MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Posisjonstremor?

+2
Trippel
Melles
6 posters

Go down

Posisjonstremor? Empty Posisjonstremor?

Poste  Melles Ons 23 Sep 2009 - 21:48

Noen som har posisjonstremor her?
Og hvordan behandles du?

Jeg kan ikke bruke betablokker med mitt lave blodtrykk...
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Posisjonstremor? Empty Re: Posisjonstremor?

Poste  Trippel Tor 24 Sep 2009 - 0:57

Hei Melles
Jeg måtte slå opp denne for å se hva det var. Vet jo hva tremor er, men denne var ny. Det jeg fant var at posisjonstremor beskrives som........
Skjelving i en kroppsdel som aktivt holdes i en bestemt stilling, ...
Kanskje du kunne beskrive din posisjonstremor?

Når det gjelder generell sjelving, er jo dette noe vi kan få ved MS. Ellers tenkte jeg på om du har sjekket stoffskiftet ditt i det siste? Høyt stoffskifte gir skjelvinger. Hva med kaffe, eller annen koffeinholdig drikke? Blir det mye av det i løpet av dagen? Skjønner godt at du ikke vil bruke betablokkere dersom du har lavt blodtrykk fra før.

Håper du kan finne en god løsning og at du da forteller oss om det! Very Happy
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Posisjonstremor? Empty Re: Posisjonstremor?

Poste  Melles Tor 24 Sep 2009 - 7:54

Jeg kan godt beskrive hvordan det er hos meg:
Disse veldig små bevegelsene når jeg holder hendene nesten i ro, da dirrer de. Mer enn vanlig sjelving. For eksempel ved sminking. Da må jeg holde i høyre hånd med venstre, for å få det til. Blir litt kliss når høyrehånden, som er den verste, lever sitt eget liv.
Musa på PCen, har jeg flyttet over på venstre hånd, for den er roligere. Og jeg er veldig høyrehendt.
Hos nevrologen skulle jeg ha hendene ut til siden, for så å holde pekefingrene nesten mot hverandre. Da ble det en veldig dirring på høyre hånd.

Når det gjelder stoffskiftet, blir det sjekket jevnlig, og det er helt i orden.
Kan bli litt kaffe i løpet av dagen, men jeg rekker jo ikke mye av det før jeg går i dusjen om morgenen...
Andre koffeininnholdene drikke, drikker jeg ikke.
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Posisjonstremor? Empty Re: Posisjonstremor?

Poste  Moostar Tor 24 Sep 2009 - 9:44

Vet ikke om dette er det samme , men husker godt det ble kommentert av nevrologen i de innledende undersøkelsene av kroppen min :

Hvis jeg sitter og har bena i gulvet og kun bruker tærne som "støtte" i stedet for hele fotsålen, skjelver/dirrer det ukontrolert opp og ned i hele beinet. (noen som forsto hva jeg mente?).
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

Posisjonstremor? Empty Re: Posisjonstremor?

Poste  Inger Johanne Tor 24 Sep 2009 - 11:01

Vet ikke helt, men det jeg vet er at om man får trykk bare mot tærne, kan en utløse spasmer. Løsningen da, er å presse hælen ned i golvet , evt v å presse på kneet m hendene når man sitter. Spasmer og posisjonstremor er så vidt jeg vet ikke det samme.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Posisjonstremor? Empty Re: Posisjonstremor?

Poste  Melles Tor 24 Sep 2009 - 14:06

Det sa nevrologen også! Det er ikke det samme...
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Posisjonstremor? Empty Re: Posisjonstremor?

Poste  Melles Søn 1 Nov 2009 - 1:14

Ingen andre, altså??? Posisjonstremor? Icon_question
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Posisjonstremor? Empty Re: Posisjonstremor?

Poste  Trippel Søn 1 Nov 2009 - 1:38

Det vet jeg det er, men .. Veldig ofte blir slik skjelving dyttet inn i posten med "spasmer og spastisitet". Det er ikke det samme og det oppleves ikke likt. Jeg kan ha spasmer i beina, spesielt etter at jeg har sittet i ro og skal reise meg, mens jeg har posisjonstremor i hånd og arm når jeg skal skrive eller drikke.

Jeg opplever spasmer ujevn rykking, mens posisjonstremor er en mer jevn "during" i muskulaturen.

Men det var meg og min oppfatning, mens andre kanskje opplever det anderledes?
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Posisjonstremor? Empty Re: Posisjonstremor?

Poste  Melles Lør 12 Des 2009 - 18:31

Ingen flere, altså? Posisjonstremor? Icon_rendeer
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Posisjonstremor? Empty Re: Posisjonstremor?

Poste  sarasara Lør 12 Des 2009 - 22:15

Posisjonstremor sorterer under esensiell tremor og nei, det er ikke noe annet å gjøre. Betablokkere, noen kan ha nytte av Vival og andre beroligende medisiner, og nederst her vil du se at det går an å operere inn en elektrode i hodet. Håper du finner en løsning du kan leve med. Ikke stress og ikke mas. Noe av det kan
t o m dempes med alkohol.

Det kan se ut som om dette ikke har noe med MSen å gjøre.
Hadde det hatt det, så ville du nok fått flere svar her inne.

--------------------------------------------------------
Skjelvinger - essensiell tremor

  • Publisert: 15.10.2008
  • Sist revidert: 15.10.2008
  • Sist endret: 15.10.2008

    Hva er essensiell tremor?

    Essensiell tremor er en ufrivillig, rytmisk
    skjelving (tremor) av hender, og i noen tilfeller også av hodet. Skjelvingen er vanligvis fraværende i hvile, men blir tydelig ved aktivitet, f.eks. når armer og hender holdes ut fra kroppen. Skjelvingen forverres ved opphisselse, engstelse, fysisk tretthet eller forsøk på å holde kroppsdelen i en bestemt stilling - f.eks. det å holde et fullt glass i hånden.
    Lidelsen starter oftest hos voksne, men kan vise seg allerede i barneårene. Tilstanden er vedvarende og blir gjerne langsomt mer plagsom med årene. De fleste med essensiell tremor har beskjedne plager, men enkelte er så besværet at det skaper problemer eller forlegenhet i arbeid eller andre situasjoner. Inntak av alkohol gjør ofte skjelvingen mindre fremtredende.
    Tilstanden er ikke uvanlig. I studier har forskere i forskjellige land funnet forekomst hos 0,5-4,0%, men bare i underkant av 0,5% er vesentlig hemmet av tilstanden. I Norge regner vi at forekomsten er ca 0,5%, som tilsvarer 5 tilfeller per 1.000 personer.
    Hva forårsaker essensiell tremor?

    Årsaken til tilstanden er ukjent. Arvelige faktorer spiller en rolle, men det er ikke funnet noen entydig genfeil som gir den fulle forklaringen. Hos ca. 40% opptrer sykdommen uten at det foreligger andre tilfeller i familien. Man vet at symptomene skyldes en feilfunksjon i noen nervesentra i hjernen, men ikke årsaken til feilfunksjonen.

    Hvordan diagnostiseres tilstanden?

    Mange har så beskjedne plager at de ikke søker lege. Diagnosen stilles på grunnlag av sykehistorien og observasjoner av skjelvingen, hvordan den arter seg og når den kommer. I mange tilfeller er diagnosen åpenbar fordi det er liknende tilfeller i familien. Det finnes ingen blodprøver eller røntgen-funn som er typiske for tilstanden.

    Hvordan behandles essensiell tremor?

    Målet med behandlingen er å redusere skjelvingen, som kan være svært plagsom. Det finnes imidlertid ingen behandling som helbreder tilstanden. For å minske skjelvingen kan man lære seg forskjellige avspenningsteknikker som kan være til hjelp. Det kan også lindre plagene å bruke en vekt som er festet på håndleddet. Kaffe forverrer plagene, og reduksjon av kaffedrikking kan lindre hos noen.
    Førstevalget blandt medisiner er såkalte betablokkere, f.eks. propranolol. Dette er egentlig en hjertemedisin, men den demper skjelvingen hos ca. 70% av pasientene med essensiell tremor. Medisinen er ikke farlig å bruke selv om man ikke har hjertesykdom. Ofte må du i samråd med legen din prøve deg frem litt før du finner den beste dosen. Mange blir godt hjulpet av denne medisinen, men ikke alle. Noen opplever god virkning i starten, men kan på lengre sikt oppleve at virkningen fortaper seg.
    En rekke andre medisiner er blitt utprøvd i forskningstudier, men stort sett er virkningen for dårlig. Beroligende medisiner viser i studier dårlig effekt over tid, men kan for enkelte være til hjelp i spesielle situasjoner der det er viktig å dempe skjelvingen. Husk imidlertid at slike midler er vanedannende, og egner seg derfor kun for bruk i et kortere tidsrom.
    I uttalte tilfeller, der skjelvingen går ut over livskvalitet, og medikamentell behandling er mislykket, kan kirurgisk behandling vurderes. Den kirurgiske behandlingen består av en elektrode som opereres inn i hjernen i området hvor skjelvingen dannes. Ved elektrisk stimulering av elektroden kan skjelvingen effektivt dempes. Metoden kalles dyp hjernestimulering, og utføres i Norge bare ved Rikshospitalet.

    Hvordan er langtidsutsiktene?

    Sykdommen er kronisk, og man må forvente at skjelvingen varer livet ut. Tilstanden kan være både plagsom og hemmende. Men det finnes medisiner som kan lindre, og operasjon er også et alternativ. Det er viktig å være åpen om situasjonen, slik at man slipper å stresse med å forsøke å skjule plagene overfor andre hele tiden.

sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Posisjonstremor? Empty Re: Posisjonstremor?

Poste  Melles Lør 12 Des 2009 - 23:02

Kan det være fordi mange forveksler dette med å være spastisk? Slik at de ikke vet at det er dette de har... Posisjonstremor? Icon_cherry
Min nevrolog sier dette er et symptom som MS kan være skyld i, har også lest meg frem til dette...

Tja, kanskje jeg skulle begynne å drikke, da?! Er ikke veldig glad i alkohol, så det ville være en dårlig løsning...
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Posisjonstremor? Empty Re: Posisjonstremor?

Poste  sarasara Lør 12 Des 2009 - 23:46

Nei jeg drikker heller ikke og anbefaler det ikke,
men jeg synes det er rart at ikke vi som har MS har opplevd dette?

Da kan det være at man har to sykdommer på en gang?

Bakdelen ved nevrologer er at de ikke har MS selv Posisjonstremor? Icon_biggrin
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Posisjonstremor? Empty Re: Posisjonstremor?

Poste  Vesle-Kari Tir 15 Des 2009 - 22:49

Veit ikkje om det er posisjonstremor eg kan oppleva av og til,
men det hender eg får ei jamn skjelving i høgre bein når eg rører meg der eg sit.
Som regel hjelper det når eg slår hardt på kneet. I alle fall blir
det stille om eg kan få hjelp til å løfta beinet så foten misser kontakten med
golvet. Trur ikkje eg har spurt nevrologen om det -

Vesle-Kari


Til Toppen Go down

Posisjonstremor? Empty Re: Posisjonstremor?

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet