MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Hjerterytme..

5 posters

Go down

Hjerterytme.. Empty Hjerterytme..

Poste  Sussie Ons 16 Jun 2010 - 17:31

Som flere sikkert vet, har jeg nesten hver dag små "schub"/anfall - kroppen "faller sammen" av en kombinasjon av fatigue og nummenhet/sitring i huden - fra hodet til tær. Føler det som jeg får strøm (svak dose) kjennom kroppen. Da er det kun horisontalen som gjelder i et mørkt og stille soverom Hjerterytme.. Sleep

Jeg vet at jeg har en god hjerterytme fordi jeg får det sjekket hver gang jeg får Tysabri. I dag sjekket jeg selv da jeg lå som flatest, med øret i lakenet, og telte slag pr minutt. Normalt har jeg 64 slag pr minutt, men i dag telte jeg 74 slag pr minutt! Jeg telte flere ganger.

Kan det være riktig? Er det sånn at hjerterytmen øker, når kroppen "jobber" seg gjennom et "schub"? Det høres jo logiskt ut, det sliter vel på kroppen å være syk? Eller er det en/flee feilmålinger? - kansjke fordi jeg lå med øret mot lakenet?

Noen som vet?

Sussie


Til Toppen Go down

Hjerterytme.. Empty Re: Hjerterytme..

Poste  Trippel Tor 17 Jun 2010 - 5:01

Bare det at du lå der og telte er nok til at hjerterytmen øker. Ikke det at du anstrengte deg på noe vis, men at du kanskje ble litt engstelig/overrasket da du kom til 74 og ikke dine "vanlige" 64?

Engstelse, anstrengelse, stoffskifteforstyrrelser, Kaliummangel +++++ er bare noen av de tingene som kan forstyrre både puls og hjerterytme.

Men det er klart kroppen jobber ekstra når den opplever et schub. Et schub er et annet navn på betennelsesaktivitet i myelinet rundt nervetrådene. Imunforsvaret angriper noe den tror er skadelig og ødelegger samtidig "isolasjonen" rundt nervetrådene.

Ved de fleste andre betennelser får vi feber og andre ubehag. Ved feber får vi økt puls fordi kroppen jobber ekstra for å rense systemet for det imunforsvaret oppfatter som skadelig.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Hjerterytme.. Empty Re: Hjerterytme..

Poste  Julestjerne Fre 18 Jun 2010 - 1:00

Enig med Trippel her. Pulsen kan variere veldig i forhold til omstendighetene. En ting som også kan påvirke pulsen er hvist du var varm - der du lå. Hjerterytme.. Icon_biggrin

Uansett 74 pulsslag pr minutt er jo flott, og ikke høyt.

God bedring til deg Susie Hjerterytme.. Icon_biggrin
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Hjerterytme.. Empty Re: Hjerterytme..

Poste  Lierdama Man 28 Jun 2010 - 21:53

Hjerterytmen hos folk varierer veldig.
Gubben i huset her har hvilepuls på under 40, mens jeg er lykkelig om den skulle komme ned i 74 (pulsklokke gir mulighet til å følge med) og bare jeg går over gulvet spretter den opp mot 100.
Iflg lege og EEG (?) er det ikke noe galt med pumpa, og jeg prøver å slå meg til ro med det.

Men det er vel selve endringen som bekymrer deg, Sussie.
Kan godt forstå det.

Ønsker deg gode dager!
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Hjerterytme.. Empty Re: Hjerterytme..

Poste  Inger Johanne Tir 29 Jun 2010 - 20:55

Jeg var en del plaget med ujevne pulsslag for noen år siden. Kontrollfrik som jeg er, prøvde jeg alltid å få telt og bekrevet arytmien, og det ble det mye stress av. Fastlegen ordnet med at jeg skulel gå med en båndspiller et døgn for å se hva slags rtymesurr det var. Dermed slapp jeg å telle, og ikke trengte jeg bekymre meg på annet vis, heller, og vips, så roet det seg. Psyken hadde tydeligvis et ord med i laget hva meg angikk.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Hjerterytme.. Empty Re: Hjerterytme..

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet