MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Atakk?

3 posters

Go down

Atakk? Empty Atakk?

Poste  Mia Man 9 Aug 2010 - 15:20

Hei
Jeg er ny her. Jeg fikk diagnosen i år etter episoder med svimmelhet, trigeminusnevralgi, parestesier og synsnervebetennelse.
Lurer nå på om jeg har fått et nytt atakk. Det begynte med ekstrem prikking og stikking i begge hender og føtter. Det spredde seg oppover beina, og er nå helt oppe i hele overkroppen, halsen og ansiktet. Er stiv og svak på venstre side (det er den dårlige siden min), dog ikke så mye at jeg ikke kan gå eller bevege meg. Bare en slags treghet og smerter. Er selvfølgelig redd for at dette skal utvikle seg til mer enn bare sensoriske symptomer. Har også vært helt utslått av fatigue et par dager nå.
Det er litt skremmende dette. Jeg bare ligger her på sofaen og kjenner på det som skjer i kroppen min. Jeg vet at det ikke er så lurt å gjøre det, for det føles vel bare verre da. Men det er vanskelig å gjøre så mye også siden jeg er så trøtt.
Måtte bare få ut litt frustrasjon jeg..

Mia


Til Toppen Go down

Atakk? Empty Re: Atakk?

Poste  Trippel Man 9 Aug 2010 - 22:52

Hei Mia og velkommen til oss. Det du beskriver kan vær et nytt schub og det kan være at du reagerer på varme eller stress og får følelser som blir beskrevet som "rest-symptomer".

Uansett hva dette er: Ta straks kontakt med nevrlogen. De ber deg komme inn og gjør en klinisk undersøkelse. Ut fra den bedømmer de hvorvidt dett er noe nytt eller gammelt. Jeg vet ikke hvor lenge det er siden du sist fikk Solu.Medrol, men det kunne kanskje være en tanke å gå gjennom en kur for å se om problemene ble mindre/borte.

Jeg har god effekt av kortison, så jeg hadde nok bedt om å få en kur, men dette er meget individuelt. Noen synes nesten kuren gjør de dårligere enn symptomene. Dessuten kan en kur ha ulik virkning fra gang til gang.

Men snakk snarest med nevrologisk avdeling/dagavdeling. Jeg vet ikke hvor i landet du bor og hvilket sykehus du er tilknyttet, men uansett finnes det en nevrologisk avdeling som har "ansvaret" for deg. De vil at du skal ta kontakt så snart som mulig når det skjer endringer. Jo raskere de får satt igang med en kur, jo bedre blir resultatet.

Lykke til! Atakk? Icon_flower
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Atakk? Empty Re: Atakk?

Poste  Lierdama Tir 10 Aug 2010 - 18:47

Hei Mia

Velkommen hit på forumet.
Her er et fint sted å gjøre av frustrasjonen sin, så ikke vær redd for å skrive.
Vi er mange som bidrar i den "gaten" og det er så hyggelig å få oppmuntring, veiledning og gode råd av andre.
En annen gang er det din tur til å sende noen et smil.

Vil bare støtte forslaget fra Tippel om å kontakte nevrologisk avdeling på sykehuset du tilhører.
Jeg har også hatt god erfaring med kortisonbehandling (hadde prikking og nummenhet).
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Atakk? Empty Re: Atakk?

Poste  Mia Tir 10 Aug 2010 - 22:18

Takk for svar. Jeg fikk sist kortisonbehandling i april pga synsnervebetennelse. Har forstått det slik at de helst ikke vil gi igjen før det har gått 6 mnd med mindre det er snakk om lammelser eller sterkt nedsatt syn på grunn av ny synsnervebetennelse..

Jeg snakket med MS-sykepleieren min i dag fordi jeg skal bytte bremsemedisin. Jeg står på Extavia, men har aldri blitt kvitt de sterke bivirkningene jeg fikk i starten. Etter at jeg sluttet med baclofen i sist uke begynte jeg plutselig å få feber etter sprøytene i tillegg, så dette kan forklare hvorfor jeg kjenner mye MS-symptomer også. Nå skal jeg begynne med Rebif. Spennende å se om det blir noe bedre, for begge er jo interferoner, men litt forskjellige allikevel.

Kom meg på jobb i dag, og har klart meg ganske bra, sett bort i fra "hetetoktene," skjelving på hendene, stikkingen i huden og noe dårlig balanse. Glemmer det litt bort når jeg har andre å tenke på Atakk? Icon_smile . Ny sprøyte i kveld, så det gjenstår å se hvordan jeg er i morgen.

Takk for støtten i alle fall! Deilig å ha en plass å lufte ting før jeg eventuelt ringer til nervrologisk. De sier jo jeg skal ringe, men er allikevel redd for å mase. Atakk? Icon_rolleyes

Mia


Til Toppen Go down

Atakk? Empty Re: Atakk?

Poste  Trippel Ons 11 Aug 2010 - 21:41

Nei, nei og atter nei! De er der FOR DEG! Du "forstyrrer" dem ikke i arbeidet selv om du skulle ringe "en gang for mye".

Vær så snill, ta kontakt med nevrologisk avdeling.

Håper du har en nevrolog som virkelig lar deg høre det når du har ventet for lenge med å ta kontakt. Atakk? Icon_twisted
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Atakk? Empty Re: Atakk?

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet