MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

MS kløe..

+3
Melles
Lierdama
LiseTone
7 posters

Go down

MS kløe.. Empty MS kløe..

Poste  LiseTone Tor 12 Nov 2009 - 16:07

Dette skrev ei inne på MS forbundet sin side:

Hei, Jeg har også plagdes fryktelig med kløe, og ingen leger har kunnet gi meg noen gode råd for dette, men jeg har sett på ulike MS-forum at mange sliter med dette symptomet.
En sommer det var fryktelig varmt og airconditionen på jobb ikke funka var det ekstra ille. Da satte jeg meg ned en hel dag og surfa på nettet for å se om jeg kunne finne noe fornuftig forslag til behandling. Jeg er utdannet sykepleier og leser greit fag-engelsk, og printa ut en haug med engelske artikler om kløe og nevrologi. Til slutt fant jeg en der de blant annet anbefalte Tegretol, en epilepsimedisin, og, av alle ting, Ibuprofen. Tegretol er jo ikke akkurat sukkertøy, men Ibuprofen/Ibux selges reseptfritt (i små doser)og har ikke all verdens bivirkninger, så jeg tenkte jeg skulle prøve det. Og det funker for meg! Nå tar jeg en 400 mg Ibux når jeg begynner å klø, og så er det borte etter ei stund.
Et tips i tillegg for de som ikke er klar over det, er at Ibux 400 mg er svært mye billigere hvis man kjøper det på resept enn hvis man kjøper det reseptfritt. Pleier å få legen til å skrive ut en resept på 100 tabletter a 400 mg Ibuprofen, det koster rundt 100 kroner. Lykke til.

Synte dette var et godt råd jeg, verdt å prøve MS kløe.. Icon_biggrin
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

MS kløe.. Empty Re: MS kløe..

Poste  Lierdama Tor 12 Nov 2009 - 18:15

Visste ikke at det var noe som het MS-kløe engang jeg.
Legene jeg har oppsøkt for kløen min har bare gjemt seg bak atomisk eksem: det bare kommer, ingenting å gjøre annet enn å smøre med hydrokortison og fet fuktighetskrem.

Skal jammen prøve ut dette neste gang kløen plager meg.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

MS kløe.. Empty Re: MS kløe..

Poste  Melles Tor 12 Nov 2009 - 19:24

Takk for rådet! Skal prøve det neste periode, for jeg vet veldig godt hva MS-kløe er!

MS kløe.. Icon_biggrin
Melles
Melles


Til Toppen Go down

MS kløe.. Empty Re: MS kløe..

Poste  fifi Tir 17 Nov 2009 - 1:36

Melles skrev:Takk for rådet! Skal prøve det neste periode, for jeg vet veldig godt hva MS-kløe er!

MS kløe.. Icon_biggrin
Hvordan er denne ms kløen?

fifi


Til Toppen Go down

MS kløe.. Empty Re: MS kløe..

Poste  Inger Johanne Tir 17 Nov 2009 - 9:32

Jeg lurer på om dette med MS-kløe kan være en myte oppstått ut fra at noen nevrologer legger merke til at MS-pasienter ofte har kløe.

Men kanskje det egentlig er sånn at MS-pasienter ofte er allergiske? Dette har jeg nevnt i forhold til fatigue, der MS-fatigue og allergi-fatigue kan være helt umulig å skille fra hverandre når noen av oss har begge deler.

Allergi og MS er hver sin spesialitet, og vi har snakket om før at spesialister burde samarbeide mer så man kan se pasienten mer helthetlig. Godt vi har allmennlegen.

Du er jo allergiker, du, LiseTone?
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

MS kløe.. Empty Re: MS kløe..

Poste  Melles Tir 17 Nov 2009 - 9:58

fifi skrev:
Melles skrev:Takk for rådet! Skal prøve det neste periode, for jeg vet veldig godt hva MS-kløe er!

MS kløe.. Icon_biggrin
Hvordan er denne ms kløen?

For meg kommer denne kløen i perioder. Ofte på hendene. Den er så intens at jeg bare må klø. Den er gjerne på et lite område hos meg. Myggstikk er ingenting i forhold...
Melles
Melles


Til Toppen Go down

MS kløe.. Empty Re: MS kløe..

Poste  Inger Johanne Tir 17 Nov 2009 - 10:27

Akkurat slik kunne jeg beskrive min kløe også. Gjerne en hånd, ikke den andre, eller underarm, legg... Jeg har ikke mer av den i perioder med mye slitenhet og da MS-symptomer er mer tilstede, men mindre når jeg tar mer allergitabletter.

Nå sier ikke jeg at alle har en allergisk betinget kløe. Vi som har MS klør ofte. Jeg mener å åpne for en mulig årsak.

Det som hjelper meg best der og da, er forresten å smøre på aloe vera-gele, gjerne 3-5 ganger , mer når det siste har tørket inn. ( Allergitabletter virker ikke på et par timer, så det virker best forebyggende.)
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

MS kløe.. Empty Re: MS kløe..

Poste  Trippel Tir 17 Nov 2009 - 12:06

Hva var navnet på allergitablettene du bruker? Er disse på resept?
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

MS kløe.. Empty Re: MS kløe..

Poste  LiseTone Tir 17 Nov 2009 - 12:27

Jeg er ikke plaget med MS kløe, la inn det som var skrevet på MS forumet jeg MS kløe.. Icon_wink
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

MS kløe.. Empty Re: MS kløe..

Poste  Inger Johanne Tir 17 Nov 2009 - 16:41

Sorry Lisetone, trodde du la inn kopi av noe du hadde skrevet selv der inne.

Jeg bruker Aerius, resept, men ikke blå, så de er litt dyre.
(HER i tråden som mest handler om Lyrica, står det mer om det å søke om få ting på blå resept likevel.)
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

MS kløe.. Empty Re: MS kløe..

Poste  Malin Tir 17 Nov 2009 - 17:45

MS kløe.. Icon_cool


Sist endret av Malin den Tir 17 Nov 2009 - 21:37, endret 1 gang (Reason for editing : bv)
Malin
Malin


Til Toppen Go down

MS kløe.. Empty Re: MS kløe..

Poste  Melles Tir 17 Nov 2009 - 20:27

Malin skrev:Melles, jeg vet godt hva ms kløe er. Heldigvis har det gått over etter hvert. Har også av og til den sviende brannfølelsen på fot, eller arm, den er ikke så ille som kløen er MS kløe.. Icon_biggrin Nevrologen sa til meg at det er følesansforstyrrelser.

Følesanseforstyrrelser og MS-kløe er ikke det samme, da...
Følesanseforstyrrelser kan være svært plagsomme for det har jeg hatt sammenhengende i mange år!
Kløen min varer bare kort tid, men kommer igjen med ujevne mellomrom...
Melles
Melles


Til Toppen Go down

MS kløe.. Empty Re: MS kløe..

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet