MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Behandling - LDN

+16
Milla
Vivi
Melles
Vesle-Kari
tigern
jan-inge
Olav Østvold
sarasara
Trippel
LiseTone
Solsikke
Inger Johanne
Katitzi
fia
sthauge
Admin
20 posters

Side 2 av 3 Previous  1, 2, 3  Next

Go down

Behandling - LDN - Page 2 Empty Behandling - LDN

Poste  Vesle-Kari Fre 24 Jul 2009 - 3:15

Eg har sekundær progressiv ms og har brukt LDN i fleire år.
Eksperimenterte så med dosen, blei verre, slutta og kom etter ei tid tilbake til der eg var før.
Av fleire grunnar starta eg ikkje igjen - og det var nok det dummaste eg kunne ha gjort.
For etter fleire månader blei plutseleg symptoma mine verre.

Det er meir enn eit halvt år sidan. Eg starta med LDN att (2,5 mg),
er ikkje blitt verre etter det, men forverringa som kom før jul, har sett seg fast.

Kanskje fortel eg meir seinare - berre dette no for å minna om at det kanskje er lurt å tenkja seg om...

Vesle-Kari


Til Toppen Go down

Behandling - LDN - Page 2 Empty Re: Behandling - LDN

Poste  Melles Søn 26 Jul 2009 - 12:10

Og jeg har også prøvd LDN.
Holdt ut i 5 måneder før jeg måtte gi meg.
Startet med 1,5 mg og trappet opp veldig sakte: Svære smerter, ødelagt nattesøvn og mye fatigue, og dette ga seg ikke...

Ingen bombe for meg, som har opplevd tildels store bivirkninger av forskjellig medisin opp gjennom årene.
Jeg har nå prøvd...
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Behandling - LDN - Page 2 Empty Re: Behandling - LDN

Poste  Inger Johanne Man 27 Jul 2009 - 11:03

Jeg vet noen prøver melatonin for søvnen. Det fungerer bra sammen med LDN.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Behandling - LDN - Page 2 Empty Re: Behandling - LDN

Poste  Melles Man 27 Jul 2009 - 15:55

Fikk prøve Melatonin sammen med LDN, men ingen effekt på meg...
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Behandling - LDN - Page 2 Empty Re: Behandling - LDN

Poste  Olav Østvold Man 27 Jul 2009 - 16:44

Jeg tar en liten Rivotril, 1mg, fast hver kveld. Sover godt og ingen hang-over. Fungerer utmerket sdammen med LDN. Sleep
Olav Østvold
Olav Østvold


Til Toppen Go down

Behandling - LDN - Page 2 Empty Re: Behandling - LDN

Poste  sthauge Tir 28 Jul 2009 - 11:56

Enkelte av legene som har jobbet mye med LDN, mener bestemt at LDN gir effekt uansett når på døgnet det inntas. Dette er i samsvar med med hva Dr Bihari også sier, men han fant ut at effekten var best om en tok det om kvelden. Vi har(www.ldn.no) derfor begynt å anbefale folk som opplever store og langvarige søvnproblemer å ta LDN om morgenen og heller prøve å gå over til å ta LDN på kvelden når kroppen har vendt seg til behandlingen.
sthauge
sthauge


Til Toppen Go down

Behandling - LDN - Page 2 Empty Behandling-LDN

Poste  Vivi Tir 25 Aug 2009 - 12:15

Er det noen som vet om LDN kan kombineres med antidepressiva?(Cipralex)

Vivi


Til Toppen Go down

Behandling - LDN - Page 2 Empty Behandling-LDN

Poste  Vivi Ons 9 Sep 2009 - 11:42

Har funnet det ut selv,LDN og antidepressiva går fint å kombinere:-)
Men hvorfor er det så stille på denne tråden?Er det ikke så mange her som bruker LDN lenger?
Jeg har akkurat begynt, og er veldig spent på om det kan hjelpe meg litt.Gått en uke på 1,5 mg, men merker ikke noe særlig enda,bortsett fra en liten økning av noen symptomer.Jeg leste et sted at minste terapeutiske dose er 1,75 mg, så da kan man ikke forvente noe særlig av 1,5 mg,kanskje..vet jo at det kan gå måneder før man merker noen forskjell også.
Noen som kan fortelle litt om hvordan det går med bruk av LDN?

Vivi


Til Toppen Go down

Behandling - LDN - Page 2 Empty Re: Behandling - LDN

Poste  sthauge Ons 9 Sep 2009 - 13:47

Hei

Flott du fant ut av det å kombinere med Cipralex er ok. Dette er noe fastlegen din skal kunne svare på også.

Det at du får økte symptomer er vanlig, går gjerne over etter 1-2 uker. Ellers er tålmodighet viktig med LDN behandlingen fordi den ikke går direkte på sykdommen, men omstiller kroppen til selv å ordne opp. Dette tar tid. Videre er det 1/3 som ikke merker så mye(symptomlettelser), men husk at du uansett vil ha glede av dette i forhold til stopp/brems i progresjon(erfaring fra Dr Bihari).

Mhp at det er stille, så har vel det litt med at nyhetens interesse har lagt seg. Vi regner nå med at det er mellom 200-300 med MS i Norge som bruker LDN og har god effekt av behandlingen. Det kommer stadig nye til som vi har kontakt med via www.ldn.no.

Du kan jo gjøre som Olav og skrive litt her hvordan det går med deg etterhvert. Alltid spennende å følge med nye som starter opp. Ellers tar vi gjerne imot en tilbakemelding under "erfaringer" på www.ldn.no etterhvert også. Vi ønsker alle erfaringer - gode og dårlige. Viktig for å dokumentere for leger og andre hva vi opplever.
sthauge
sthauge


Til Toppen Go down

Behandling - LDN - Page 2 Empty Behandling LDN

Poste  Vivi Tir 15 Sep 2009 - 23:16

Jeg bruker LDN og skal inn på sykehuset neste uke for å ta spinalprøve.Er det noen som vet om man bør stoppe å ta LDN i forbindelse med dette?Jeg tenker på om man f.eks. kan få så vondt etterpå at man trenger sterke smertestillende som ikke går sammen med LDN?

Vivi


Til Toppen Go down

Behandling - LDN - Page 2 Empty Re: Behandling - LDN

Poste  Olav Østvold Ons 16 Sep 2009 - 8:59

Spinalpunksjon er ekkelt, men jeg opplevde det i hvert fall ikke smertefult. Andre har kanskje andre erfaringer? LDN gjør jo ikke noe annet enn at det kanskje tar bort litt "litt" "bittelitt" av effekten på den smertestillende, hvis det er et opiat. Masse lykke til Behandling - LDN - Page 2 Icon_smile
Olav Østvold
Olav Østvold


Til Toppen Go down

Behandling - LDN - Page 2 Empty Re: Behandling - LDN

Poste  Inger Johanne Tor 17 Sep 2009 - 0:29

LDN tar vekk effekten på opiater, men det har ingen ting å si om om du har tatt det dagen før. Hvis du av en eller annen grunn skulle trenge å ta et opiat etter spinalpunksjonen, kan du bare la være å ta LDN den kvelden.
Det gjør ingen ting å hoppe over LDN en gang nå og da.

Husk at mange har det helt greit etter spinal, da, folkens. Håper du vil være blant dem, vivi.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Behandling - LDN - Page 2 Empty Re: Behandling - LDN

Poste  sarasara Tor 17 Sep 2009 - 1:01

Ligg med hodet lavt og drikk mye. Søster kommer med vann med sugerør, ligg, bare ligg. Og drikk!
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Behandling - LDN - Page 2 Empty Behandling-LDN

Poste  Vivi Tor 17 Sep 2009 - 22:26

Takk for gode råd Behandling - LDN - Page 2 Icon_smile
Da mener dere altså at jeg kan ta LDN kvelden FØR spinalpunksjonen, og evt la være å ta den neste kveld hvis jeg trenger smertestillende i form av et opiat?
Vet noen hvor lang virketid LDN har i kroppen?

Vivi


Til Toppen Go down

Behandling - LDN - Page 2 Empty Re: Behandling - LDN

Poste  Inger Johanne Tor 17 Sep 2009 - 23:18

LDN demper kroppens endorfiner og evt tilførte opiater i noen få timer. Tilførte opiater vil , så vidt jeg kan forstå ikke slås helt ut, men man vil ikke få så god effekt av dem rett etter at en har tatt LDN.

Men er det noen her som har fått rene opiater for smerter etter spinalpunksjon? Har aldri hørt om det.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Behandling - LDN - Page 2 Empty Re: Behandling - LDN

Poste  Milla Fre 18 Sep 2009 - 2:47

jeg har aldri fått noe som helst smertestillende etter spinalpunksjon. ikke har jeg trengt noe heller hehe
jeg har heller aldri tatt noen opiater i de over 2 årene jeg har brukt LDN, så jeg har ingen erfaring om dette Razz
Milla
Milla


Til Toppen Go down

Behandling - LDN - Page 2 Empty Re: Behandling - LDN

Poste  Julestjerne Fre 18 Sep 2009 - 12:15

Det er vel ikke noen som får opiater som smertestillende etter spinalpunksjon. Det har i allefall aldri jeg hørt om.

Det er jo betydlig overdrevet hvor vondt dette gjør. Selvfølgelig oppleves dette forskjellig, men det gjør det å borre i tennene også.

Det å fortelle om hvor "vannvittig" vondt dette gjør, er noe folk "liker" å fortelle om.

Jeg er enig med de andre her - ekkelt men ikke vondt, ligg stille og drikk mye.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Behandling - LDN - Page 2 Empty Re: Behandling - LDN

Poste  Inger Johanne Fre 18 Sep 2009 - 13:10

Fortsetter diskusjonen om spinalpunksjon ( vær velkommen) så skiller vi det bare ut og lager en egen tråd.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Behandling - LDN - Page 2 Empty Re: Behandling - LDN

Poste  sarasara Fre 18 Sep 2009 - 16:22

Liten korreksjon/tillegg til det Inger Johanne sier om endorfiner og LDN:


LDN demper opptaket i hjernen slik at hjernen skal tro at den må lage mer, altså er det i sum et forhøyet endorfinnivå man er ute etter.

Når LDN inntas medfører det en midlertidig blokkering av hjernens endorfin-opptak
(endorfin er naturens egen smerte demper som blir produsert av hjernen selv). Dette gjør at hjernen tror den mangler endorfin og derfor starter produksjon av mer endorfin. Denne produksjonen gjør at endorfin-nivået heves. At LDN hever endorfinnivået er nå også bekreftet i en italiensk klinisk studie(2008) på MS og LDN. Et hevet endorfinnivå vil gi reduksjon av smerte og en økende følelse av velbehag. Det er en klar sammenheng mellom endorfin og immunforsvaret. Endorfin er det hormonet som regulerer og orkestrerer immunforsvaret (står for 95% - Dr. Bihari). Et hevet endorfinnivå vil derfor stimulere og stabilisere immunforsvaret. Progresjonen i MS og andre autoimmune sykdommer vil bremses eller stoppes.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Behandling - LDN - Page 2 Empty Re: Behandling - LDN

Poste  Inger Johanne Fre 18 Sep 2009 - 16:29

Det er jo ingen motsetning til det jeg sa, det. Men sett i forhold til opiater og LDN er dette mindre viktig å tenke på. Derfor gjentok jeg ikke dette, som er forklart i begynnelsen av tråden.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Behandling - LDN - Page 2 Empty Re: Behandling - LDN

Poste  Trippel Lør 19 Sep 2009 - 21:23

Bør kanskje også ta med i betrakning at den LDN-mengden som det her er snakk om, er langt høyere enn den som blir brukt av de med MS.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Behandling - LDN - Page 2 Empty Re: Behandling - LDN

Poste  sarasara Søn 20 Sep 2009 - 22:04

Det jeg har satt inn er hentet fra LDN.no, fordi at vi andre, som ikke bruker LDN skulle forstå hvordan det virker. Det er ikke oppgitt mengde eller andre bruksområder i det jeg limte inn.

Det er ingen motsetning til det du sa Inger Johanne, men en utfyllende kommentar. Og vi andre vet ikke så mye om opiater og andre stoffer i forhold til LDN.

Hadde vi alle visst disse tingene, så hadde vel ikke Vivi spurt?
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Behandling - LDN - Page 2 Empty Re: Behandling - LDN

Poste  Trippel Søn 20 Sep 2009 - 22:38

HER er noen Amerikanske utsagn på YouTube.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Behandling - LDN - Page 2 Empty Re: Behandling - LDN

Poste  Inger Johanne Søn 10 Jan 2010 - 12:54

I Storbritannia har statsministeren spurt folket om hva de ønsker mer forskning på, og LDN var en av de tingene som var ønsket
Engelsk tekst om dette

Dette har jeg funnet på forsiden til www.ldn.no
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Behandling - LDN - Page 2 Empty Re: Behandling - LDN

Poste  Moostar Lør 20 Mar 2010 - 22:57

Er så klein om dagen og orker ikke lese meg gjennom tråden. Men til den som kan dette bedre enn meg : er det mulig å lage en avstemning om hvor mange som har blitt bedre på fatiguen av LDN-behandling?

Er ikke dårlig av ms på andre måter, men fatiguen stjeler snart hele livet mitt - jeg er desperat og vil gjøre noe, bare det funker.
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

Behandling - LDN - Page 2 Empty Re: Behandling - LDN

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 2 av 3 Previous  1, 2, 3  Next

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet