MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Rivotril...

5 posters

Go down

Rivotril... Empty Rivotril...

Poste  Sussi Ons 31 Aug 2011 - 22:51

Først.. fryktelig å høre at en av veteranene her er gått bort, et friskt pust i debattene...

Så: Rivotril - eller Rivotroll som det også blir kalt av de som bruker medisinen til det den er ment, nemlig epilepsi. Den blir kalt det fordi det kan være lett å bli avhengig av den, og seponering er et kapittel for seg selv...

Nå har jeg fått denne for å se om det kan ta noen av smertene jeg har i bena (nevropatiske smerter av ymse slag). Foreløpig bare tatt to (halve) piller, så det gjenstår å se. Jeg får ikke store dosen, 1/2 0.5 mg pr. dag, og legene har sagt at det ikke er noen fare for tilvenning, så jeg føler meg ganske trygg.

Men er det noen her som har erfaring med denne medisinen som smertedempende? Virker det Question Jeg har aldri hørt om andre med MS som får den medisinen. Nevrologen min mente det var blitt forsket på virkning, med positivt resultat, så jeg håper.
Sussi
Sussi


Til Toppen Go down

Rivotril... Empty Re: Rivotril...

Poste  Lierdama Fre 2 Sep 2011 - 9:33

Kjenner ikke til "trollet", men jeg krysser fingrene for deg og håper du får ønsket effekt.
Jeg tenker at selv om medisinen primært er tiltenkt en annen sykdom gjør ikke det noe bare du slipper smertene.
Lykke til.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Rivotril... Empty Re: Rivotril...

Poste  Sussi Fre 2 Sep 2011 - 13:35

Takk! Brukte Lioresal en mnd nå for å se om jeg fikk noe mindre kramper/spasmer, hvilket skjedde Very Happy , men smertene ellers forsvant ikke (nevropatisk smerte). Så mente nevrologen at jeg kunne prøve Rivotril en mnd for å se hvordan det virker på kramper/spasmer og smerter. Har brukt Rivotril 3 dager nå, og hatt kramper to ganger, men mindre nevropatisk smerte... Så kanskje det blir en kombinasjon.. Question
Sussi
Sussi


Til Toppen Go down

Rivotril... Empty Re: Rivotril...

Poste  Trippel Søn 4 Sep 2011 - 3:45

Jeg fikk Rivotril for smertene en gang for flere år siden, men de hjalp ikke meg stort. Forstyrret bare søvnen. Har det mye bedre nå.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Rivotril... Empty Re: Rivotril...

Poste  Inger Johanne Søn 4 Sep 2011 - 15:40

Rivotril har jeg stort sett god erfaring med.

Jeg fikk dem mot spasmer, men oppdaget at jeg sov veldig godt på dem og med null hangover, så i samråd med legen har jeg brukt dem mot dårlig og urolig søvn også.

Jeg har brukt dem siden ca 2003.

Vanligvis bruker jeg også en halv av en 0,5 mg tablett, og ikke ofte. Det har hendt jeg har trengt 3-4 i ei uke for å sove på, men så kan det ha gått en måned uten en eneste. Og alt midt i mellom. Søvnkvaliteten blir så god for meg at jeg har tatt det natta før viktige innsatsdager med godt resultat.

Til å kuppe spasmer i nakken ( jeg har stive eller toniske spasmer, ikke rykkvise eller kloniske) på dagtid, har jeg fått effekt av en kvart av en 0,5 mg, evt sammen med en Ibux. Men selv av denne blir jeg litt søvnig, men er det vondt nok , så gjør ikke det noe. Til dette trenger jeg dem heldigvis sjelden.

Helt til nylig har jeg ikke merket tilvenning, men det siste året har jeg opplevd å ikke få sove på en halv, og da har jeg tatt 3/4 og en sjelden gang en hel om jeg har trodd det har måttet til. ( Det er mye bedre å ta det på en gang enn å stå opp etter en time og ta en kvart til. Det har ofte ikke så god effekt. )

Jeg likte ikke å øke dosen, så jeg var mer bevisst på ikke å få i meg koffein mot kvelden, og nå sist jeg tok en, hjalp en halv igjen.

Jeg har også brukt det for å kuppe en tendens til hodepine etter råd fra nevrologen min. Da hadde jeg hatt en stygg tendens til å våkne med hodepine, og om den ikke letnet etter å ha vært oppe en halvtime, måtte jeg ta smertestillende. Men det var plagsomt, for jeg følte at når hodet var sånn, var også konsentrasjonen dårligere. Så foreslo hun å ta en tablett hver kveld i 14 dager. Jeg ble helt forskrekket, var ikke det farlig og vanedannende? Men hun fikk overbevist meg, selv om vi ble enige om at jeg holdt meg på 1/2 tablett om det ikke var noe spesielt. Knalleffekt! Det er 6-7 år siden, og tendensen til hodepine har aldri vært slik igjen, selv om jeg kan ha enkeltdager.

En periode noen år etter var jeg bekymret for at Rivotril var årsaken til at jeg var tungsindig i mange måneder, men i ettertid ser jeg at tristheten hadde en ytre årsak. Jeg tok ikke dette ut av lufta, da, det kan være en bivirkning, har jeg lest meg til.


Det er nokså vanlig at medisiner kan brukes for nokså ulike årsaker, og Rivotril er en sånn medisin. Jeg har forstått nevrologer slik at Rivotril ofte er det de velger til mennesker med strukturendringer i nervesystemet der andre ofte får Vival/Valium. Det er ikke så ulik kjemi. Men det er ikke sånn at 1 gram Rivotril er lik 1 gram Vival i effekt, der er Rivotril sterkere.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Rivotril... Empty Re: Rivotril...

Poste  Kirsten72 Fre 9 Sep 2011 - 17:08

Jeg har gått på en kombinasjon av Rivotril og Baklofen i snart ett år nå.
Er plaget av spastisitet og rykninger, som det å holde en telefon og samtidig som det var vanskelig å sove på grunn av dette.
Så nå tar jeg baklofen om dagen og en baklofen og en rivotril om kvelden... da blir man døsig. Men jeg våkner innimellom opp med hodepine av Rivotrilen - hangover - men heldigvis ikke så ofte.
Det har gått bra frem til de siste månedene - men nå merker jeg at effekten av baklofenen avtar litt og jeg tar så lav dose at jeg vurderer å øke dagdosen for å se om det hjelper - hvis ikke går jeg til legen. Jeg irriterer meg over å måtte snakke med legen om alt og forklare oppatt og oppatt hvordan jeg har det... så da tester jeg litt for meg selv. Rivotrilen derimot øker jeg ikke...

Kirsten72


Til Toppen Go down

Rivotril... Empty Re: Rivotril...

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet