MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Synsnervebetennelse

5 posters

Go down

Synsnervebetennelse Empty Synsnervebetennelse

Poste  Lierdama Fre 23 Sep 2011 - 9:56

Hvordan kjennes det?
Hvordan bekreftes det at det er det man har?
Behandles det på noen måte?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Synsnervebetennelse Empty Re: Synsnervebetennelse

Poste  Bips Fre 23 Sep 2011 - 10:45

Hei

Mitt første "synlige" attakk var synsnerve betennelse. Eller optikus nevritt som de kaller det.
Det begynte med et kraftig hodepine. i 3-4 dager etter på hadde jeg vondt bak øyne når jeg kikket opp og til siden. Det trykket i ansiktet/panna når jeg bøyde meg. Så la jeg merke til at jeg "hadde noe på øyet". I begynnelse var det ikke så ille. Følte ingen ting, men det så ut som om det var noe som lå svakt over synet mitt.
Etter noen dager ble det verre. Og jeg så nesten ingen ting på det ene øye. Bare skygger. Utrolig ubehagelig men ikke vondt.
Når jeg kikket med det øye på personer, kunne jeg se at de satt der, men de hadde ingen ansikt.

Jeg dro til øye lege, hun sa at det var opticus nevritt.. men ville ha meg til MR. (var da jeg fikk diagnosen) de første dagene man merker det kan man kontakte legen og man kan få antibiotika intrevenøst som skal ta knekken på det fort. Men siden jeg hadde venta for lenge kunne de ikke gjøre noe annet enn å vente. Normalt går det over etter 3-4 uker.


På meg så startet hodepine 10 mars.(husker det pga kurs Wink ) Og syne var tilbake til normalen i begynnelsen av juni .
Bips
Bips


Til Toppen Go down

Synsnervebetennelse Empty Re: Synsnervebetennelse

Poste  LiseTone Fre 23 Sep 2011 - 13:17

Første gangen fikk jeg tåkesyn når jeg kjørte bil, etter det så har det kommet over natta, vært blind om morgenen på et øye osv.
Vært sliten noen dager før, kjent et press på øyet.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Synsnervebetennelse Empty Re: Synsnervebetennelse

Poste  Trippel Fre 23 Sep 2011 - 17:01

De gangene jeg har hatt synsnervebetennelse (S.B.) kan jeg ikke si jeg merket så mye på forhånd, men det var også på den tiden hvor jeg hadde ofte og sterke migreneanfall. Jeg regnet med at det var det jeg hadde og tenkte ikke mer på det. Men da det ikke gikk over på flere uker tok jeg det opp med legen. Han sendte meg til Øyenlege som bekreftet at det var S.B. Jeg ble henvist til nevrologisk, men fikk ingen MR. Dette var i "gamle dager" og MR maskinen befant seg i Oslo! Den aller første gangen jeg hadde S.B var i november 1987. Husker det meget godt fordi jeg skulle være med min mor til Skottland for å få utført by-pass operasjon. Jeg sa ikke noe til mamma, men husker jeg lurte på hvem som kom til å lede hvem opp flytrappa Wink
Vi var i Skottland i 3 uker og da det hadde gått drøyt 2 uker fikk jeg en kveld skikkelig hodepine, dagen derpå så jeg klart! Jeg regnet selvfølgelig med at det var et migreneanfall jeg hadde hatt. Min migrene var slik at jeg fikk "kynnere" før det brøt løs. Vanligvis varte disse bare en time eller to, men de minnet om S.B. At jeg ikke har hatt migrene etter at jeg fikk mitt første schub tror jeg ikke bare er en tilfeldighet, men hva vet vel jeg................ Smile
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Synsnervebetennelse Empty Re: Synsnervebetennelse

Poste  Musselin Tir 4 Okt 2011 - 23:02

På meg begynte det med hodeverk i noen uker som bare blei verre,samt at jeg hadde vondt i øyet når jeg såg til sidene, opp eller ned. ganske merkbare smerter, slik at jeg snudde på hode og ikke øynene for å unngå smertene. Trodde det var fordi jeg var i en veldig stresset periode på jobb. Søndagen skulle jeg sitte å lese på studiene mine, og synst jeg hadde litt tåkesyn. Tenke ikke så mye over det, siden jeg hadde vert i 40 årsdag kvelden før. mandagen på jobb så var det verre, tåkesynet var merkbart og smertene verre. Ringte til legen min og fikk time samme dag. Han fant ingen ting og ba meg komme igjen om en uke om det ikke var blitt bedre. Onsdgaen kom og jeg hadde tatt meg fri fra jobb da jeg skulle kjøre bilen på servise, da var det så vidt jeg såg på det ene øyet. Mens jeg ventet på bilen forsvant synet helt og det blei svart. Gikk innom en opptikker, hun sendte meg rett inn på sykehuset til en øyen lege, og så blei jeg lagt inn umiddelbart på sykehuset. Full utredning, fikk kortison kur i 5 dager, liten bedring, men etter en uke var det tilbake forfult, inn for ny kur, samt tabletter i tre mnd etterpå. Liten bedring. dette var i begynnelsen av april, og i desember var smertene neste borte. Det var det ene øyet som var sterkes rammet, og der mistet jeg 25% av synet, det er tåkete og uklart. Det andre øyet er ikke så gale mistet vel rundt 10 %. Men klarer meg greit, da det er blit en vane. Stresser jeg litt for mye så kommer smertene igjen, men gir seg etter noen uker med rolig tempo.Dette var i 2008, og har hatt to betennelser på øyet etter det.


Musselin


Til Toppen Go down

Synsnervebetennelse Empty Re: Synsnervebetennelse

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet