MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Øretrøbbel

+4
LiseTone
Inger Johanne
Moostar
Vivi
8 posters

Go down

Øretrøbbel Empty Øretrøbbel

Poste  Vivi Man 7 Sep 2009 - 13:39

Noen her som har problemer med øresus og/eller nedsatt hørsel som følge av MS?

Vivi


Til Toppen Go down

Øretrøbbel Empty Re: Øretrøbbel

Poste  Moostar Man 7 Sep 2009 - 15:25

Jepp. Eller...Tror vel i utgangspunktet min tinnitus startet før jeg fikk ms, men den blir iallefall mye værre når jeg er ekstra sliten - og dét er jeg ofte pga ms. Det piper og suser - og jeg har vel sagt ganske mye "hæ?" de siste årene. Det jeg har lagt spesielt godt merke til etter jeg fikk ms, er at jeg hører merkbart mye dårligere i visse situasjoner. Det er akkurat som om øra bare tar inn en type lyd/frekvens ad gangen - og da blir hørselen ganske grøtete.
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

Øretrøbbel Empty Re: Øretrøbbel

Poste  Inger Johanne Man 7 Sep 2009 - 16:09

Jeg har en lett tinnitus. Det høres ut som lyden TVen hadde før når sendinga var ferdig for dagen.

Den plager meg veldig lite. Når lyden i øret kommer, setter jeg på musikk eller traller litt høyt så jeg overdøver lyden. Da forsvinner den.

For den som ikke har hørt om det før, høres det kanskje ut som et merkelig kjerringråd, men dette er faktisk et råd de som har greie på tinnitus gir. Det skal også hindre at den utvikler seg og blir verre.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Øretrøbbel Empty Re: Øretrøbbel

Poste  LiseTone Man 7 Sep 2009 - 16:23

Jeg har ikke nedsatt hørsel, tvert imot, men eg er plaga med øresus etter eg har lagt meg og det er helt stille rundt meg, da hører jeg susing, og nå hører jeg det fordi det har vert et ekstremt slitent døgn for meg Sad
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Øretrøbbel Empty Øretrøbbel

Poste  Vivi Man 7 Sep 2009 - 23:37

Inger Johanne, er det musikken eller det å synge og tralle for å overdøve som skal hjelpe på øresusen?(Eller begge deler?)
Øresusen min er så høy,og ganske konstant,så jeg tror jeg må gaule og synge ganske høyt og lenge om jeg skal klare å overdøve den, men er jo et forsøk verdt:-)

Vivi


Til Toppen Go down

Øretrøbbel Empty Re: Øretrøbbel

Poste  Inger Johanne Tir 8 Sep 2009 - 1:01

Det er overdøyvinga som er poenget.

Er du så plaget, synes jeg du skal forhøre deg her. Hos hørselshemmedes landsforbund De har erfaring med personer som antagligvis har enda større plager enn deg. Det er viktig å ta tak i problemet tidlig.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Øretrøbbel Empty Re: Øretrøbbel

Poste  Trippel Tir 8 Sep 2009 - 1:59

Jeg har samme problem. Måtte ha høreapparat omtrent på den tiden MS'n startet. (PS. bruker ikke høreapparatet med mindre jeg må. Lydene blir så høye.) Sad
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Øretrøbbel Empty Re: Øretrøbbel

Poste  solhaug Man 21 Sep 2009 - 9:54

Vivi skrev:Noen her som har problemer med øresus og/eller nedsatt hørsel som følge av MS?

Øresus betyr at hørselen er blitt dårligere. Anbefaler deg å kontakte øre-nese-hals for undersøkelse. Jeg mener jeg har greie på dette da jeg er født hørselhemmet, så øresus har jeg hatt mye av. Om jeg ble verre av ms vet jeg ikke . Øretrøbbel Icon_smile
solhaug
solhaug


Til Toppen Go down

Øretrøbbel Empty Re: Øretrøbbel

Poste  Inger Johanne Man 21 Sep 2009 - 11:26

Det har ikke jeg tenkt på. Var bare fornøyd med at jeg fikk bort lyden, jeg!
Takk for godt råd.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Øretrøbbel Empty Øretrøbbel

Poste  Vivi Man 21 Sep 2009 - 12:36

Nå har jeg vært hos spesialist og sjekket både ører og hørsel, hørselen var heldigvis helt normal:-)
Har fått en lydgenerator,tror jeg det het, som jeg kan høre på når jeg sovner og ellers, synes det hjelper bra.Den lager motlyd, så jeg ikke hører noe særlig til susen Øretrøbbel Icon_smile

Vivi


Til Toppen Go down

Øretrøbbel Empty Re: Øretrøbbel

Poste  aliset Ons 21 Okt 2009 - 18:47

Hei på dere.

Jeg har vært mye plaga med ørene de siste årene. Gjengående ørebetennelser. En trommehinne som forsvann på mystisk vis. Fikk også nedsatt hørsel på dette øret med nesten 50%. Har fått satt inn ny trommehinne nå men har fremdeles problemer med sus og "tett" øre. Etter at eg fikk MS diagnosen så har eg tenkt på om det kan være en sammenheng uten å egentlig få ett svar. Interessant å høre at det er andre som også har hatt øreproblemer Øretrøbbel Icon_cat

aliset


Til Toppen Go down

Øretrøbbel Empty Re: Øretrøbbel

Poste  Julestjerne Tor 22 Okt 2009 - 0:05

Det var slik jeg "oppdaget" min MS. Jeg våknet en morgen med en "dottfølelse" i det ene øret. Den gikk ikke over. Hørselstest viste ikke noe galt.

"Dottfølelsen" kommer tilbake når jeg er sliten eller syk.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Øretrøbbel Empty Re: Øretrøbbel

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet