen når jeg setter sprøyta nå da Nummen i huden Icon_lol dte svir ikke en gang Nummen i huden Lol

Musselin


Til Toppen Go down

Nummen i huden Empty Re: Nummen i huden

Poste  Trippel Fre 28 Mai 2010 - 3:26

Høres ut for meg som du trenger en runde med Solu-Medrol. Bedre å stoppe/begrense så fort som mulig enn å måtte slite med ettervirkninger i lengre tid. Men kanskje medisinen du setter hver dag kan gjøre jobben?

For å være helt ærlig så tviler jeg på det. Den er ikke noe akkutt middel, men et middel som skal hindre utbrudd av schub. Når så utbruddet alikevel kommer, trenger man akkutt-medisin. Håper virkelig at du ikke er for tålmodig. Tenk for en deilig tid vi har fremfor oss nå, da vil du vel være friskest mulig å få så mye ut av sommeren du bare kan. Ikke slå deg til ro for lenge med legenes ønske om å "se det an".
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Nummen i huden Empty Re: Nummen i huden

Poste  Musselin Fre 28 Mai 2010 - 9:27

Hei.

Jeg er ikke den som er mest tolmodig i denne sammenhengen. Hvilke ettervirkninger kan en få da, jeg er fersk i denne sykdommen. Kjenner at jeg er mere sliten enn vanlig, men har ikke så mye smerter da. Slik at det er sagt så tåler jeg ganske mye smerter. Men har det ikke endrett seg til mandag så ringer jeg igjen, det er sikkert...

Takk for gode råd fra alle sammen Nummen i huden Icon_smile

Musselin


Til Toppen Go down

Nummen i huden Empty Re: Nummen i huden

Poste  Marianne Fre 28 Mai 2010 - 12:08

Hei

Jeg syns du skal ta det med ro noen dager og ikke jobbe. Har også sånn av og til i mer eller mindre grad. Tror det er et schub som prøver seg og jeg tar det som et tegn på å stikke nesa i en bok og ta livet med ro.
Det har faktisk trekt seg tilbake hver gang, men jeg har tatt Betaferon i mange år, kan være det som holder schub tilbake.
Uansett tror jeg vi bør roe ned litt når symptomer trenger på og la kroppen komme seg i fred og ro. Smile Smile
Marianne
Marianne


Til Toppen Go down

Nummen i huden Empty Re: Nummen i huden

Poste  Musselin Fre 28 Mai 2010 - 13:29

Nå er det helg og jeg skal bare slappe av og kose meg Nummen i huden Icon_biggrin
Marianne, hvor lenge pleier du å ha det?

Er litt usikker på ting, noen sier at en skal leve normalt mens andre sier at en skal ta det med ro? Jeg har ikke ro i ræva og liker å ha mangen utfordringer på gang hele tiden.....Jo mere jeg har å henge fingrene i jo bedre, men kjenner at jeg ikke klarer det tempoet som jeg har hatt nå lengre, så det er vel et tegn på at jeg MÅ roe ned....sukk.. Nummen i huden Icon_basketball

Musselin


Til Toppen Go down

Nummen i huden Empty Re: Nummen i huden

Poste  Marianne Fre 28 Mai 2010 - 22:34

Hvor lenge det varer er fra en liten stund til en dag, to? Kjenner ikke etter bestandig. Embarassed Men har ikke kjent noe på så store områder som du har nå på lenge.
Tenker mest at " ops, nå må jeg ta det med ro".

Nei vi skal ikke sette oss ned, men finne den rette balanse mellom aktivitet og hvile. Noe som jeg strever med enda etter 10 - 12 år Wink
Noen sa til meg at "du har bare lov å bruke 80% av energien". Er sikkert ikke så galt egentlig.

Men det er ikke så lett å leve et normalt liv og i tillegg legge inn tid til å hvile og ta livet med ro når man ikke har gjort det før og er aktiv av natur.
Men å ha en lavere grense for egenmelding av og til, tvinge seg til å være passiv med nesa i en bok, en film på tv, gjøre hobbyting for selg selv, sitte i ro i hagen, skogen e,l....

Er blitt en ting som er viktig for min ms og av og til må planlegges på lik linje som aktive ting.
Huske å sette det på planene for dagen, spesielt når kroppen sier i fra som nå Crying or Very sad
Det har hjulpet meg, men vi er alle forskjellige akkurat som MSen vår er forskjellig.
Marianne
Marianne


Til Toppen Go down

Nummen i huden Empty Re: Nummen i huden

Poste  Marianne Fre 28 Mai 2010 - 22:35

Glemte å si: Kos deg i helga og slapp av, la andre gjøre arbeidet og vær til pynt du Very Happy Very Happy
Marianne
Marianne


Til Toppen Go down

Nummen i huden Empty Re: Nummen i huden

Poste  Musselin Søn 30 Mai 2010 - 22:21

Hei igjen og håper at alle har hatt en fin helg.

Har ikke blitt bedre, men heller ikke verre i den forstand. Verker litt der jeg er nummen, ikke store smerter men murrende verk....
Har også vert veldig trøtt og sliten hele helgen, kjenner at det er noe som ikke er helt bra ja......

Får se hva som skjer i løpe av dagen i morgen, tror jeg skal ta en tlf til nvrologen igjen jeg, men så har dere meg igjen, jeg har ikke tid til dette, har så mye å gjør etter jobb, fisøren med jentungen på tirsdag, trening av fotball jentene mine tirsdag, fotball kamp på torsdag, fotball cup på lørdag(fotball jentene mine er noe av det mest verdifulle jeg har på fritiden min), barnedåp på søndag. Oi har jo tre ledige dager denne uke. Tid for avslapping Nummen i huden Icon_smile

Musselin


Til Toppen Go down

Nummen i huden Empty Re: Nummen i huden

Poste  Musselin Man 14 Jun 2010 - 17:35

Er nummen enda, har vert inne til nevrologisk undersøkelse.......Ville ta ny MR av ryggen min, ellers så skulle vi se det an, ville ikke sette meg på kortison da dette har hatt liten effekt tidligere, mere bivirkningr en det har hjulpet....

Så her går jeg da og ikke kjenner smerter i huden i halve meg, men dunker jeg meg, eller får belastning gjør det vondere enn vanlig, er merkelig smerte.....
Nå er jeg sikkelig lei Nummen i huden Icon_mad ....hver gang jeg får attakk så varer de jo så himla lenge......hadde synsnervebetennelse i 10 mnd før den var helt borte.....tror jeg klikker Nummen i huden Icon_evil

Musselin


Til Toppen Go down

Nummen i huden Empty Re: Nummen i huden

Poste  Melles Man 14 Jun 2010 - 18:00

Vet ikke om det er noen særlig trøst, men det må da være bedre å være nummen enn å være fullstendig overømfintlig i huden?
Jeg tåler ikke at noen tar på bena mine, og sånn har jeg være i mange år... Restsymptomer sier nevrologen... Nummen i huden Confused
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Nummen i huden Empty Re: Nummen i huden

Poste  Musselin Man 14 Jun 2010 - 23:34

Huff det høres ikke noe godt ut.....
Jeg er ganske ny med MS og det føles så urettferdig, har ikke vent meg til alt dette som skjer med meg..... Nummen i huden Icon_eek

Musselin


Til Toppen Go down

Nummen i huden Empty Re: Nummen i huden

Poste  Musselin Ons 8 Sep 2010 - 9:50

Hei.

Nå er det borte Smile

Det tok sin tid dette, men bra at det er borte, kroppen har kjempet med det selv. Tok nye MR bilde av ryggen, det toppe jo alt da, jo da jeg har prolaps også, kan vel ikke får det bedre da vel......sukk...
men det kan gjøres noe med.

Så lenge lammelsen er borte så er det bra.....
Takk for svar og forslag Very Happy

Musselin cheers

Musselin


Til Toppen Go down

Nummen i huden Empty Re: Nummen i huden

Poste  Trippel Lør 11 Sep 2010 - 16:50

Hei Musselin
Så godt at det nå er borte! Du kan nok få føling med dette igjen. Spesielt dersom du er overarbeidet, sliten eller har en infeksjon et annet sted i kroppen. Men, det fine er at det da går relativt fort over, bare du lytter til kroppen og steller pent med den en tid. Hus, det er den eneste du har og du får ingen ny uansett hvor mye galt det er med den. Very Happy
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Nummen i huden Empty Re: Nummen i huden

Poste  Inger Johanne Tor 16 Sep 2010 - 18:13

Nå har jeg vært nummen i fingertuppene, rundt munnen og litt på tungen. Det roer seg når jeg stresser ned og dukker opp igjen eller forsterkes når stresset kommer. Jeg slapper av så godt jeg kan og legger med tidlig. Pleier vanligvis å ta noe som roer nervesystemet og gir bedre søvn ca hver 14. dag, men nå har jeg tatt det tre dager i strekk.

Jeg kjenner kroppen min så godt etter hvert at jeg vet hva som må til. Ellers tror jeg jeg vil få et attakk. Kanskje er dette et attakk også, men da skal jeg tyne det så lite, så lite som mulig.

Så har vi NAV og Livet og alle som ikke kan forventes å vite at jeg skal bæres på hendene akkurat nå... Ikke lett. Så har jeg andre gode hjelpere. Takk for dem.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Nummen i huden Empty Re: Nummen i huden

Poste  Lierdama Fre 17 Sep 2010 - 10:03

Bra du kan tyde signalene som kroppen sender, IJ.
Pass på at du tar konsekvensene: er det senket fart og aktivitet som skal til må du gjøre det.
Det må da være andre som kan ta vare på Livet (i hvert fall innimellom) også.
Ta vare på deg selv og sett de grensene du trenger, de er det bare du som vet hvor går.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Nummen i huden Empty Re: Nummen i huden

Poste  Koala Fre 17 Sep 2010 - 15:22

Jeg startet sykdommen med slik nummenhet, først i ene beinet, to mnd senere i det andre og nå 5mnd etter kom det i fingertuppene, så håndflaten og nå begge hendene. Fikk diagnosen i juni og begynte med Extavia nå i september. Tok det opp både med nevrologen og ms-sykepleier og de sa at det nok ikke var nytt atakk men variasjoner over "samme tema", mens et nytt atakk ville være merkbart verre, enten synet eller lammelser el.l. Beskrev trøtthet som gjorde meg helt nummen i hele kroppen, hodet inkludert, og han sa at med full jobb og tre små (nettopp ferdig med barselperm.) så var jo ikke det helt unormalt og ikke nødvendigvis pga.ms. Men, sa han, det er ikke farlig med den trøttheten. Den gjør deg ikke sykere i ms`n, og det synes jeg er godt å vite. Så jeg gjør det jeg pleier og tar en strekk på senga i 10 min når jeg blir helt skutt.

Koala


Til Toppen Go down

Nummen i huden Empty Re: Nummen i huden

Poste  sigridkd Ons 15 Des 2010 - 15:53

dette er da vel ganske klassiske ms symptomer, er det ikke ? sensoriske forstyrrelser ?

dette er det jeg pleier å få når jeg en sjelden gang merker ms'en. har til tider hatt et skille midt på kroppen der halve kroppen har vært slik nummen. merkelig.... som en blyantstrek midt nedover kroppen der ene siden er helt normal og andre siden er "litt borte". det har alltid forsvunnet etter noen uker og det gjør det nok med deg også.

er glad disse sensoriske plagene er det jeg har og at ikke jeg har mer alvorlige funksjonsnedsettelser.

hvordan er det med deg nå ?

sigridkd


Til Toppen Go down

Nummen i huden Empty Re: Nummen i huden

Poste  Trippel Ons 15 Des 2010 - 20:34

Jo, det stemmer nok det. Sensoriske forstyrrelser er vanlig ved MS og hos de aller fleste går de tilbake. Men hos noen kan de bli "restsymptomer", ved at følelsene ikke helt kommer på plass. Hos noen få kommer ikke følelsene tilbake.

Selv om det kan ta lang tid, vil kroppen forsøke å hele seg selv. Problemet er at man kan få føling med disse symptomene ved stress, infeksjon og nytt schub.


Sist endret av Trippel den Fre 17 Des 2010 - 1:28, endret 1 gang
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Nummen i huden Empty Re: Nummen i huden

Poste  Lierdama Ons 15 Des 2010 - 20:53

Skriver under på at nummenheten merkes ved stress.
I disse førjulstider er mye å tenke på, planlegg og gjøre: resultatet for meg er numne fingre (mest) og noen gang i hele armene.

Men det rar er at dette bare er om natten, våkner faktisk av det.
Hvorfor kommer det når jeg slapper av, mon tro?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Nummen i huden Empty Re: Nummen i huden

Poste  Trippel Fre 17 Des 2010 - 1:35

Hei Lierdama Hvordan står det til med hodeputa og nakken? Ikke all nummenhet kommer fra MS'n. Kan være du er stiv i nakken av arbeidet du gjør å dagtid og at hodeputa forsterker dette. Stramme muskler i nakken og skuldrene kan nok også gi nummenhet i armer og fingre. Forsøk med høyere eller lavere hodepute og se om det skjer en forbedring. Lykke til og ta det med ro.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Nummen i huden Empty Re: Nummen i huden

Poste  Sussi Fre 17 Des 2010 - 19:23

Ikke en dag uten nummenhet, sitring, prikking, kramper og/eller klemmefølelse i bena/foten/tærne - har hatt restsymptomer i seks år, jeg affraid Vet ikke hvordan det hadde vært uten Neurontin 6 x 300 mg i døgnet, men ikke godt tror jeg..

Men det er rart hvordan man venner seg til ting. Jeg har også mest vondt når jeg slapper av og merker ikke så mye til symptomene når jeg er opptatt med noe. Tror det er fordi jeg da retter oppmerksomheten mot noe annet enn smertene og "glemmer" dem litt bort.. Så det er deilig å slappe av, men ikke hele tiden Very Happy
Sussi
Sussi


Til Toppen Go down

Nummen i huden Empty Re: Nummen i huden

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet