MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Senebetennelse

+3
Inger Johanne
Nanna
Hilde
7 posters

Go down

Senebetennelse Empty Senebetennelse

Poste  Hilde Fre 31 Jul 2009 - 10:06

Er det noen som har et godt råd for begynnende senebetennelse?
Jeg bruker rullestol og har så vondt i senene like over håndleddet hver gang jeg løfter meg over fra stolen til en annen stol.
Hilde

Hilde


Til Toppen Go down

Senebetennelse Empty Re: Senebetennelse

Poste  Nanna Fre 31 Jul 2009 - 12:43

Varme! Bruk "pulsvanter" av ull, og masser gjerne med tigerbalsam. Hadde mye problemer med dette en gang i tida, jeg trente tae-kwondo, og belastet håndleddene ganske mye, spesielt i.f.b. oppvarming. Før hver trening passet jeg kjempegodt på dette, og problemet ble borte etterhvert.

Nanna


Til Toppen Go down

Senebetennelse Empty Re: Senebetennelse

Poste  Inger Johanne Fre 31 Jul 2009 - 14:07

Det kan kanskje være lurt med et antibetennelsesmiddel? Ibux er jo lett å få tak i, men det finnes andre også.

Finnes det støttemansjetter du kan ha på deg som avlastning når du løfter deg? Eller annen måte å gjøre det på som ergoterapeut eller fysioterapeut kan lære deg?
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Senebetennelse Empty Re: Senebetennelse

Poste  sarasara Fre 31 Jul 2009 - 15:29

Henger meg på Inger Johanne her,
spør de som kan det - profesjonelle folk.

Ingen vet hva det er i Tigerbalsam, anbefales ikke.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Senebetennelse Empty Re: Senebetennelse

Poste  Julestjerne Fre 31 Jul 2009 - 19:29

Ta 5 spiseskjeer grønnsåpe, blandet med 3 spiseskjeer eddik.
Dette røres sammen og smøres rundt håndleddene. Pakk deretter håndleddene inn i plastfolie.

Ha dette på over natta - gjenta behandlingen tre netter etter hverandre.

Mannen min har vært plaget av senebetennelse fra tid til annen - og har prøvd dette med god effekt. Very Happy

Helt gratis - og ingen kan tjene seg styrtrik på dette midlet. Lykke til.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Senebetennelse Empty Re: Senebetennelse

Poste  sarasara Lør 1 Aug 2009 - 0:55

Ææ, både grønsåpe og eddik er etsende, så huden vil nok si fra at dette er hardt. Og det man har utenpå huden trekker inn i kroppen.

Vær forsiktig?
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Senebetennelse Empty Re: Senebetennelse

Poste  Hilde Lør 1 Aug 2009 - 9:29

Jeg tror jeg satser på Ibux og massasje, ergotearapeuten og fysioterapeuten har ferie i 3 uker til.
Men jeg kan også prøve å variere forflytningen.

Pulsvanter i ull bruker jeg bestandig, er så kald på håndleddene og på anklene.

Jeg må få vekk denne betennelsen, det er veldig viktig at jeg kan forflytte meg selv.
Ha en god helg da! Her ser det ut som om det blir sol i dag Smile

Hilde

Hilde


Til Toppen Go down

Senebetennelse Empty Re: Senebetennelse

Poste  Nanna Lør 1 Aug 2009 - 9:38

Hvis man er skeptisk til den tigerbalsamen man får kjøpt på apoteket, er det fullt mulig å lage selv, (google på recipe tigerbalm).

Nanna


Til Toppen Go down

Senebetennelse Empty Re: Senebetennelse

Poste  Julestjerne Lør 1 Aug 2009 - 12:23

Sarasara - grønnsåpe er et anerkjent råd- til å ha i fotbad fks. Mine føtter har enda ikke etset bort. Har du fks neglrotbetennelse anbefales det å bade føttene i grønnsåpevann. Dette brukes til og med på sykehus, og er kjent i disse fagmiljøene som du anbefaler litt over her.

Eddik bruker vi i maten, og vi etser IKKE bort. Skal du få etseskader av dette må du bade i stoffet - og i tillegg må du bade en stund.

Jeg hadde ikke gitt dette rådet til NOEN hvis det var fare for etsing. De jeg kjenner har IKKE fått noen skader - heller tvert i mot - det har hjulpet på senebetennelsen.

Men IBUX er sikkert bedre for den har jo ingen skadelige bivirkninger.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Senebetennelse Empty Re: Senebetennelse

Poste  Nanna Lør 1 Aug 2009 - 13:10

Kanskje syren og basen utligner hverandre, og skaper en interessant kjemisk reaksjon, som er gunstig for leddene??
Dette skulle jeg jammen undersøkt nærmere, hvis jeg hadde hatt tid, men nå pakker jeg traxen, og drar ut med elsklingene mine og griller ostesmørbrød og setter opp drage.
alien

Nanna


Til Toppen Go down

Senebetennelse Empty Re: Senebetennelse

Poste  sarasara Lør 1 Aug 2009 - 15:56

Medisinsk grønnsåpe fås på apotek. Den andre vasker vi huset med.

Vi har magesyre i magen som tar seg av edikken,
ingen har magesyre på håndleddene.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Senebetennelse Empty Re: Senebetennelse

Poste  Julestjerne Lør 1 Aug 2009 - 19:01

Riktig det, men så er det heller ingen som har sagt at magesyren skal smøres på håndledd. Mad Dessuten er magesyren maaaaaaaaaange ganger så sterk som eddik.

Når det gjelder grønnsåpe - så er den ikke skadelig for huden. Verken den medisinske eller den vi vasker gulv med.

I forhold til all den solkremen med solfaktor som nordmenn flest sauser seg inn med, så er grønnsåpe bare barnemat for huden vår.

Mennesket er faktisk skapt til å tåle en del - ellers ville det vært ute med oss for lengst.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Senebetennelse Empty Re: Senebetennelse

Poste  Inger Johanne Søn 2 Aug 2009 - 15:12

Medisinsk grønnsåpe er nesten litt lureri. Den er nokså lik den vanlige, de uten salmiakk og furunål. Men mye dyrtere. apotekene tror vi ikke kan tenke sjøl, dermed er det egne fysiologiske koksaltoppløsninger det står øyskyll, sårvask, neseskyll på også, enda de er helt likt satt sammen.

Det er fort gjort å bli dupert av ekspertisen. Grønnsåpevann har vist seg å fungere bedre for verkefinger / tå enn antibiotikasalve, men aller best var sist jeg sjekket en blanding, altså bandasje med antibiotika-vaselinkompress mellom badene. Mulig de har oppdaget noe nytt siste årene.

Likeså brukes eddik til skylling av indre genitalia, der er huden sårbar, men det som er viktig, er riktig styrke. Veldig sterk eddik etser. Sånn er det jo med salt også. Rent vann er mindre skånsomt på slimhinner enn salt i styrken 1 ss til 1 l vann. Men kommer man opp i sterkere dose, blir det tvert om.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Senebetennelse Empty Re: Senebetennelse

Poste  Julestjerne Søn 2 Aug 2009 - 16:50

Tingen her er at det ble spurt etter råd for senebetennelse. Jeg misforsto kanskje litt, fordi jeg trodde ikke det var såkalte "medisinske råd" som ble etterspurt.

Derfor gav jeg dette "kjerringrådet" om grønnsåpe og eddik. Smile
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Senebetennelse Empty Re: Senebetennelse

Poste  Inger Johanne Søn 2 Aug 2009 - 17:00

og nå kom vi langt fra Hildes problem, unnskyld at jeg avspora for min del.

Jeg tror veldig på avlastning, du blir ikke bedre om du ikke samtidig avlaster. Jeg ville trodd det hjalp å ha noen stive håndleddsgreier som beskyttet under forflytningen. Men allle problemer kan bli større i fellesferien når ekspertisen har den frekkhet å være på fisketur, stranda eller whatnot Wink
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Senebetennelse Empty Re: Senebetennelse

Poste  Hilde Søn 2 Aug 2009 - 23:24

Jeg syns jeg faktisk jeg har blitt litt bedre, så da kan jo denne tråden avsluttes.
Men skal ta det opp med de profesjonelle til høsten.
Hilde

Hilde


Til Toppen Go down

Senebetennelse Empty Re: Senebetennelse

Poste  Julestjerne Man 3 Aug 2009 - 0:27

Hva har du gjort for å bli bedre da? Kanskje andre kan ha nytte av det samme. Smile Smile
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Senebetennelse Empty Re: Senebetennelse

Poste  Hilde Man 3 Aug 2009 - 12:02

Jeg tok en Ibux, masserte og tok på meg håndleddsvarmerne.
Dessuten prøvde jeg å forandre teknikken når jeg forflyttet meg.
Jeg satte rullestolen på en annen måte i forhold til stolen jeg skulle forflytte meg til.
Da måtte jeg bruke den andre armen mer.
Heretter må jeg nok være bevisst på å variere teknikken.
Hilde

Hilde


Til Toppen Go down

Senebetennelse Empty Re: Senebetennelse

Poste  fia Man 3 Aug 2009 - 18:39

Jeg har hatt samme problemet. Du får kjøpt en støttebandasje for håndledd på apoteket som er kjempefin.
Den har en slags skinne som avstiver leddet. Jeg bruker denne så fort jeg kjenner noe er på gang. Veldig bra.

Håndleddene er utsatt for oss i rullestol. Som om ikke dårlige bein var nok Very Happy

fia


Til Toppen Go down

Senebetennelse Empty Re: Senebetennelse

Poste  Lierdama Ons 5 Aug 2009 - 0:57

"Feil bruk" av armene over år har gjort at jeg har fått påvist (ved undersøkelser og MR) kronisk senebetennele i skuldrene.
(Hallo, hvorfor har ingen instruert meg i riktig bruk av armene?)
Fysioterapauten på sykehuset sa at skulle jeg stanse utviklingen og oppnå mindre plager måtte jeg starte med hodet.
Utgangspunktet sitter altså i tankene: jeg må hele tiden konsentrere meg om måten jeg bruker armene på (som om det er veldig lett til enhver tid...)

Så kanskje endring av måten vi gjør helt vanlige ting på kan hjelpe for betennelse?
Uansett høres det ikke dumt ut å variere måten man gjør ting på for å unngå ensidig slitasje.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Senebetennelse Empty Re: Senebetennelse

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet