MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Hasteurin og urinveisinfeksjoner

+4
Admin
sarasara
Trippel
Solsikke
8 posters

Go down

Hasteurin og urinveisinfeksjoner Empty Urodynamisk undersøkelse

Poste  Solsikke Ons 27 Mai 2009 - 14:50

Jeg har fått innkallelse til urodynamisk undersøkelse (full undersøkelse av urinblæren, uroflowmetri, cystometri og EMG) Undersøkelsen tar ca en time. For forklaring, se pasienthåndboka.

Jeg har fullstendig panikk og går totalt i vranglås når det gjelder undersøkelser på sykehus i forbindelse med understellet. Med et mildt sagt anstrengt forhold til slikt så er det helt greit at de peller på meg så lenge jeg ligger i narkose og ikke må følge med. Denne undersøkelsen krever en våken meg.

Er det noen her som har gjennomgått disse undersøkelsene og som kan fortelle meg at jeg overlever?
Solsikke
Solsikke


Til Toppen Go down

Hasteurin og urinveisinfeksjoner Empty Re: Hasteurin og urinveisinfeksjoner

Poste  Gjest Ons 27 Mai 2009 - 15:55

Kjenner til ei dame som ha narkose for undersøkelser nedentil.
Hun får narkose.
Krev det du også.
Det er din kropp og din opplevelse.
Lykke til!

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Hasteurin og urinveisinfeksjoner Empty Re: Hasteurin og urinveisinfeksjoner

Poste  Trippel Ons 27 Mai 2009 - 16:54

Jeg har vært gjennom en slik undersøkelse og kan i dag fortelle om det, så ja, du overlever Very Happy .
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Hasteurin og urinveisinfeksjoner Empty Re: Hasteurin og urinveisinfeksjoner

Poste  Gjest Ons 27 Mai 2009 - 19:14

Jeg har også gjennomgått en sånn undersøkelse, og ja: Du kommer til å overleve! Very Happy Går så fint så. Ingenting å være redd for. afro

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Hasteurin og urinveisinfeksjoner Empty Re: Hasteurin og urinveisinfeksjoner

Poste  sarasara Ons 27 Mai 2009 - 21:55

Ja du har panikk for å bli undersøkt i understellet.
Vet du hvorfor du har panikk for det? Da er det lettere å forholde seg til Very Happy
Det er ingen på sykehuset som vil deg vondt?

Her er noe du kanskje kan ha i bakhodet:
Dette er deres jobb,
de har sett understell før,
det er ren anatomi,
alle er vi ganske like,
tenk på at det er deres fag-område.

Hvis jeg har misforstått og at det er smerter du er redd for, så unnskyld Embarassed

Men smerter får man noe for, og det går over Very Happy

Og holder ikke dette, så er det en ting å gjøre, nemlig å bite tenna sammen!
Lykke til!
Og klem!
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Hasteurin og urinveisinfeksjoner Empty Re: Hasteurin og urinveisinfeksjoner

Poste  Solsikke Tor 28 Mai 2009 - 0:38

Vanlige gynekologiske undersøkelser har jeg ingen problemer med.
En dramatisk fødsel hvor jeg hadde nok med å overleve satte sine spor når det gjelder tillit til sykehus og akkurat dette her setter meg litt ut.
Jeg vil bare ikke ha mer vondt.
Men joda, jeg fikser nok dette også.
Takk og klem
Solsikke
Solsikke


Til Toppen Go down

Hasteurin og urinveisinfeksjoner Empty Hasteurin og urinveisinfeksjoner

Poste  Admin Lør 31 Okt 2009 - 13:24

Gode tips og råd ved hasteurin og urinveisinfeksjoner

Admin
Admin


Til Toppen Go down

Hasteurin og urinveisinfeksjoner Empty Re: Hasteurin og urinveisinfeksjoner

Poste  Solsikke Man 2 Nov 2009 - 3:22

Jeg ser jeg ikke fulgte opp disse innleggene mine. Generelt kan jeg si at dersom en lege bestemt mener at dette er undersøkelser du bør gjennom, så gjør du det.

EMG - elektromyografi – en nålelektrode settes i lukkemuskelen for å måle styrken i den.

Cystometri - blæren fylles opp med vann gjennom et tynt kateter og trykket i blæren registreres.

Uroflowmetri - møte med full blære og tømme den i et toalett der innholdet måles – blæren sjekkes med ultralyd etterpå for å avdekke eventuell resturin.

Fordi jeg har generelt svært stramme muskler i kroppen så opplevde jeg EMG som smertefullt og den delen av undersøkelsen måtte avbrytes. Lukkemuskelen i urinblæren er jo en muskel og den satte ikke pris på nålen. Alt det andre opplevde jeg som helt greit og problemfritt.
Solsikke
Solsikke


Til Toppen Go down

Hasteurin og urinveisinfeksjoner Empty Re: Hasteurin og urinveisinfeksjoner

Poste  Trippel Man 2 Nov 2009 - 4:37

Takk for at du ga oss et innblikk i hva og hvordan ulike tester gjennoføres. cheers

Det er helt sikkert mange som kvier seg dersom de skal gjennom ulike tester, så det er god å få dem "ufarliggjort" med kunnskap.

Jeg er av den typen som kan få panikk. Jeg gjennomfører, men redselen gir seg ikke før undersøkelsen er mer eller mindre over. Embarassed
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Hasteurin og urinveisinfeksjoner Empty Re: Hasteurin og urinveisinfeksjoner

Poste  Olav Østvold Tor 22 Jul 2010 - 16:41

Jeg var til full utredning, for min hasteurininkontinens. Der satt jeg på en spersialdo og målte flowmetri, dvs. hvor god strålen er. Etterpå lå jeg med beina til værs, i type gyn seng. Skjønner at det ikke er en populær aktivitet. Der stakk de ultralydsonde inn i baken min, for å se på på prostata.
Den var litt forstørret.

Men jeg fikk hjelp.
En tablett, Omnic depotkapsel, for prostata.
Og Kentura depotplaster. Som skal byttes to ganger i uka og er fantastisk.
100% effektiv og ingen bivirkninger.
Nå har jo ikke dere damer prostata, men Kentura vil jeg anbefale på det varmeste. Før brukte jeg Detrusitol og senere Vesicare, noe som ga fæle bivirkninger, med tørre slimhinner, men Kentura er mer effektivt og ingen bivirkninger at all. Hasteurin og urinveisinfeksjoner Icon_cheers
Olav Østvold
Olav Østvold


Til Toppen Go down

Hasteurin og urinveisinfeksjoner Empty Re: Hasteurin og urinveisinfeksjoner

Poste  Inger Johanne Ons 8 Des 2010 - 0:29

Om uroterapeut på ms.no Kontakt på telefon på tirsdagskveldene.

Og dette er altså "uro" i betydningen slikt som har med urin å gjøre, ikke rastløshet og bråk. Laughing

Mange mener at det er mer tabu omkring vannlatingsproblemer enn omkring seksualitet eller kognitive problemer, som er de to områdene der en vanligvis mener folk er litt forsiktige med å stille spørsmål. Jeg vet om folk som har vært hos uroterapeut og fått så gode råd at hverdagen har blitt merkbart bedre.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Hasteurin og urinveisinfeksjoner Empty Re: Hasteurin og urinveisinfeksjoner

Poste  Sussi Ons 8 Des 2010 - 22:42

Hallo! En NÅL gjennom urinblæra?? Det høres jo absolutt ikke godt ut.. What a Face Tror jeg hadde bedt om narkose. Solsikke skrev: "Denne undersøkelsen krever en våken meg". Er du sikker på det?
Sussi
Sussi


Til Toppen Go down

Hasteurin og urinveisinfeksjoner Empty Re: Hasteurin og urinveisinfeksjoner

Poste  Volve Ons 2 Mar 2011 - 18:20

Hvordan utredes urinveisproblemer ved MS? Hatt 5 urinveisinfeksjoner det siden sommeren , og sist jeg var på sykehuset fant de 3 forskjellige bakterier der som ikke hørte hjemme , men når jeg skulle sjekke det hos legen igjen , så var infeksjonen borte.
Begynner å lure på om jeg har problemer med resturin..
Volve
Volve


Til Toppen Go down

Hasteurin og urinveisinfeksjoner Empty Re: Hasteurin og urinveisinfeksjoner

Poste  Trippel Tor 10 Mar 2011 - 3:04

Med så mange infeksjoner synes jeg fastlegen din burde sende en rek til urologisk for utredning. Spesielt det med resturin kan føre til nye infeksjoner. Enkelt å gjøre noe med er det også. Tenker da på selvkateterisering.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Hasteurin og urinveisinfeksjoner Empty Re: Hasteurin og urinveisinfeksjoner

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet