MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Hvor bor du?

4 posters

Go down

Hvor bor du? Empty Hvor bor du?

Poste  Jeepboy Tir 20 Okt 2009 - 20:43

Heisann alle sammen.

Har litt lyst til å få til en tråd der vi ser litt på hvor i landet vi bor, vi som er rammet av MS.

Grunnen til dette er at jeg nå har bodd i Stavanger i snart 3 år og har merket en forverring av sykdomsbildet mitt.
Når det også er dokumentert at sykdommen er mere utbredt her borte på Vestlandet en andre deler i landet, gjør man seg jo opp noen tanker.

jeg tenker jo på om det vil være smart å bryte opp, flytte på seg igjen, på en annen side vil jo det rive opp min famile og man har jo ingen garanti for at det heller vil hjelpe.

Vet jo at alle her har sin egen historie og at alle saker er forskjellige og at man er villig til å prøve alt som kan gjøre enn bedre.
Jeepboy
Jeepboy


Til Toppen Go down

Hvor bor du? Empty Re: Hvor bor du?

Poste  Inger Johanne Tir 20 Okt 2009 - 21:27

Mens du venter på svar, kan du jo gå inn på medlemslista og sjekke hvem som har fortalt i profielen sin hvor de bor.

Og så vet jeg at de som forsker, ser mer mønstre i forhold til hvor man har vokst opp. Mest påtagelig er det med folk som flytter fra sydlige og østlige områder av verden. Der ser en at MS-hyppigheten for den gruppen som har flyttet hit etter puberteten er som i det landet der de kom fra ( lavt forekomst), mens det for gruppen som er født her eller kom før puberteten er en hyppighet som her i landet. ( Eller i hvert fall nokså lik.)

Så er det også forskning som viser at stress forverrer MS-en, og annen forskning som viser at flytting regnes som høy stressfaktor.

Dermed er det sannelig ikke lett å si hva som er hva. En vet det er mye MS i et område i Vestfold og rundt Molde. Dette er slikt nevrologene lett finner oversikt over.

Jeg har bodd i Drammen siste to år, før det på Nesodden. Jeg ble mye friskere da jeg flyttet til et tørrere hus, sikkert mindre mugg og sånt, selv om jeg bodde i et greit hus, men fra 50-åra. Men nå bor jeg i et mye tørrere hus, og så er det få bjørker rett rundt her, der jeg bodde før var det mange. Jeg er allergiker, og en aktiv allergi gjør min MS mer plagsom.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Hvor bor du? Empty Re: Hvor bor du?

Poste  aliset Tir 20 Okt 2009 - 21:55

Eg er oppvokst på Vestlandet. Og bortsett fra nokre år på Austlandet og ett år på Shetland så har eg budd forskjellige stader her i Vest.

aliset


Til Toppen Go down

Hvor bor du? Empty Re: Hvor bor du?

Poste  benedicte Lør 24 Okt 2009 - 20:44

vi har flyttet fra Bergen til Bærum, i håp om at et tørrere klima kan ha noe å si... så langt, så vet jeg ikke altså... samboeren min (som er den med MS) har byttet medisin når vi flyttet, og jeg tror egentlig at forrverringene hans hadde seilt sin sjø uansett jeg... men hvis ikke jeg husker feil, tror jeg høsten her er bedre for han... mindre depresiv føler jeg.. Smile

benedicte


Til Toppen Go down

Hvor bor du? Empty Re: Hvor bor du?

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet