MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Nedsatt syn

5 posters

Go down

Nedsatt syn Empty Nedsatt syn

Poste  Jeepboy Man 2 Nov 2009 - 17:46

Hei.
Er det noen her som har fått nedsatt syn i forbindelse med MS?

Selv så har jeg fått nedsatt syn på det ene øyet mitt og lurer på om det vil rette seg opp.
Øyelegen sier at jeg må leve med det, nevrologen sier at det kan gå seg til.

Det som skjedde med meg, kom etter ett halv år med bruk av Copaxone, uten noe forvarsel.
(Klandrer ikke medisinen for dette)
Våknet bare en morgen og trodde jeg bare var litt sløv, men merket fort at her hadde det skjedd noe rart.
Dette var i mars og det er enda ikke på bedringens vei.
Har sluttet med medisinen nå for 14 dager siden og venter på ett mirakel Nedsatt syn Icon_biggrin at det kan bli som før.
Jeepboy
Jeepboy


Til Toppen Go down

Nedsatt syn Empty Re: Nedsatt syn

Poste  Julestjerne Tir 3 Nov 2009 - 1:42

Jeg har fått nedsatt syn etter diagnosen. Hos meg varierer det veldig - hvis jeg fks er veldig sliten så ser jeg dårligere.

Når det gjelder andre symptomer som jeg har fått i forbindelse med MSen, så har noen av dem gått helt tilbake, selv etter to år. Så jeg er enig med din nevrolog - det kan gå seg til. Nedsatt syn Icon_biggrin
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Nedsatt syn Empty Re: Nedsatt syn

Poste  Trippel Tir 3 Nov 2009 - 2:27

Hei Jeepboy
Jeg tror det som har skjedd er at du har hatt/fått en betennelse på synsnerven. Svært vanlig hos oss med MS. Betennelsen kan ta kort eller lang tid. Noen nevrologer mener dette er et shub og behandler med kortison, andre sier det er ingenting å gjøre, det må bare ta sin tid.

For de fleste går betennelsen over av seg selv, uten å etterlate problem med synet. Jeg skrev med vilje ikke "uten å etterlate spor". For alle får arr etter betennelsen, men hos de fleste kommer arret utenfor selve synsfeltet. Hos noen kommer det dessverre innenfor. Er du riktig uheldig havner det midt i synsfeltet og da gir det betydlig svekkelse av synet. Men så finnes det alle de som får en liten del av arret innenfor synsfeltet. De vil oppleve at synet er bra, når bare vel betennelsen går over. De vil ikke ha noen spesielle problemer med synet til vanlig. Men i perioder med mye stress eller annen infeksjon, vil synsfeilen oppleves merkbar og slitsom.

Tiden betennelsen tar før den går over varierer med hver enkelt. Dersom du har snakket med både øyenlege og nevrolog, er det litt vanskelig å vite hvem man skal tro på. Nevrologen snakker ut fra erfaring, han vet en betennelse kan ta tid, mens øyenlegen snakker ut fra hva han faktisk kan se på øyet når han undersøker. Øyenlegen kan se at det ligger et arr eller deler av et arr innenfor synsfeltet. Dette blir ikke borte og kan ikke korrigeres med briller.

Selv har jeg hatt 3 betennelser, en varte i 6-7mndr. Fikk ingen skader etter noen av dem. Vær tålmodig litt til. Dekk til øyet som har betennelsen, slik at det får hvile mest mulig.

Tvi-tvi Very Happy
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Nedsatt syn Empty Re: Nedsatt syn

Poste  Jeepboy Tir 3 Nov 2009 - 4:36

Takker for fornuftige svar.

Glemte å skrive ovenfor at jeg hadde fått en 5 dagers kortison kur uten effekt.

Det som er det rare med dette, er at på kvelden før legge tid så føler jeg liksom at det er bedre eller er på bedringens vei, men like skuffet om morran når ting e rsom før.

Tror jeg skal prøve litt med å dekke til øyet å se om det hjelper.

Skriver vel mere om det blir bedre senere.
Jeepboy
Jeepboy


Til Toppen Go down

Nedsatt syn Empty Re: Nedsatt syn

Poste  Trippel Tir 3 Nov 2009 - 9:09

Kan ha litt med lyset å gjøre også. Prøv med et par lyse solbriller på dagtid. Også inne. Wink
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Nedsatt syn Empty Re: Nedsatt syn

Poste  Vesle-Kari Ons 4 Nov 2009 - 0:50

Kan det ha noko å gjera med tida på døgnet? Eg merka for lenge sidan
på andre symptom at dei letna seint på kvelden - til dømes
kunne eg gå betre enn tidlegare på dagen. Eg kom til at det
kunne henga saman med kroppstemperaturen, når eg fekk til ting
rundt midnatt som var vanskelegare midt på dagen.
Nevrologen min stadfesta at lågare kroppstemperatur gjorde at
signala gjekk lettare i nervesystemet. Etter som kroppstemperaturen svingar
gjennom døgnet, kan det vera derfor at du synest du ser betre mot sengetid?

Helsing Vesle-Kari

Vesle-Kari


Til Toppen Go down

Nedsatt syn Empty Re: Nedsatt syn

Poste  Edle Søn 8 Nov 2009 - 0:26

Min sønn hadde betennelse på synsnerven i 2001, medisinen hjalp bare litt. Etter 6 år så han nesten normalt på det øye.

Edle


Til Toppen Go down

Nedsatt syn Empty Re: Nedsatt syn

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet