MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA)

+6
Olav Østvold
Lierdama
sarasara
Inger Johanne
LiseTone
Milla
10 posters

Side 2 av 2 Previous  1, 2

Go down

Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA) - Page 2 Empty Re: Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA)

Poste  LiseTone Ons 17 Mar 2010 - 14:53

Kommunen få100 000 tusen fra staten første året en har BPA 50 000 andre og tredje året som er øremerket deg og så er det 50 000 som er baka inn i potten som kommuna får, så jeg skjønner ikke at en har lov til å ta egenbetaling jeg, dette burde du sjekke.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA) - Page 2 Empty Re: Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA)

Poste  Moostar Ons 17 Mar 2010 - 15:12

Ser vi bor i samme fylke, men kanskje det er forskjellige regler fra kommune til kommune. her er link til siden jeg fant med opplysninger om bpa http://www.vestre-toten.kommune.no/e-services/e-serdes.nsf/kipWebServicesAlfabetically/E360895CE6D60A73C1256CE5002FF0BA?OpenDocument
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA) - Page 2 Empty Re: Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA)

Poste  LiseTone Ons 17 Mar 2010 - 15:44

Ja, jeg ser dette og det er rart, spør hvor pengene går som kommer inn i støtte fra staten, jeg har i det siste gått rett på ordføraren med diverse spørsmål, gjør det du og... Se linken tlf fra ordføraren nede på kafeen.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA) - Page 2 Empty BPA

Poste  Hilde Tor 18 Mar 2010 - 0:10

I kommunen der jeg bor, blir en del av timene jeg har til assistent, definert som hjemmehjelp.
Det kan de ta betalt for.
Men de første åra da de hadde refusjon fra staten, betalte jeg ingenting.
Nå betaler jeg 1500 i måneden.
Hilde

Hilde


Til Toppen Go down

Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA) - Page 2 Empty Re: Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA)

Poste  LiseTone Tor 18 Mar 2010 - 12:33

Men kommunen får da fra staten nå også, men det er baka inn i den samla potten, ikke gi dere på dette. Evil or Very Mad
Og jeg vet Hilde at så mange timer som blir definert som hjemmehjelp hos deg, det hadde du ikke fått som hjemmehjelp ellers, nei , det er kommuna som utnytter deg , og TENER på deg, si ifra!"!!!!
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA) - Page 2 Empty BPA

Poste  Hilde Tor 18 Mar 2010 - 20:30

Kommunen får bare stimuleringstilskudd de første 3 årene,(jeg tror det er 3) Deretter tas det sikte på at midlene skal bli lagt inn i inntektssystemet. De er da ikke øremerket meg, BPA må kjempe om midlene som gis til alle formål i kommunen.

Jeg er enig i at jeg tror jeg hadde fått mye mindre hjemmehjelp, men 1500 i mnd er bare 10 timer hjemmehjelp.
Timeprisen er 150 (tror jeg) Jeg betaler maks pris i kommunen.

Hilde

Hilde


Til Toppen Go down

Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA) - Page 2 Empty Re: Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA)

Poste  LiseTone Tor 18 Mar 2010 - 20:35

Men da får jo kommunen pengene da jo Rolling Eyes
Se på hva jeg skrev på forige innlegg!!!!!!!
Jeg hadde ikke gitt meg på tørre møkka, det var kommunen her som fortalde meg det. Og 1 500 i mnd , det er 18 000 dem lurer fra deg, jeg syns dere gir dere for lett jeg. Evil or Very Mad
Og stort sett alle som har BPA er uføre Shocked
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA) - Page 2 Empty BPA

Poste  Olav Østvold Tir 6 Jul 2010 - 18:05

I sosialtjenesteloven §4-3 står det "De som ikke kan dra omsorg for seg selv, eller som er helt avhengig av praktisk eller personlig hjelp for å greie daglilivets gjøremål, har krav på hjelp etter §4-2 bokstav a-d"

Jeg fikk først tilbud om støttekontakt, men klaga da det ikke var det jeg hadde behov for og fikk BPA.

Her har jeg forresten kopiert mesteparten av kapittel 4. Nyttig lesing. Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA) - Page 2 Icon_cool


§ 4-1. Opplysning, råd og veiledning.

Sosialtjenesten skal gi opplysning, råd og veiledning som kan bidra til å løse eller forebygge sosiale problemer.
Kan sosialtjenesten ikke selv gi slik hjelp, skal den så vidt mulig sørge for at andre gjør det.


§ 4-2. Tjenester.

De sosiale tjenester skal omfatte
a)praktisk bistand og opplæring, herunder brukerstyrt personlig assistanse,
til dem som har et særlig hjelpebehov på grunn av sykdom, funksjonshemming, alder eller av andre årsaker,

b)avlastningstiltak for personer og familier som har et særlig tyngende
omsorgsarbeid,

c)støttekontakt for personer og familier som har behov for dette på grunn
av funksjonshemming, alder eller sosiale problemer,

d)plass i institusjon eller bolig med heldøgns omsorgstjenester til dem
som har behov for det på grunn av funksjonshemming, alder eller av andre årsaker,

e)lønn til personer som har et særlig tyngende omsorgsarbeid.

Endret ved lov 14 april 2000 nr. 32 (i kraft 1 mai 2000 iflg. res. 14 april 2000 nr. 326).



§ 4-3. Hjelp til dem som ikke kan dra omsorg for seg selv.

De som ikke kan dra omsorg for seg selv, eller som er helt avhengig av praktisk eller personlig hjelp for å
greie dagliglivets gjøremål, har krav på hjelp etter § 4-2 bokstav a-d.


§ 4-3a. Rett til individuell plan

Den som har behov for langvarige og koordinerte tjenester, har rett til å få utarbeidet individuell plan.
Planen skal utformes i samarbeid med brukeren, jf. § 8-4.

Sosialtjenesten i kommunen skal samarbeide med andre tjenesteytere om planen for å bidra til et helhetlig tilbud
for den det gjelder.

Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om hvem rettigheten gjelder for, og om planens innhold.

Tilføyd ved lov 28 nov 2003 nr. 99 (i kraft 1 jan 2004 iflg. res. 28 nov 2003 nr. 1403).



Så kan dere melde dere på mitt liv konferansen, http://www.nhf.no/index.asp?mal=3&id=70591


  • Paneldebatt med politikere og kampanjens ledere
  • Torbjørn Jagland, generalsekretær i Europarådet
  • Sunniva Ørstavik, likestillings- og diskrimineringsombud
  • Ny rapport om kommunenes holdninger og praksis vedrørende BPA
Så stå på krava. Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA) - Page 2 Icon_cheers
Olav Østvold
Olav Østvold


Til Toppen Go down

Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA) - Page 2 Empty Re: Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA)

Poste  Trippel Tir 6 Jul 2010 - 20:58

Takk for matnyttig lesing Olav. Håper det er mange som har anledning til å møte opp på Oslo Plaza den 27. september.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA) - Page 2 Empty Re: Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA)

Poste  LiseTone Ons 3 Nov 2010 - 13:01

Skriv under på denne sånn at vi ikke mister denne ordningen Twisted Evil
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA) - Page 2 Empty Re: Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA)

Poste  Moostar Tor 17 Feb 2011 - 15:52

Etter å ha vært på MSSenteret i Hakadal før jul (som forresten var et veldig bra opphold Very Happy ), ble det satt igang tiltak for IP - og anbefalt at jeg skulle søke på BPA.
Har ei søt jente fra kommunen som nå er min hovedkontakt som hjelper meg litt med alt fra hva slags rettigheter jeg har til skriving av søknader.

Sitter nå med skjema for søknad om BPA og hjemmehjelp, som jeg skal skrive en egen begrunnelse til hvorfor jeg har behov for det.
(tenkte jeg også skulle søke om hjemmehjelp i den perioden det tar før jeg får BPA, så får jeg ihvertfall avlastning på noen punkter).

Men lurer litt på hvordan jeg skal formulere meg og hva slags begrunnelser jeg skal skrive - for å virkelig få dem til å forstå at jeg veeeeldig trenger BPA? Hva skrev dere, kan dere gi meg noen tips?
Og hvor mange timer pr uke er det vanlig/får man BPA?
Er det behovsprøvd -. og får man det antall timer pr uke man søker om?

Hjeeeelp, please Rolling Eyes
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA) - Page 2 Empty Re: Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA)

Poste  LiseTone Lør 19 Feb 2011 - 13:53

Jeg husker ikke hva som ble skrevet, dessverre det er over 10år siden jeg fikk, jeg fikk mye mere timer en det jeg hadde/har behov for, pr i dag har eg 8 t pr veke, pass på at du fra dag en at det er du som er sjefen og ikke asistenten, det er noen som kan være sjefete, og det er vanskelig og "få" igjen etter ei stund, DU er arbeidsgiveren, husk det, bare noen råd, lykke til. Smile
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA) - Page 2 Empty Re: Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA)

Poste  Mia Man 11 Apr 2011 - 23:36

Noen som har opplevd at det er vanskelig å få tak i personlige assistenter? Noe av grunnen til det er at du ikke blir "skikkelig" ansatt. Du er ikke forsikret, du får ikke feriepenger eller pensjonspoeng. Jeg har selv tatt oppdrag som BPA, men det er kun fordi jeg kjente personen jeg jobbet for. Jeg hadde aldri gjort det for den lønna og de betingelsene en får hvis ikke. Jeg mener at dette er noe som må gjøres noe med dersom vi skal få kvalifiserte personer som også tenker å være ansatt en stund slik at vi slipper å bytte hele tiden. Ikke at kvalifikasjoner betyr alt, men det er ikke bra at det noen ganger blir slik at de som tar jobben kun tar den fordi det er vanskelig å få noe annet.

Mia


Til Toppen Go down

Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA) - Page 2 Empty Re: Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA)

Poste  Milla Tor 28 Apr 2011 - 1:56

TOTALT enig med deg Mia!
Milla
Milla


Til Toppen Go down

Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA) - Page 2 Empty Re: Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA)

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 2 av 2 Previous  1, 2

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet