MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Behandling - Kortisonpreparater

3 posters

Go down

Behandling - Kortisonpreparater Empty Behandling - Kortisonpreparater

Poste  Solsikke Ons 8 Apr 2009 - 18:32

Her kan du lese kort om Prednisolon®️ og Solu-Medrol®️:
Solsikke
Solsikke


Til Toppen Go down

Behandling - Kortisonpreparater Empty Re: Behandling - Kortisonpreparater

Poste  Trippel Fre 10 Apr 2009 - 4:07

Her kan jeg kanskje legge inn min siste erfaring? Vi som har RRMS får i perioder utfall. Det kan være snakk om direkte funksjonsutfall, ved at et ben eller en arm slutter å virke. Det kan være snakk om en betennelse på synsnerven. Det kan være økt spastisitet eller rett og slett følelsesforandringer. Et attakk/schub kan fungere på veldig mange ulike måter og det er derfor vi må gjennom en klinisk undersøkelse hos nevrologen før vi eventuelt setter igang med en kortison-kur.

Når kan så du vite når det er på sin plass med et besøk hos nevrologen? Tja, der finnes det ingen fasit. Du må selv være flink til "å kjenne etter". Ikke la en nedadgående spiral få utvikle seg for langt før du tar affære. Det er bedre å få en "unødvendig" sjekk enn at du skal få et langvarig funksjonsutfall.

Helst ser nevrologen at du kommer "dagen før" noe skjer. Det er fordi en økt betennelsestendens i kroppen lettere lar seg snu desto tidligere en kommer i gang med behandling.

Samtidig er det ikke bare, bare å pøse kortison inn i kroppen. Ved en klassisk Solu-Medrol kur får en først 5 x intravenøs kortison, så trapper man ned med tabletter over 9 dager - totalt sett tar da kuren 14 dager. Jeg er nå på min 8. dag og har kommet ned i 50mg Prednisolon (tabletter). Nå som jeg har vært gjennom det verste kjenner jeg jo at det var på sin plass med kur denne gangen, men andre ganger vil kroppen hente seg inn selv - så det er ikke enkelt å vurdere.

Mange spør: "Skal jeg ta kontakt med nevrologen?" Det finnes ingen fasit, men jeg vil tro at dersom du allerede har begynt å stille deg selv dette spørsmålet, vil svaret være "Ja."

Vi med RRMS vil også erfare "naturlige svingninger". Disse er da ikke å regne som attakk/schub. Noen blir helt friske etter et attakk, mens andre får "rest-symptomer" som viser seg når vi ellers er slitne/stressede/har nedsatt immunforsvar på grunn av andre infeksjoner osv. Dette er da ting som ikke vil ha noen nytte av en kur. Her har "skaden satt seg".

Jeg vil tro det finnes like mange erfaringer med kortison-kur, som det finnes RRMS'ere.

Noen har stor nytte av kur andre synes det er verre enn sykdommen. Kortison påvirker kroppen på utrolig mange måter. Depresjon, søvnvansker, oppstemthet generelt følelse av at kroppen blir stresset osv. osv.

Som nevnt tidligere finnes det derfor ingen fasit-svar her, men vi kan hjelpe og råde hverandre.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Behandling - Kortisonpreparater Empty Re: Behandling - Kortisonpreparater

Poste  Karileng Fre 3 Apr 2015 - 12:50

Jeg har tatt solumedrolkur tre ganger:) Blir veldig dårlig i mange uker etterpåSmile Noen andre der ute som har opplevd det samme?

Karileng


Til Toppen Go down

Behandling - Kortisonpreparater Empty Re: Behandling - Kortisonpreparater

Poste  Trippel Fre 3 Apr 2015 - 14:03

Det er mange som reagerer negativt på kortison kur. Men her passer nok ordtaket "vondt skal vondt fordrive". Effekten kortison har på et aktivt schub kan være så kraftig at resten av kroppen får et lite sjokk. Omtrent som å bråbremse på glatt is i en hastighet av 80-100 km i timen. Du kan selv tenke deg hvordan det da går med den som sitter inni bilen. Ja, du stopper (etter hvert), men sannsynligheten for at du gjør noen snurrer før det skjer er stor. Så er spørsmålet da: hva er verst schubet og ettervirkningen av det eller kuren? Det valget kan bare DU som opplever det ta. Nå sier du ikke noe om hvilke bivirkninger du får, men en del av dem finnes det hjelpemidler mot. Kvalme, svimmelhet, sopp osv kan du få hjelp med. Ønsker deg en rask bedring og lykke til!
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Behandling - Kortisonpreparater Empty Re: Behandling - Kortisonpreparater

Poste  Karileng Fre 3 Apr 2015 - 14:35

Tusen takk for svaret:) Dette er rimelig tøft når det står på som værst

Karileng


Til Toppen Go down

Behandling - Kortisonpreparater Empty Re: Behandling - Kortisonpreparater

Poste  Trippel Fre 3 Apr 2015 - 14:47

Ja, det er det. Men du må ikke være redd for å snakke med MS-sykepleier eller nevrolog. Kanskje kan de redusere dosen, kanskje kan de gi deg tabletter i stede for infusjon, kanskje kan de gi deg noe som mildner bivirkningene. Det finnes utrolig mye bak disken hos apotekeren, men for å få tilgang på dette må du la de rundt deg få vite nøyaktig hva du sliter med. Desto bedre du kan forklare, desto lettere er det for nevrologen å gi deg den hjelpen som finnes. Men... noen ganger finnes det rett og slett ingen hjelp å få. Det er nesten det verste med MS-sykdommen. Det er så mange ubesvarte spørsmål!! Men det forskes for fullt på MS og vi må bare håpe at de snart løser gåten og kan gi oss medisin som kan ta knekken på svineriet. Kan du si litt mer om hva det er du synes er verst med dette attakket? Er det smerter eller ubehag?
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Behandling - Kortisonpreparater Empty Re: Behandling - Kortisonpreparater

Poste  Karileng Fre 3 Apr 2015 - 15:52

Godt å snakke med deg:) Det er ikke smertene, men stilling, grøssninge, kribling som gjør at det herjer vilt i kroppen:) Det kjennes ut som jeg har infl. Uten feber på toppen av det hele. Dette ble mye klaging . Sorry:) Jeg skiftet medisiner i sommer og går nå på Tecfidera, som har litt voldsomme bivirkninger som også gjør seg mere gjeldene nå

Karileng


Til Toppen Go down

Behandling - Kortisonpreparater Empty Re: Behandling - Kortisonpreparater

Poste  Karileng Lør 4 Apr 2015 - 11:59

Hei Trippel, ser jeg skriver på to steder og ser derfor at svaret mitt har kommet fram

Karileng


Til Toppen Go down

Behandling - Kortisonpreparater Empty Re: Behandling - Kortisonpreparater

Poste  Trippel Søn 5 Apr 2015 - 0:05

Ja, jeg ser det nå. Noen av bivirkningene dine skyldes nok Tecfidera, noen skyldes schubet kroppen din nå gjennomgår og noen skyldes kortison-behandlingen. I tillegg til dette har du faktisk MS! Ja, det skal ikke være lett dette her, spesielt ikke hvis en ikke har noen å prate med. Er du medlem av din lokale MS-forening? I så fall kan du ringe din likemann og slå av en prat. De vil gjerne at du ringer, men har nok ikke svar på alt du lurer på. Det beste ved å snakke med en likemann er at du da snakker direkte med en som også har MS og som har hatt det en stund. Likemann har taushetsplikt så der kan du føle deg ganske trygg på å komme ut med alt som bekymrer deg. I tillegg har du din lokale MS-sykepleier. Det er en sykepleier ansatt ved Nevrologiske avdeling, som er spesielt skolert i MS. Og til slutt har du oss da. Vi er bare en gjeng som også sliter med MS, men som du sikkert har forstått har forumet ligget nede en stund nå. Det ble slik etter at mange valgte å melde seg inn i ulike grupper på Facebook. At noen nå velger å komme tilbake til oss kan ha mange årsaker, men velkommen skal de være.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Behandling - Kortisonpreparater Empty Re: Behandling - Kortisonpreparater

Poste  Karileng Søn 5 Apr 2015 - 10:21

Tusen takk for verdens beste støtte Trippel:) En forventer kanskje for mye ut av solumedrolkuren:) Men jeg blir så mye søkere i ms symptomene og de siste dagen har jeg hatt svimmehetsanfall med kvalme og grøssninger/kriblinger og dårlig i tarmene:) Det var derfor jeg lurte på om tecfideran var en årsak:) Har ikke tatt medisinen i dag, da jeg venter litt å ser om det kan være årsaken:) Skal kontakte ms sykepleier til tirsdag:) Er ikk medlem av msforbundet, men skal melde meg inn

Karileng


Til Toppen Go down

Behandling - Kortisonpreparater Empty Re: Behandling - Kortisonpreparater

Poste  Karileng Søn 5 Apr 2015 - 11:17

Klarer å få sendt svar nå

Karileng


Til Toppen Go down

Behandling - Kortisonpreparater Empty Re: Behandling - Kortisonpreparater

Poste  Karileng Søn 5 Apr 2015 - 11:22

Et spørsmål:) Er det noen der ute som Har vært almensyk og ms syki så lenge som6-7 uker etter en solumedrolkur Smile Er det normalt:) Takk for svar på forhånd:)

Karileng


Til Toppen Go down

Behandling - Kortisonpreparater Empty Re: Behandling - Kortisonpreparater

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet